הכנה טובה, הנאה גדולה: תכנון מוצלח של מסע רכיבה

הכנה טובה, הנאה גדולה: תכנון מוצלח של מסע רכיבה

אופנוע שלא רוכבים עליו הוא אופנוע עצוב שלא מממש את ייעודו. מעבר להתנהלות הרגילה, היומיומית והשגרתית כחולץ פקקים סדרתי, הבימר שלכם יכול (ורוצה) להוציא אתכם לראות זריחה מעל למצדה, להריח את פריחת שיחי הרותם המתוקה במירון ואת מחול החיזור המהפנט של החוברות ליד עזוז. גם אם זה רק "לצאת לסידור" ולחזור אחרי יומיים או תכנון קפדני של כל פניה ונקודת עניין בטיול, זו הדרך הנכונה לתכנן טיול אופנוע – בכביש ובשטח.

אה סולו מיו

טיול בודד (סולו) באופנוע הוא חוויה עוצמתית, מרגשת ומרגיעה גם יחד. אתה לבד עם הדרך, הנופים, והקצב שלך – בלי פשרות, בלי לו"ז (או תקלות מעצבנות) של אחרים. אבל כדי ליהנות באמת – ולחזור בשלום – צריך לתכנן נכון ולא לקוות ש"יהיה בסדר". לצד האוטונומיה והיכולת לטפל לבד בתקלות נפוצות, הנה כמה עקרונות שיעשו את הטיול הבא לחוויה שתשאיר טעם לעוד או הרפתקה הדורשת כוח חילוץ. בין אם אתה רוכב בכביש, בשטח, או משלב ביניהם.

תכנון המסלול – איזון בין הרפתקה וביטחון

חכה רגע עם הקסדה והכפפות! יש להתחיל במיפוי המסלול הכללי: נקודת יציאה, אזורים שברצונך לעבור בהם, ואתרי לינה פוטנציאליים. עבור רכיבה סולו, כדאי לבחור מסלול לא מבודד מדי (גם אם מטרת הטיול היא לנקות את הראש מכולם) – גם בשטח – כדי שתוכל להיעזר במקרה חירום.

  • בכביש: בחר כבישים איכותיים עם תנועה סבירה, אך לא עמוסים.
  • בשטח: תעדיף שבילים מוכרים ומסומנים מראש, וודא שהם מותאמים לרמת הניסיון שלך. כמובן שיש לרכב על שבילים מסומנים ולהימנע (או לתאם מראש) כניסה לשטחי אש. שמורות טבע? מחוץ לתחום!

חשוב לבדוק מראש את תנאי הדרך והתחזית – במיוחד אם המסלול כולל קטעים הרריים או דרכי עפר שעלולות להפוך לבוציות אחרי גשם. מנגד, ימי חמסין ושיא הקיץ מציבים אתגרים משלהם – לאופנוע ולרוכב.

Photo: Tomer Feder

ציוד – אל תתפשר על איכות

רכיבה סולו דורשת ציוד איכותי ומוכן לכל תרחיש גם אם זה נראה לך מובן מאליו – תעשה רשימה בחייאת!

  • ביגוד: קסדה תקנית, מגני גוף, כפפות, ביגוד רכיבה עמיד לרוח וגשם בעונה או ציוד קיץ מאוורר.
  • אחסון: ארגזים או תיקים צדדיים עמידים במים ו/או פודרה כזו של שבטה בשיא הקיץ.
  • חירום: ערכת עזרה ראשונה, כלי עבודה בסיסיים, משאבת אוויר קטנה (יש חשמליות נטענות זעירות או ידנית של אופני הרים), פנס, טלפון עם סוללת גיבוי או מטען סולארי.
  • ניווט:  עדיין לא כל המדינה מכוסה ברשת סלולרית – GPS ישלכן אפליקציה כמו עמוד ענן עם מפות אופליין עדיפה על מפות אונליין.
  • מים ומזון: מספקים ליום לפחות, במיוחד אם המסלול כולל שטח מבודד.

הכנה פיזית ומנטלית

טיול סולו הוא אתגר לא רק טכני – אלא גם מנטלי. אתה צריך להיות שלם עם הבחירה לבלות זמן לבד, להתמודד עם תקלות לבד, ולקבל החלטות תחת לחץ – לבד.

  • תכנן עצירות מנוחה מסודרות ויזומות.
  • למד לזהות סימני עייפות – ואל תתפשר על שינה טובה.
  • אם זו הפעם הראשונה שלך לבד – תתחיל בטיול קצר של יומיים-שלושה לפני הרפתקה ארוכה יותר.
  • לרכיבות ארוכות במיוחד תחשוב על לבישה של טייטס אופניים מרופד ו/או חגורת גב לתמיכה.

    Photo: Tomer Feder

תקשורת והתראות

שתף מישהו קרוב במסלול שלך, עם לוחות זמנים משוערים ונקודות עצירה. מומלץ לשלוח עדכון כמה שעות, אם יש קליטה ואפשר להוציא הודעה.

בהגזמה אפשר תמיד להשכיר טלפון או מכשיר לוויני – אבל בישראל אולי זה מעט מוגזם (מגנוס).

