רכיבות מבחן בלי בקרות

החוקים נכתבים מחדש

BMW יוצרת את ההפתעה הגדולה ביותר בשוק הדו-גלגלי עם ה-F 900 R החדש. יצאנו להרים כדי לבלוס פיתולים ולהבין כמה עמוקה המהפכה.

נתחיל בשורה העליונה

המחיר. ולמה? מכיוון שלקבל אופנוע דור-אחרון ממותג כמו BMW במחיר של 76 אלף שקלים זו סטירת לחי מצלצלת. במובן הטוב כמובן. פתאום אופנוע ברמה כה גבוהה נכנס למשבצת הנגישות, בלי שידרוש מאיתנו להתפשר – לא בטכנולוגיות, לא בביצועים ולא באבזור ובמעטפת הבטיחות. אז זה בשבילנו שוס גדול לפחות כמו הרגע שמישהו שם במקרה אבטיח ליד צלחת של גבינה צפתית עזים עם מליחות קלה.

זהירות, פורנו

ה-R הדנדש הוא גרסת הרודסטר, או הנייקד, או העירום הבוטה, או הסופר מגניב, במשפחת F 900 החדשה. אופנועי BMW הם שם נרדף לכלים מהוגנים, נוחים, כבדים וגדולים (בעצם, הוא היה כזה פעם, כי כבר יש את ה-S 1000 RR ו-S 1000 XR, והקטנועים המגניבים, אבל דימוי לא מוחקים ביום). ה-R הוא הילד הפרוע של המשפחה, כלי שובב שנראה כשש אלי שעשועים המקבל את הסימן R, מוותר על הגנת הרוח בחזית (תיכף נדבר על זה) ונהנה ממתלים ספורטיביים יותר וקצרי מהלך.

ה-R הוא הכלי שעושים איתו שטויות; זה שרוכבים איתו מהר מדי בעיר, זה שעפים איתו מרמזור לרמזור; זה שמזגזגים איתו בין מכוניות; זה שלא אוהב יותר מדי שוטרים (כלומר, כל זה בגרמניה – כי אנחנו מקפידים לרכוב בכפוף לחוק, להיות זהירים, לרכוב כפי גילנו המתקדם, ובכלל אנחנו מאוד אוהבים ומעריכים את עבודת שוטרי התנועה, ששומרים עלינו מעצמנו).

והוא נראה גם כזה, בלי פלסטיקה מיותרת, עם פנס שמתקפל באמצע, שמשמש גם כמגן רוח (קשה להאמין, אבל זה עובד), והמון חימוקים בתלת מימד. ויש לו גם גרסה אדומה אפורה, שמגיעה עם Quick shifter, כיסוי מושב אחורי והנעה ללא מפתח, שעליה רכבנו. אגב, לצידו יש את ה- XR המשלב יכולת תיור מפנקת אבל גם ברק בעיניים של יכולת ספורטיבית שתעביר צמרמורות במורד עמוד השדרה. עוד נרכוב עליו בקרוב, נמלא את חובתנו המקצועית ונמסור כאן דיווחים.

הדואליות הזו מתאפשרת בזכות שלדה חדשה, שבעצם צריכה לקבל את השם “פלטפורמה” מכיוון שהיא משמשת ותשמש יותר מדגם יחיד. יש לה גיאומטריה עדכנית, מבנה פלדה מוצק וחיזוקים רוחביים. בנוסף גם בלוק המנוע עצמו הוא גורם נושא עומס והופך לחלק מהשלדה ברגע שהוא מוברג לתוכה. התצורה הזו מאפשרת לקבל את הבסיס האיתן הדרוש להתנהגות כביש מדויקת ועבודת מתלים נכונה וגם לחסוך משקל. עוד הפחתת משקל יש בזכות מיכל דלק פלסטי עם נפח של 13.0ל’. מדובר בחידוש בעולם האופנועים ואפשרות לנצל הרבה יותר מהחלל שיש בין השלדה לחיפויי הגוף לטובת – דלק. הזנב פריק ומוברג לשלדה, ומאפשר החלפה קלה במידה של נזק (טפו, טפו) או במורד הדרך גמישות רבה להתאמה אישית ובסיס לדגמים וגרסאות עתידיות.

מנוע הטווין המקביל הוא פיתוח של יחידת ההנעה המוצלחת – הנפח גדל ל-895 סמ”ק ויש יותר כוח ובעיקר זמינות כוח. התפוקה עומדת על 99 כ”ס ב-8,750 סל”ד ו-92 ניוטון-מטר ב-6,500 סל”ד. אבל מה שמספר את הסיפור האמיתי זו עקומת המומנט. למעשה תקבלו יותר מ-90% משיא המומנט כבר בסל”ד ביניים, מ-4,500 סיבובים. בפועל, על הכביש, זה אומר שהרכיבה קלה יותר, לא צריך לערבב הילוכים כל הזמן וזמינות הכוח (אותה דחיפה כשפותחים מצערת) תמיד איתכם, תמיד איתכם ושלום עליכם. כדי שיהיה נעים בהשחזות שה-R מסוגל להן מצויד המנוע בשני גלי איזון המוחקים ויברציות. איך זה מרגיש בכביש? חסר מאמץ, תודה. איך זה באמת מרגיש? כמו דחיפה שטוחה, שמתגברת, בלי דרמות מיותרות, ובלי בורות מעצבנים.

