זרם חלופי: CE 04 הוא כל מה שאי פעם רצינו מקטנוע חשמלי

זרם חלופי: CE 04 הוא כל מה שאי פעם רצינו מקטנוע חשמלי

זה כבר לא גימיק, זה פשוט עובד. הקטנוע החשמלי של BMW MOTORRAD נראה כמו קרוזר של מלאכי הגיהנום, אבל מפרק את הפקקים בעיר בקלילות ובשקט מופתי, עד שלא נותר אלא לשאול: הרכבנו או היה זה חלום?

הקנקן ומה שיש בו

הכלי העונה לשם CE 04, מצויד במנוע חשמלי המספק 42 כוחות סוס ומהירות מרבית מוגבלת של כ-120 קמ”ש. זה לא נשמע המון עד שמגלים שהוא מזנק בתאוצה מ-0 ל-50 קמ”ש בתוך 2.6 שניות בלבד. מה זה אומר? שברגע שתעבירו אותו למצב דינאמיק תצטרכו להחזיק חזק את הכידון כדי לא לעוף מהדחף. יש לו סוללה בקיבולת 8.9 קוט”ש המספקת טווח נסיעה של עד כ-130 קילומטרים, תלוי בסגנון הרכיבה ובתנאים הסביבתיים. הכותב לא הצליח לרסן את היד שמסובבת את המצערת ולכן קיבל טווח קצת קצר יותר אבל מניסיון, BMW MOTORRAD נאמנה להבטחות ובתנאים רגילים תקבלו את מלוא הקילומטראז' פר טעינה.  

לא חשבתם שהוא לא יגיע עם הטופ של מערכות הבטיחות האלקטרוניות, נכון? CE 04 מצוייד במערכות ABS פרו ובקרת יציבות אקטיבית – והיא חיונית עםכל הכוח והדחף הזמינים ממהירות אפס (כמעט השתמשנו כאן בביטוי סל"ד, אבל הוא לא קיים בעולם החשמלי). זה לא הכל, כי ה-CE 04 מגיע גם עם אופציה למצבי רכיבה שונים – Eco, Road ו-Dynamic – המאפשרים התאמה של עוצמת המנוע ואופי תגובת המצערת

 בהתאם לתנאים (נחשו באיזה מצב בחרנו). לכל אלה תוסיפו גם מסך TFT בגודל "10.25, פנס ראשי מסוג LED עם תאורה אדפטיבית, פנס אחורי ופנסי איתות מסוג LED, רכיבה ללא מפתח Keyless Ride, מערכת עזר לרכיבה לאחור (!), רגלית צדדית עם בלם חניה, תא אחסון עם שקע טעינה USB, אחסון תחת המושב ועוד ועוד פיצ'רים לחווית נוחות ובטיחות מושלמת.

הטעינה מתבצעת באותה דרך שבה טוענים רכב חשמלי, וסוללה ריקה מתמלאת בשעה וארבעים דקות בלבד (בגרסת Quick Charge). מה זה אומר? אם אתם מגיעים לתל-אביב מחדרה לדוגמה תוכלו לטעון אותו שעה וחצי במקום העבודה, להסתובב איתו בפגישות בעיר, לטעון שוב לפני החזרה הביתה, לחזור הביתה ולהישאר עם 50 קילומטרים נוספים על השעון לקפיצה למרכז המסחרי בוויתקין למשל. לחלופין, אפשר לוותר על סבב הפגישות בעיר ולחסוך טעינה. בתרחיש אחר אפשר להגיע דווקא מהפרברים הקרובים יותר, כמו הרצליה או ראשון לציון, ולהספיק לחזור הביתה על אותה טעינה יחידה מהבוקר.

חשוב רק לקחת בחשבון שהדוגמאות האלה לא מדעיות (ובמלים אחרות, אנחנו לא מתעסקים עם הייעוץ המשפטי של החברה..). בסופו של דבר מדובר בכלי עירוני ופרברי, לא בקרוזר שייקח אתכם לאילת, למרות שבמבט מהצד הוא עלול להטעות.

אלה תולדות

רגע של היסטוריה. ה-CE 04 הוא היורש של הדגם החשמלי הקודם של  BMW MOTORRAD, ה-C Evolution, אשר יוצר לראשונה בשנת 2014. ב-C Evolution זיהתה היצרנית את הצורך בפתרונות חשמליים עירוניים, אך הדגם לא רשם שיאי מכירות וכנראה הקדים את זמנו: השנה היתה 2014, הטווח היה קצר ומי בכלל ידע אז מהי תשתית טעינה. ככל שעלתה המודעות לסביבה ולטכנולוגיות חדשות, BMW MOTORRAD החלה לפתח את CE 04, אשר הושק אשתקד בעולם, והגיע עכשיו לארץ הקודש. השיפור בטווח, ביכולת הטעינה ובאבזור הם עדות האופי הטובה ביותר על התפתחות הטכנולוגיה החשמלית של החברה, ועל הסנונית שמבשרת על עוד ועוד כלים חשמליים דו-גלגליים, בדיוק כמו בעולם הארבעה גלגלי.

מי מתחרה מולו

זו עומדת להיות פסקה קצרה. ה-CE 04 לא רואה ממטר שום כלי רכב ממותג או יצרנית שאתם מכירים, ושום דבר שמתקרב לאיכות, לעיצוב, לבטיחות ולניסיון המוטורי של BMW MOTORRAD. נכון, בשנים האחרונות הגיעו לישראל קרוב ל-30 מותגי רכב סיניים חדשים, אבל רכב הוא פיסה נעה על ארבעה גלגלים שעברה מבחני ריסוק מסודרים כתנאי סף בסיסי לכניסה לארץ. לעומתה אופנוע או קטנוע נע על שני גלגלים והוא צריך לשמור עליכם גם בגשם, במצבים של אובדן אחיזה, ובעוד אינספור תרחישים מאתגרים ומסוכנים בהרבה.

אז על השאלה שבכותרת יש תשובה קצרה: אין לו מתחרים.

הקפיצה הגדולה

בואו נשים דברים על השולחן: הכלים הדו-גלגליים תמיד פיגרו אחר הסטנדרטים מעולם המכוניות בעשור ויותר. כך היה עם טכנולוגיות כמו ה-ABS, בקרת היציבות, בקרת שיוט, תאורה אדפטיבית ומה לא. עם השנים, המכוניות הפכו יותר ויותר בטוחות (אבל הרבה פחות מהנות), ואילו אהובינו האופנועים נשארו מהנים ויחסית גם מסוכנים.

כך גם בהקשר החשמלי. עבור רוב הנהגים רכישת רכב חשמלי כבר אינה בגדר קפיצה למים עמוקים – וקל לראות את זה משתקף בנתוני המכירות. לא לחינם, כל המותגים החדשים שנכנסו לישראל מציעים דגמים חשמליים, והנהגים הישראליים למדו לנער את השמרנות שלהם ולרכוש מכונית מיצרן פחות מוכר, שאין להם מושג אם הוא מייצר מכונית אחת בשנה, או מיליון.

לעומת זאת, במה שקשור לדו-גלגלי, המהפכה עוד רחוקה מלהיות כאן.

האתגר הגדול הוא המשקל והטווח. מכונית חשמלית ממוצעת הוסיפה קרוב לחצי טון למשקל הבסיס שלה, שגם כך עלה בחצי טון ב-30 השנה האחרונות הודות למשקל מערכות הבטיחות והאבזור. אבל בעוד שמכונית יכולה לשקול שני טונות ועדיין להתנהל בנמרצות, הרי שכלי דו-גלגלי צריך להיות קל, כדי שיהיה נח לתמרן ולרכוב עליו. הבעיה? "קל" וסוללה חשמלית לא הולכים יחד. יותר מזה, סוללה צריך לארוז בכלי קצר וצר – וככל שהסוללה קטנה יותר, כך הטווח קצר יותר. כאן המלכוד.

עד שלשוק יגיעו סוללות במשקל נוצה עם טווח ריאלי של כ-300 קילומטרים וטעינה מהירה מאוד, רוב רוכבי הדו-גלגלי ימשיכו כנראה לתדלק בנזין, להעביר הילוכים, להשתכר מרעש האגזוזים ולדבר על סל"דים והחלפות שמן. אנחנו דווקא רואים את היתרונות שהמהפיכה הזאת יכולה להביא איתה לדו"גים באשר הם: מנוע חשמלי מטבעו מאוזן כל הזמן, אין לו עקומת כוח שעולה או יורדת ככל שסיבובי המנוע עולים או יורדים (מה שמשפיע כמובן על התנהגות האופנוע), והמנוע שלו לא דורש תחזוקה, בכלל.

אבל רגע, בחזרה לבעל השמחה: CE 04. כל ההקדמה הזאת נועדה לומר שדווקא עם הקטנוע הזה של BMW MOTORRAD אפשר ומומלץ כבר לקפוץ למים.

הרי בכל מקרה רוב הרוכבים העירוניים עושים קילומטראז' יומי של לא יותר ממאה קילומטרים.

הרי אין דבר מבאס כמו לטנף את הידיים בתחנת דלק כל 100-180 ק"מ, כי אף אחד לא יתדלק במקומכם.

הרי אנחנו יודעים שאתם יודעים שהתאוצה שלו תמרח חיוך ענק על הפרצוף שלכם בכל רמזור.

הרי ברור שתתאהבו בלוק שלו שנראה כמו חבר מעולם אחר, הכי רחוק שאפשר מעוד קטנוע גנרי.

הרי הוא יודע לתמרן בקלאס מושלם בין הפקקים, הקורקינטים, שליחי הוולט ושאר תחלואי העיר שרק התגברו מאז ימי הקורונה.

והרי הוא שימושי, כמו כל קטנוע גדול אחר, אבל הוא גם תכשיט שלגמרי מוציא את העיניים; מתאים להגעה למשרד, ולא פחות מזה לתת כניסה לפתיחה מפונפנת של תערוכת אמנות או כל היילייט אורבני אחר.

נכון, הוא עולה כמעט 80 אלף שקלים, אבל זה כבר לא רחוק כל כך מהמחיר של קטנועי הפרימיום שנמכרים היום כמו לחמניות בשוק. בחישוב החיסכון המשמעותי על דלק וטיפולים, המספרים כבר לגמרי הגיוניים וכדאיים.

שורה תחתונה: למי הוא מתאים?
– לכל מי שמסתובב בעיר

– לכל מי שמגיע לעיר מהפרברים

– לכל מי שמשתמש בצ'אט GPT

– לכל מי שלא קונה בגדים על המשקל

למי הוא לא מתאים?

– לכל מי שבונה על רכיבות מתל אביב לראש הנקרה

– לרוכבות או רוכבים זעירי ממדים שיתקשו להשתלט עליו

– למי שמחפש תחבורה בסיסית בעיר בתקציב מוגבל

– למי שמעדיפים אופניים חשמליים, שחורים, בלי תאורה, עם ארגז ירוק מקדימה.

645 צפיות

To top