רכיבה נכונה – זהירות מעל הכול

כשאין רוכב נוסף בטיול, אין גיבוי בשטח. לכן חשוב לרכב באחריות להוריד קצב ולצמצם סיכונים:

  • תרכב במהירות שתאפשר תגובה לכל שינוי פתאומי.
  • שמור מרחק – גם מרכבים וגם מהשוליים בשטח.
  • הימנע מרכיבה בשעות החשיכה – במיוחד בשטח – גם על שבילים מסומנים בשמורות אין לרכב בשעות הלילה בשל הפעילות של בעלי החיים.

לוחצים START

רכיבה סולו היא דרך מופלאה להתחבר לעצמך, למכונה ולדרך. עם תכנון מדויק, ציוד נכון, וראש צלול – זו יכולה להיות חוויה בלתי נשכחת. רק תזכור: אין גבורה בלקחת סיכונים מיותרים. יש עוצמה בלדעת לעצור, לתקן – ולהמשיך בחיוך.

יוצאים לטייל עם כל התזמורת

תכנון של טיול קבוצתי הוא מורכב הרבה יותר. ראשית על כל רוכב ורוכבת בקבוצה רצוי שיאמץ את הכללים של רכיבת הסולו. כלומר, שהאופנוע יהיה פיקס מבחינה מכאנית, שיהיו כלים לתיקונים קלים, עזרה ראשונה בסיסית וכמובן מים ואוכל לימי הרכיבה המתוכננים.

לפני הטיול

מכיוון שמדובר בכמות גדולה של רוכבים (גדולה = יותר משניים) כדאי שכולם יהיו על אותו עמוד תודעתי. זה אומר תכנון מוקדם של מסלול הטיול והפצתו לכולם. זה יכול להיות בצורה של נקודות עניין לאורך הדרך או כמסלול GPS שניתן לבנות על מפות גוגל ולייצא כקובץ GPX לאפליקצייה של BMW. זו מתממשקת עם האופנוע (ממודל 2018 וצפונה) ומסייעת לא רק בניווט אלא גם מלקטת ומציגה מידע נוסף כמו מרחק, מהירות ועוד. באופן הזה, ימים לפני הטיול עצמו לכולם יש את המסלול ויודעים למה לצפות.

אחדות השורות

טיול של GSים יהיה שונה מאד מטיול של RRים…קבוצת רוכבים מעורבת זה לא רעיון טוב ותמיד יהיה מישהו מתוסכל מזה שלא יורדים מהכביש או מזה שלא עולים במהירות. לכן חשוב שקבוצת הרוכבים בטיול תהיה הומוגנית ככל האפשר בסוג ואופי האופנועים וכן ברמת הרכיבה. בנוסף, רצוי לעשות תיאום ציפיות לפני הרכיבה כך שכולם ידעו בדיוק מה עושים, היכן, באיזה קצב וכמה פודרה תהיה מעורבת בזה.

Photo: Tomer Feder

בטיחות לפני הכל

בנושא הזה אין הנחות, קודם כל אופנוענות חכמה ובטוחה. לא חוצים קווים לבנים על הכביש, תמיד יורדים מהאופנוע לצד של השול, עושים עצירות יזומות אחרי כל שעת רכיבה וכולם לובשים ווסטים בוהקים שגם מקלים על הזיהוי של הקבוצה בטיול.

תדריך הבוקר בנקודת המפגש של הטיול הוא הנקודה הקריטית שבה כל הרוכבים חייבים להיות נוכחים, עם ציוד רכיבה מלא ובהאזנה למוביל הטיול. התדריך צריך להכיל הנחיות בטיחות, דגשים על נקודות שעשויות להיות מסוכנות ומעבר על ציוד בטיחות מינימאלי כדי לאפשר לצאת לטיול.

למזג האוויר יש השלכה רבה על הבטיחות בישראל. פחות בחורף ובעיקר בקיץ. מעל 30 מעלות ובטח מעל 35 מעלות ובעומסי לחות גבוהים, זה יכול להיות ממש מסוכן. גם אם לרוכב יש מספיק מים לשתות – אפילו שלוקר המאפשר לגימה בתנועה – מכת חום היא סכנה ממשית בעיקר אם יורדים מהכביש לשטח וקצב הרכיבה יותר. בחום קיצוני יש לשקול אפילו ביטול של הטיול.

ההקשר הבטיחותי גם מחזיר אותנו לאופנוע ולהכנה שלו ערב הטיול. מעבר מהיר עליו, לבדוק מפלסי נוזלים, שימונים, לחצי אוויר בצמיגים ומעבר קפדני על הצמיגים פן פספסנו מסמר או בורג שנותרו נעוצים בו.

הדרך הקלה

רוצים להתרשם מטיול קבוצתי שמאורגן ברמה הגבוהה ביותר? הצטרפו לאחד מטיולי מועדון BMW הרשמי. הטיול מאורגן על פי הסטנדרטים וההנחיות של BMW MOTORRAD העולמית וכולל גם מארשלים לאורך המסלול, נקודות עניין רבות וערך מוסף יוצא דופן. להצטרפות למועדון לחצו כאן.

60 צפיות

To top