זוז מכאן

ל-R יש מתלים ספורטיביים ומנח אגרסיבי על הכביש, זה אומר שהרגליים גבוהות ואתם בתנוחה קרבית, נכונים לכל פיתול. 135 מ”מ בחזית ממזלג הפוך וקשיח, ומאחור 142 מ”מ, ושניהם סופגים ומגיבים, בלי יותר מדי עניינים. זה לבדו הופך את ה-R לבחירה מצוינת לרכיבה על כבישי הספגטי המפותלים ביותר של ישראל או לדפוק פוזה בבית הקפה ההיפסטרי בשכונה.

ארבעה מצבי רכיבה עומדים לרשות הרוכב: גשם, כביש, Dynamic ו-Dynamic-Pro. האחרון נועד יותר לרכיבת מסלול, וכן – זה אפשרי, וכן – זה כיף, ולא – לא ניסינו. בכל אחד ממצבי הרכיבה האלה משתנה מפת ניהול המנוע, בקרת האחיזה הדינאמית, מומנט הבלימה וה-ABS האקטיבי כדי להתאים לדרישת הרוכב ולאופי הכביש. וכמו שאפשר להבין יש ל-R בקרת אחיזה, ABS הפועל גם בהטיה, בלימה דינאמית ומערכת חדשה – בקרת מומנט המנוע בבלימה שתפקדה לחסל החלקת גלגל כתוצאה מהורדת הילוך על משטח דל אחיזה.

הקוקפיט מעיף – מסך TFT גדול וצבעוני 6.5 אינץ’ עם קריאות מלאה גם באור שמש מלא, ובוכטות של אינפורמציה. תצוגת המסך מתחלפת לפי מצב הרכיבה שתבחרו, אנחנו מעדיפים את מפת המסלול, שמספרת בכל רגע נתון על עוצמת הבלימה שלכם, על זווית ההטיה, ועל התערבות הבקרות. הסרט הכי טוב שיש לרוכב עם יומרות ספורטיביות. יש לו קישוריות לנייד באמצעות האפליקציה של BMW והיא מאפשרת גם ניווט מהאפליקציה שנראה על המסך. כמה מגניב, כמה נדרש, כמה נצרך, כמה נמאס מהמתקנים המעפנים שדוחפים על הכידון ומצמידים להם את הטלפון בשאיפה שלא יעוף.

עירום, רודסטר, איך שלא תקראו לו, אבל הוא עדיין BMW. לכן הוא נוח, מרווח, ובאופן הכי מפתיע בעולם, בזכות יחס הרגליות-מושב-כידון לתנוחת רכיבה ספורטיבית ורכינת הגוף לתוך הרוח, הוא מגן מפני הרוח. הוא לא טורר, ולא מתקרב לזה, אבל הגענו איתו למהירויות סופר-מפלילות, והראש לא נתלש, והצוואר לא נתפס, והמחשבות לא דלפו לנו מהמוח. אם נולדתם במידות אחרות, זה עדיין BMW, לכן יש בהיצע מושבים גבוהים או נמוכים וגם אפשרות הנמכה – כאופציה. כי הרי כולם יודעים שהאופנוע הופך דומה לבעליו ככל שעובר הזמן.

חוץ מזה הוא מגיע עם התקן כפול לתיקי תיור, כן כן. ויש לו מלא מלא אביזרים – מחרב תחתונה, דרך מיגון רוח, וכל מה שיהפוך אותו לשלכם.

נו, זוזזז

הוא נייקד בנפח בינוני, כאילו אופנוע פוזה עירוני, כזה שמפרפרים איתו עם הגלגל האחורי. אבל בכביש מפותל הוא מפתיע. הוא נכנס לפניות כאילו מדובר באופנוע ספורט, בחתיכה אחת, באבחה אחת. מתיישר בתנועה קלילה ויורה את עצמו לפנייה הבאה. יורה, לא משגר, לא מאיים. לא משתגע.

חוץ מזה, הוא סבבה לגמרי בעיר, סופג את כל המהמורות של עבודות הרכבת הקלה, גם עם הרגליות המעט גבוהות שלו. הוא לא מתחמם, בניגוד לנייקדים אחרים בשוק, שטורחים לבשל את שוקי הרוכבים עליהם.

ובקלות הוא יכול להפוך לאופנוע תיור, עם נרכב/ת מאחור, ובקצב נמרץ וראש צלול.

עלינו, הנענו, התרשמנו, חתרנו לסיום.

אשר על כן, קבלו

צ’ק ליסט

  • עירום ומגניב – צ’ק
  • פוזה עירונית – צ’ק
  • מרגיש כמו אופנוע ספורט בכבישים מפותלים – צ’ק
  • מפתיע ברוח, ומאפשר אפילו רכיבות תיור – הצ’ק הכי לא צפוי

ובשורה הבאמת תחתונה

למי הוא לא מתאים

  • למי שמחפש רק אופנוע ספורט
  • למי שמחפש רק אופנוע תיור
  • למי שמחפש רק אופנוע פוזה
  • למי שמרכיב כל היום

למי הוא מתאים?

  • גם לרוכבים ורוכבות מאותגרי גובה, סופסוף
  • למי שמבלה המון בעיר או ברכיבות פרבריות
  • למי שרוצה לקפוץ ולמתוח את השריר הספורטיבי, אבל בלי להשתגע
  • לכותב המדור, שנהנה ורץ לספר לחבר’ה

 

 

 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים