תרבות בוואריה

אין על הפְּלַמְכּוּחֵן

הנה מתכון לא שגרתי לאחת המנות הטובות יותר של המטבח הגרמני, שיכול, בהתאמות, לככב גם במטבח הישראלי:

פלאם בגרמנית זה “אש” וכוחן זו המילה הגרמנית ל “עוגה”. ביחד זה פלאמכוחן באותו חיבור מילים שנפוץ כל כך אצל הגרמנים. מה שעוד נפוץ אצל הגרמנים הם התיאורים הפשטניים למדי, כמו במקרה הזה.

יש מי שימצאו דמיון לפוקאצ’ה. העיקרון הוא אכן דומה: בסיס של בצק לחם (אבל דק יותר) שיכול להיות מרובע אבל המקפידים להיצמד למקור יעשוהו עגול. למה? כי ככה “צריך” וזהו. זה המקום לציין כי לא מדובר במתכון כשר. שומרי הכשרות יכולים פשוט לוותר על החלק הבשרי שבמתכון ולהחליפו בפטריות יער או בצל. או גם וגם.

על בסיס בצק הלחם מורחים גבינה לבנה או קרם ומעל מוסיפים פרוסות דקיקות של בצל ולצידן קוביות קצוצות של בייקון. הכבודה הזו נכנסת לאפיה בתנור עד שזה מוכן. עניין של כמה דקות.

מוטיב הפלאם שזה אש בגרמנית, מגיע מההכנה ההיסטורית של המאכל שהיה גולש לתוך תנורי האפיה בעידן שבו נשות החוואי היו מביאות את הלחם לאפיה אצל האופה. שאריות הבצק שהכינו כוסו בתוצרים מן החווה: גבינות ובשרים. אלא שתנור האופה חם מאד ומדי פעם להבות התנור הגבוהות היו “מנשקות” את המאפה, צורבות אותו ומוסיפות לקסם ולטעמים.

את הפלאמכוחן תוכלו להכין באמצעות הקרמה מאסיבית של גבינת “גרוייר”. לחלופין, אפשר לעוף על גרסת יער עם תערובת של פטריות. ואם תרצו לקבל ארומה שאי אפשר יהיה להתעלם ממנה אז השתמשו דווקא בגבינת “מנסטר”. למי שאוהב מתוק, הפלאמכוחן יודע להיות גם קינוח. מעל הגבינה נוטעים פלחי תפוחים, קינמון ושוט של קלבדוס (או ברנדי דליק אחר) בכדי להעניק מופע אש גסטרונומי.

הפשילו שרוולים, כי כעת מגיע המתכון.

הכנת חומרי גלם: 10 דקות

זמן אפיה: 35 דקות

מתכון ל-4 סועדים

250 גרם קמח, רצוי של לחם לבן

½ כפית מלח

150 מ”ל מים

50 מ”ל שמן

1 כף חמאה

100 גרם בייקון מפוספס או אווז מעושן

1 בצל גדול

75 גרם קרם פרש

1 אגוז מוסקט טוב מגורר

הכינו את הבצק כך:

בקערה שפכו את הקמח ואז צרו גומה שלתוכה שופכים 100 מ”ל מים, השמן והמלח, ומתחילים ללוש. מוסיפים תוך כדי לישה 50 מ”ל המים הנוספת עד שנוצר בצק גמיש.

עתה פרסו את הבצק בכלי ומעליו הגבינה ושכבה אחרונה הבצל והבייקון.

חממו מראש תנור ל-250 מעלות ואפו בערך כ-15 דקות עד שהשוליים של הבצק פריכים ומושחמים.

וכל מה שנותר הוא למזוג לעצמכם כוס ברנדי חמים. בתיאבון.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים