הטריגר לתכנון מסלול הטיול הזה היה מזג אוויר סגרירי שהגיע לפתחנו, עם הגשמים שנישקו נשיקה רטובה את החולות היבשים של הנגב. כשראינו במכ"מ הגשם שחולות חלוצה ועגור קיבלו מקלחת טובה, נוצרה הזדמנות נפלאה לצאת להיכרות מחודשת עם איזור נחל לבן וחולות עגור, חבל ארץ שלא רכבנו בו שנים רבות, ולהתפנק שם על הדרך בקפיצה קטנה לנקודה קסומה במיוחד – באר מילכה.
לופ הרכיבה בשטח באורך מוערך של כ-40 קילומטרים על בסיס שבילים מסומנים – כי בשטח, רק נזכיר, רוכבים כחוק ורק על שבילים מסומנים, בוודאי אם חולפים בשמורת טבע. הקילומטרים האלה יעברו בקלי קלות לאופנוע דו-שימושי גדול, מאלה שמתאפיינים בתאווה להרפתקאות ובאותיות GS על לחי מיכל הדלק.
הרכיבה לנקודת הכניסה לשטח היא הרפתקה בפני עצמה. נצא מהמרכז דרומה, נסוב את באר שבע ונמשיך דוך דרומה על כביש 40. בצומת טללים ממשיכים מערבה לעבר המגדל הסולארי של אשלים – אותו אי אפשר לפספס – על כביש 211 לעבר ניצנה. נחלוף על פני הכניסה לשבטה וכעשרה קילומטרים אחר כך נגיע לפניה ימינה להר קרן. זה הזמן לעצור רגע. לפני שנפנה ימינה כדאי לבדוק שיש מספיק מים ודלק לכל המשתתפים, רגע לפני שצוללים לעומק השטח. נקודת התדלוק הקרובה ביותר היא בצומת קציעות שממוקמת עשרה קילומטרים נוספים מערבה, ושם תמצאו גם חנות נוחות גדולה ומצוידת שתסדר לכם את המשך היום.
מהצומת הפונה להר קרן נרכב לאט לאורך כשניים וחצי קילומטרים עד שנמצא סימון שבילים אדום משמאל לכביש. עוקבים אחרי הסימון כ-100 מטרים עד לפנייה חדה ימינה אל תוך הערוץ החצצי של נחל לבן.
נ.צ. 538169 / 152720
הסימון האדום שלאורך הנחל לא תמיד עקבי אבל נקפיד לעקוב אחרי הערוץ – וזה יעבוד יפה. מדובר בקטע כביש מרהיב ביופיו: שכבות הסלע הלבנות והצחורות שיקיפו אתכם מכל עבר, לצד הפריחה הלבנה של הרותם המדברי בחודשי החורף. משני צידיו של הנחל יכתרו אתכם הדיונות הגבוהות והמרהיבות ביותר שאפשר למצוא בישראל, חלקן בגובה עשרות מטרים, תלולות ומפתות להפליא. קראו לנו משביתי שמחות אבל דווקא בקונטקסט הזה נזכיר שוב שמדובר בשמורת טבע שמחייבת נהיגה כחוק, על כל המשתמע מכך.
כמה מילים על טכניקת הרכיבה שמתאימה לאיזור. באופנועים המצוידים בבקרת משיכה ו/או בורר מצבי נהיגה PRO, המלצת היצרן היא להעביר את בורר מצבי הנהיגה למצב Enduro או Enduro Pro, ולהתאים את ההתערבות למינימלית. במצב Enduro, מערכת ה-ABS מתנתקת רק בגלגל האחורי. למה זה חשוב? גם האופנועים הקלים ביותר מבית BMW נחשבים לכבדים ביחס לאופנועי שטח ייעודיים, כלומר- סביר להניח שהגעתם לכאן על אופנוע ששוקל לא מעט. בנוסף, רבים מאיתנו לא רגילים לרכוב בתנאי שטח של מצע דל אחיזה או חולות עמוקים. אלה גוזלים את כל הכוח מהגלגל האחורי וגורמים לגלגל הקדמי לשוט במאמץ למצוא אחיזה.
האתגר כאן הוא טכניקת רכיבה נכונה, שימוש ביד חופשית על המצערת ומבט תמידי קדימה לקראת המכשול הבא. ובנוסף, נשמח אם תזכרו לא לצאת לרכיבה הזו לבד – אתם תודו לנו כשיגיע הרגע בו תיאלצו להרים את האופנוע בפעם העשירית להיום.
מיד אחרי הגשמים, הנחל אכן עשוי להיות בוצי וגדוש בבוץ לס בהיר למשך ימים ארוכים, וקל מאוד למצוא את עצמכם בתוך "אגם" חמאה טובענית. אמנם הצענו לצאת לטיול אחרי הגשמים, אך יש לקחת בחשבון שבאזור זה, מיד לאחר הגשם, השטח עשוי להיות חפוי בבוץ עיקש ורטוב. ההמלצה שלנו היא לחכות כעשרה ימים שמשיים, כדי שהשטח יתייבש ויתייצב, ואז תוכלו להיכנס למסלול בלי לריב איתו.
