אוכפים לוהטים: הכל על התאמות גובה ומושבים מונמכים

אוכפים לוהטים: הכל על התאמות גובה ומושבים מונמכים

עבור הרוכבים השרופים שבינינו מושב הבימר הוא לא פחות מכס מלכותי. ככזה, הוא פשוט חייב להתאים לנו באופן מדויק. גובה האופנוע וההתאמה לרוכב.ת משפיעים ישירות על פקטורים של נוחות, ארגונומיה ובטיחות ברכיבה, אז בואו נחדד מה אפשר לעשות בנדון – וממה חשוב להימנע בכל מחיר.

במה שקשור לבימר שלכם, הגובה דווקא כן קובע. כמה סנטימנטרים לכאן או לשם עלולים  להיות כל ההבדל בין עצירה מקרטעת באלכסון על רגל אחת, לבין עמידה יציבה ומאוזנת ששומרת גם עליכם וגם על האופנוע. עם עוד סנטימטר או שניים תוכלו אפילו לכופף מעט את הברכיים בעצירה, תנוחה שמספקת יותר מרחב תמרון ומורידה עומסים מהגוף, במיוחד כשעוצרים או עומדים בשיפוע. רכיבה בגובה המדוייק שלכם לא רק נראית טוב, היא חד משמעית נוחה ונכונה יותר. מצד שני, לא כולנו בורכנו במטראז' טבעי של כדורסלנים אז איך מוודאים שהרצוי והמצוי נפגשים?

בואו נתחיל דווקא מהסוף, ונספר לכם על אופנוע שמדייק את הגובה שלו עצמאית גם בלי שום התאמות מקדימות. הדגמים האחרונים וההו-כה-שווים ממשפחת ה-GS, הלא הם R 1300 GS ובן הדוד ההרפתקני שלו R 1300 GS ADVENTURE, מגיעים עם מערכת מתלים אדפטיבית שמאפשרת התאמת גובה אוטומטית בהאטה. אתם נהנים כאן מכל העולמות: בזמן רכיבה במהירות רגילה תמשיכו להנות כרגיל מחוויית ישיבה גבוהה במלוא הדרה (ויש כאן לא מעט גובה ולא מעט הדר במיוחד בדגם האדוונצ'ר). בנוסף תקבלו גם מהלך מתלים מלא, בלי הגבלת הטווח שמגיעה בהכרח עם הנמכות. רק כאשר תאטו לקראת עצירה, האופנוע ינמיך את עצמו לגובה מעט קרוב לכביש ונוח יותר לעמידה. התוצאה היא חוויה של לרכוב בלי ולהרגיש עם: בלי לשלם את "מחיר" ההנמכה, אבל עם להנות מנוחות משופרת בלי לחשוב על זה יותר מדי. אם הייתם צריכים עוד סיבה להתקדם לדגם המרהיב הזה, קיבלתם אותה עכשיו.

אבל רגע, רוורס. איך בעצם עובד נושא הגבהים ב-BMW MOTORRAD? הכל מתחיל במושב. היצרן מפרסם מדי שנה טבלת גובה מושבים מעודכנת, בהתאם לסוגי המושבים הזמינים בכל דגם או רמת גימור. בישראל חלק מהדגמים מגיעים בגרסה מונמכת, כלומר, אותו הדגם בדיוק יכול להגיע בתוספת מתלים מונמכים, שלעתים מתווסף אליהם גם מושב מונמך built-in. במספר דגמים המושב המונמך נמכר בנפרד כאביזר נוסף, ממש כמו מושבי קומפורט או ראלי מיוחדים שיתאימו לישבן (ולתוכניות הסופ"ש) שלכם כמו כפפה ליד. אם רכשתם מושב מונמך בנפרד, תקבלו הביתה את מושב הסטנדרט ותוכלו לשמור אותו לשימוש עתידי במקרה הצורך, שידרוש רק החלפה פשוטה. לעומת זאת, אם הזמנתם דגם מונמך שכבר כולל בתוכו מושב מותאם ובהמשך תרצו להחליף למושב סטנדרטי – תצטרכו לרכוש את הסטנדרט מהיצרן בנפרד.
בכל מצב, הקומבינציה של סוג המושב ומערכת המתלים קובעת את גובה המושב הסופי. עוד אלמנט משמעותי הוא רוחב האופנוע. גובה ונוחות הישיבה מושפעים מאורך הקשת הפנימית בין הרגליים, ה-leg curve. לא משנה מה הגובה שלנו, ככל שהאופנוע רחב יותר כך נשאר לנו פחות "אורך רגל" בצדדים, ומכאן שקשה יותר לכף הרגל להגיע לקרקע בנוחות. במובן הזה, רוב דגמי ה-GS נוחים יותר מאופנועי התיור, שלרוב מתאפיינים באוכף רחב יותר.

