חטיבת ה-M האגדית של BMW הרגילה אותנו לטוב. עשורים של נצחונות והישגים בעולמות הספורט המוטורי, לצד דגמים היסטוריים שמככבים בליגות המירוצים הבכירות ביותר בהחלט עושים את שלהם, עם כוכבית מיוחדת להישגים בקטגוריית מכוניות התיור. כל זה נכון לעולם הספורט הארבעה גלגלי, שנהנה ממסורת ארוכה, מסועפת ומכובדת; אל רכיבת הספורט הדו-גלגלית היצרנית נכנסה בשלב מאוחר בהרבה, אחרי עשורים בהם ניתן דגש על מירוצי אנדורו ושטח.
הזירה בה כל זה עתיד להשתנות היא אליפות הסופרבייק העולמית, ה-World Super Bike Competition ולהלן WSBK, שהושקה לראשונה רק בשנת 1988. BMW MOTORRAD חזרה להשתתף בתחרות בשנת 2019 ושם גם התחילה הדרך לאליפות. הדרך הזו הגיעה לשיאה בתום עונת 2024, עם ניצחון ראשון והיסטורי לרוכב הטורקי טופראק רזגטליוגלו (ובלעז, Toprak Razgatlıoğlu) שקטף את הגביע על גב ה- M 1000 RR המשודרג שלו. הרוכב הידוע גם בכינוי "El Turco", או פשוט "הטורקי", הביא בזאת ליצרנית ניצחון ראשון בעולם הסופרבייק אחרי עונה מרשימה שכללה 13 נצחונות רצופים.
אם ניקח רגע צעד אחורה, מה מיוחד בעצם ב-WSBK לעומת תחרויות רכיבת ספורט אחרות, ובראשן MotoGP המפורסמת? התחרות נוצרה כסדרת מרוצים המבוססת על אופנועים מסדרות ייצור המוני, להלן "אופנועי מפעל" שאפשר לרכוש בכל אולם תצוגה, לפחות באופן תיאורטי. האופנועים שמככבים ב-MotoGP הם אופנועים ייעודיים למרוצים שקשה לפנטז עליהם ברצינות אפילו בחלומות הוורודים ביותר של רובינו.
ה-WSBK מורידה את הדברים קצת קרוב יותר לקרקע, ונוכל לראות בה ביצועים אמיתיים של דגמים סדרתיים שאמנם עוברים התאמות טכניות ומכניות כבדות – אבל בסופו של יום עדיין נוכל ללכת להגיד להם שלום באולם התצוגה, ואולי אפילו לתת ליטוף קטן.
במרוצת השנים הפכה ה-WSBK לפלטפורמה נסיונית חשובה עבור יצרניות האופנועים בה אפשר לבדוק טכנולוגיות חדשות ולהתקרב לקהל הרחב, הרואה על המסלול אופנועים שהוא מכיר, מזהה ואוהב, לא מוטציות חד-פעמיות ובלתי נגישות לרוכבים בשר ודם. ממש כמו בתחרויות הגלדיאטורים של פעם, האליפות ידועה בקרבות הצמודים ובאקשן החי על
המסלול, מה שהופך אותה לפופולרית במיוחד ברחבי העולם. ב-WSBK כאירוע ספורטיבי ובידורי יש את כל מה שאנו אוהבים: דגמים מוכרים ומזוהים, פייבוריטים ואנדרדוגים, רוכבים מוכשרים עם פרסונות גדולות מהחיים ומאבקים צמודים שעוצרים לנו את הנשימה בכל פעם מחדש.
במקרה של "הטורקי" והנצחון ההיסטורי שהנחיל בעונת 2024, הריגוש היה גדול במיוחד. צוות ROKiT BMW Motorrad WorldSBK כיוון גבוה כבר ברמת הצהרת הכוונות, והגיע לראשונה לפודיום במירוץ הפתיחה
פברואר. ביוני הוא כבר השיג סופשבוע מושלם של מירוצים במיזאנו, עם שלושה נצחונות מתוך שלושה. רצף הנצחונות חסר התקדים שלו החל מאפריל ונמשך עמוק אל תוך העונה. אפילו תאונת אימונים שאילצה אותו לרדת מהמסלול למשך סופי השבוע במאני קורס המפורסם ובקרמונה לא עצרה אותו. הקאמבק שלאחריה היה מתוק וסופו הדובדבן שבקצפת: אליפות בפער של 46 נקודות אחרי סוף השבוע האחרון של המירוצים בחרז דה לה פרונטרה. ואמוס!
את ההישג חוגגים ב-BMW MOTORRAD כמו שהם יודעים הכי טוב: ייצור של 54 יחידות מרפליקת המירוצים שעל בסיס M 1000 RR Competition, כמספר הרוכב של רזגטליוגלו. כל האופנועים ימוספרו ויקבלו תעודה המאשרת את האותנטיות שלהם. את הראשון שבהם, אופנוע 1/54 יקבל "הטורקי", ואילו היחידה האחרונה שמספרה 54/54 תוצב במוזיאון BMW MOTORRAD לציון הנצחון הראשון וההיסטורי ב-WSBK.
מה אפשר לספר על האופנוע עצמו? גרסת ה-Champion מצוידת בעיצוב המירוצים המקורי, כולל סטיקרים של נותני החסות לאופנועי המירוצים הרשמיים של BMW MOTORRAD. תכשיטי קרבון רבים מבית Ilmberger מעטרים כל פינה בבימר היפה הזה, ביניהם כיסויים למיכל, לשלדה, לזרוע המתלה וכיסוי המצמד, מגן חום למפלט ועוד. אפילו מחזיק לוחית הרישוי עשוי מסיבי-פחמן. יחד נוצר כאן לוק ספורטיבי של אלופים שאי אפשר לטעות בו, גם אם סתם נוסעים עליו לחוף הים בשבת.
אם כל זה לא מספיק, ברי המזל שירכשו אותו יהנו גם משובר למערכת פליטה תואמת עשויה טיטניום מבית Akrapovič Evolution Line, ולהשלמת החוויה אפילו יוזמנו למפגש אישי עם אלוף העולם המכהן. אם זה נשמע טוב מכדי להיות אפשרי, ייתכן שזה באמת המצב: גם אם נשים בצד את המחיר – העומד כרגע על 54 אלף אירו בגרמניה – לא בטוח בכלל שהדגם יוכל לעלות על הכבישים גם בשווקים אחרים בשל אתגרי התקינה השונים. כאן בישראל נראה שניאלץ להסתפק בחוויה המרהיבה בפני עצמה שהיא M 1000 RR Competition.