נ.צ. 539460 / 142620
חמישה עשר קילומטרים קסומים אחר כך נפתח רגלית צד בבאר מילכה, באר עצומה ועמוקה מאד שעדיין יש בה מים, ולידה ממוקם חניון לילה פופולרי. השם הערבי שלה, "מלגה" או "מלקה", משמעו "באר המפגש" שכן היא ממוקמת בחיבור של שני הנחלים הגדולים באיזור: נחל ניצנה ונחל לבן.
מכאן אפשר להמשיך לישוב באר מילכה, שמציע לא מעט אטרקציות שוות בתיאום מראש ואפילו יקב מפנק. נעלה על הכביש הקטן המוביל ליישוב ואחרי קילומטר אחד נפגש בסימון שבילים כחול המטפס צפון מזרחה על דרך עפר. ניתן גז ארוך לעלייה ארוכה אך מתונה עם הסימון הכחול, ואחרי כשניים וחצי קילומטרים נפרד מהדרך הנוחה בעקבות הסימון ונצלול יחד איתו אל תוך חולות עגור.
נ.צ. 541813 / 144209
כאן מתחילה הצלע הארוכה ביותר של המסלול, והיא לא פחות מנפלאה. אין הרבה ימים בשנה שמאפשרים לרכוב בשבילי החולות כאן ולחקור את צפונותיהם. הנוף הפתוח והאופק הגדול מספקים תפאורה דרמטית במיוחד לעיניים עירוניות ושבעות מגדלים. המסלול חולף על פני הר קרן מצפון ומספק בדרך עצי שיטה בודדים למנוחה, אירוסים רבים בעונה ובעיקר שקט מושלם ואוויר מדברי צונן לצלעות הקירור של הבוקסר המפצפצות בהנאה.
מיומנו של רוכב המערכת: לרכיבה הקסומה בחולות היה מחיר. ציפינו שהגשמים יספיגו את השבילים במים רבים ונהנה מתנועה חלקה יחסית. בפועל אכן נתקלנו פה ושם בשלוליות גדולות, אבל הרכיבה בכל זאת דרשה מאמץ מוגבר במיוחד מהרוכב ומהאופנוע גם יחד. המאמץ לפלס דרך בחול גרם לצריכת דלק גבוהה מהצפוי, ועד שהגענו למפגש עם סימון השבילים האדום שסימן את שינוי הכיוון דרומה, עניין של כעשרים קילומטרים, כבר התחלנו לחוש חרדת טווח ממשית. מה למדנו? לתדלק לפני הירידה למסלול גם במחיר של משקל נוסף – ולא ליפול על טעות של טירונים.
נ.צ. 549400 / 153348
השביל המסומן באדום מושך מכאן דוך לכיוון דרום מזרח. השביל מתחיל אי שם ליד בני נצרים, לא רחוק מכרם שלום, ומוצאו ממש בסמוך לצומת שבטה. קטע הרכיבה הזה עולה ויורד בכמה תפירות ארוכות וגדולות את השטח. כשאנחנו ביקרנו בו היו בו לא מעט קטעים של קרקע מהודקת שאפשרו לחסוך דלק ולשקוע במצב רכיבה רגוע יותר.
נ.צ. 546702 / 156214
מכאן נסוב שוב את הר קרן, הפעם מכיוון מזרח, ובין יעדי חי"ר ליעדי רק"מ נמצא את הפניה ימינה עם סימון השבילים השחור. זהו קטע קצר ומהיר יחסית, המושך לכיוון דרום מערב ומסתיים לבסוף בכביש של הר קרן. אחרי כארבעה קילומטרים מהפניה נחלוף ליד רכס קטן משמאל לכביש, שמאכלס כבשני סיד, בור מים ואתרים ארכיאולוגיים לתעשייה קדומה של כלי צור. לאחר שהדיונות יהיו מאחורינו, השביל יהפוך לחרסיתי וחלקלק בחלקו, באיזורים שעדיין לא התייבשו במלואם. נזהה את הקטעים הבעייתיים בזכות הגוון הכהה יותר של הקרקע – ובכל זאת, מדי פעם יתכן ונמצא את עצמנו רוכבים על "מרגרינה" חלקלקה וטובענית.
סדרת הפיתולים האחרונה תוציא את השביל למפגש אנטי-קליימטי עם הכביש בסמוך לבסיס צה"לי. חשוב להיצמד כאן לסימון השבילים השחור, שעודכן כדי למנוע כניסה בתום לב לאחד מן המטווחים שפזורים בשטח.
נ.צ. 540683 / 152531
נמשיך על אותו הכביש להר קרן, ולאחר כשבעה קילומטרים חסרי אטרקציות נפנה שמאלה בחזרה לכביש 211.
אופציה שניה שמאריכה עוד קצת את המסלול היא דווקא להישאר עם סימון השבילים האדום ולהתפנק עם עוד כ-13 קילומטרים של דיונות מרהיבות וקוליסים עמוקים עד ליציאה לכביש מול צומת הכניסה לשבטה.
עבורנו הלופ נסגר לאחר 52 קילומטרים עם מיכל דלק כמעט יבש לגמרי, עדות למאמץ משותף ומספק במיוחד של הרוכב והאופנוע. שווה לחכות ליום המתאים ולצאת לאיזור "ים החולות", עם ההכנה המתאימה ועם אנרגיה טובה. המרחבים העצומים והדיונות המפתות יתגמלו אתכם בחוויה הכי קרובה לראלי דקאר שאפשר להגיע בגבולות ארץ הקודש.