מכאן אנחנו ממשיכים לתהליך של ניסוי ותעייה. התחנה הבאה היא ביקור באולם התצוגה, שם יציעו לכם אחלה קפה ויאפשרו לכם להתנסות במגוון דגמים ומושבים. תוכלו למדוד את עצמכם מראש, בדגש כאמור על אורך הקשת הפנימית ברגליים, ולבדוק יחד עם צוות המכירות אילו דגמים יכולים להתאים לכם בשילוב הנכון של סוג וגובה מושב, לצד מערכת מתלים סטנדרטית או מונמכת על ידי היצרן. אם נראה שבכל זאת חסר לכם עוד טיפה, זה הזמן לבדוק את הנעליים. לפעמים שווה לוותר על הסניקרס לטובת מגפי רכיבה מאסיביים יותר. אלה מוסיפים עוד קצת גובה אקסטרה, שיכול לעשות הבדל גדול בנוחות. 

בואו נדבר על הנמכות לא סטנדרטיות בשיטת "עשה זאת בעצמך". במילה אחת don't. בקצת יותר מילים, אתם ממש רוצים להימנע מזה, ונסביר גם למה. אחת השיטות הרווחות להוריד כמה סנטימטרים מגובה האופנוע היא על ידי ריכוך הקפיץ האחורי ופתיחתו באופן ידני. התוצאה: האופנוע פחות "מחזיק" את עומס המשקל שלנו, ושוקע מעט כלפי מטה. לכאורה השגנו כאן הנמכה נוספת בקלות, אבל המחיר כבד ומסוכן, היות וכל הפחתה בעומס הנכון של הקפיץ פירושה הפחתה בבלימת הזעזועים. האופנוע רוקד סמבה על הכביש והרוכב הרבה פחות יציב בישיבה, כך שהשליטה על הכלי יורדת. עוד שינוי נפוץ ומאוד לא מומלץ הוא בחיבור המזלג הקדמי לכידון חיבור ידני של הבולמים המשולשים לכידון במיקום נמוך יותר.  כל שינוי בגיאומטריה של המתלה הקדמי פוגע בזווית ההיגוי, ומביא בהכרח להפחתה ביציבות ובשליטה, באופן שלא תמיד תוכלו לצפות ולנהל. אם כבר החלטתם ללכת על מתלים מונמכים, בחרו כאלה שמגיעים ישירות מהיצרן ועברו התאמה מדויקת ובקרת איכות כך שלא יפגעו בבטיחות שלכם.

ניסיתם הכל, בדקתם הכל ועדיין חסר קצת גובה? ההמלצה הכי אמיתית והכי כנה שלנו היא לא ללכת עם הראש בקיר. אחרי כל הפתרונות הטכניים שסקרנו, נזכיר ש-BMW MOTORRAD מציעה מגוון של דגמים בכל קטגוריה וחשוב שתמצאו מה שעובד בשבילכם, גם אם זה אומר לבחור בדגם אחר או בנפח מעט קטן יותר מזה שבניתם עליו במקור. אנחנו כאן כדי להנגיש את עולם הרכיבה לכולם ולכולן. בסופו של יום, הכי חשוב שתמצאו את האחד והיחיד, זה שבאמת מדוייק ויהיה הסיידקיק המושלם באחריות. 

1452 צפיות

To top