רכיבות מבחן בלי בקרות

כל שתבקשו

שני צילינדרים, 900 סמ”ק, שיודע לקפוץ רחוב ממול, עיר ליד, הר רחוק, או למרחק בלתי מוגבל. BMW מרחיבה את משפחת האדוונצ’ר-ספורט עם ה- F 900 XR- רק המחיר לא מעיד על המוצא שלו.

שורה עליונה:

המחיר. האיכות. הייעוד.

ולהסברים:

אז זהו, שאין קאצ’, ואין אותיות קטנות. ה- F 900 XR החדש, הוא כלי אדוונצ’ר-ספורט עם כל הצלצולים והחידושים (בניכוי מערכת קול), במחיר של 85 אלף שקל.

סיפרו לכם שהכלים של BMW הם לעשירים בלבד, אמרו לכם שייתכן שתצטרכו למשכן כליה, להפקיד את הילד אצל נאמן? אז זהו שלא.

תנו לכוח זמינות

ה-XR הוא גרסת התיור במשפחת F900 החדשה. לצידו יש גם רודסטר שובב שנראה כמי שרק מחפש לסנוט בשומרי החוק והסדר, שמקבל את הסימן R, מוותר על הגנת הרוח בחזית ונהנה ממתלים ספורטיביים יותר וקצרי מהלך. רכבנו עליו, כתבנו עליו, נהנינו ממנו. והנה, רואים אותו בכבישים.

עסקינן הפעם ב-XR המשלב יכולת תיור מפנקת אבל גם ברק בעיניים של יכולת ספורטיבית שתעביר צמרמורות במורד עמוד השדרה, בלי שהצמרמורת תוביל אתכם לפיזיותרפיסט למחרת.

כל זה מתאפשר בזכות שלדה חדשה שבעצם צריכה לקבל את השם “פלטפורמה” מכיוון שהיא משמשת יותר מדגם יחיד. יש לה גיאומטריה עדכנית, מבנה פלדה מוצק וחיזוקים רוחביים. בנוסף גם בלוק המנוע עצמו הוא גורם נושא עומס והופך לחלק מהשלדה ברגע שהוא מוברג לתוכה. התצורה הזו מאפשרת לקבל את הבסיס האיתן הדרוש להתנהגות כביש מדויקת ועבודת מתלים נכונה, וגם לחסוך משקל רב. עוד הפחתת משקל מושגת בזכות מיכל דלק מפלסטיק בנפח 15.5 ל’ – כך אפשר לנצל הרבה יותר מהחלל שיש בין השלדה לחיפויי הגוף לטובת דלק. הזנב – למעשה כל חלקה האחורי של השלדה – מוברג אליה ומאפשר החלפה קלה במידה של נזק (חמסה) או בהמשך הדרך גמישות רבה להתאמה אישית ובסיס לדגמים וגרסאות עתידיות.

מנוע הטווין המקבילי (הצילינדרים עומדים כמו חיילים בסך, זה לצד זה) בנפח 895 סמ”ק, עם 99 כ”ס ב-8,750 סל”ד ו-9.4 קג”מ ב-6,500 סל”ד. חשוב יותר לרכיבת ספורט תיור, שדורשת כוח זמין בכל מצב – יותר מ-90% משיא המומנט מתקבל ב-4,500 סל”ד נמוכים. בפועל, על הכביש, זה אומר שהרכיבה קלה יותר, לא צריך לערבב הילוכים כל הזמן וזמינות הכוח (אותה דחיפה כשפותחים מצערת) עומדת לרשותכם. כדי שיהיה נעים ברכיבות הארוכות שה-XR מסוגל להן, מצויד המנוע בשני גלי איזון המוחקים וויברציות.

תנו למחשב לשכך

בגלל המשקל הנמוך, בסיס הגלגלים, והעובדה שיש להם רק שני גלגלים (שלא נטעה חלילה, בגלל זה אנחנו אוהבים אותם), אופנועים נוטים לחוות קושי בהתמודדות עם שיבושים בכבישים, אלא אם מדובר באופנועי שטח ארוכי מהלך. קשה מאוד להתאים מתלים של אופנוע כביש לתנאי הדרך השונים, ורוכבים רבים מסתובבים עם מברגונים, שבעזרתם הם מכוונים את המתלים לכל סוג של רכיבה.

והנה, גם כאן הטכנולוגיה מתגייסת לשירות הרוכבים. מערכת המתלים האלקטרונית Dynamic ESA (תוספת מומלצת שמחירה 5,000 שקל) מבצעת כוונון אלקטרוני של המתלה האחורי והיא ייחודית בקבוצת האופנועים הזו. המערכת מאפשרת שינויים רציפים – תוך כדי רכיבה – של מאפייני השיכוך של המתלה האחורי בהתאם לתנאי הדרך ולמשקל שיש על האופנוע. כל זה מפוקח מחשב, עם תגובות של מילישניות. אגב, מהלך המתלים של ה-XR תפור על כבישי ישראל – 170 מ”מ מלפנים, 172 מ”מ מאחור – לא דופק את הגב ולא מתנדנד.

ארבעה מצבי רכיבה עומדים לרשות הרוכב: RAIN, ROAD, DYNAMIC ו-DYNAMIC-PRO. בכל אחד מהמצבים האלה משתנה מפת ניהול המנוע, בקרת האחיזה הדינאמית, מומנט הבלימה וה-ABS האקטיבי כדי להתאים לדרישת הרוכב ולאופי הכביש. וכמו שאפשר להבין, יש ל-XR בקרת אחיזה, ABS הפועל גם בהטיה, בלימה דינאמית ומערכת חדשה – בקרת מומנט המנוע בבלימה שתפקדה לחסל החלקת גלגל כתוצאה מהורדת הילוך על משטח דל אחיזה.

הקוקפיט כולל מסך TFT גדול וצבעוני 6.5 אינץ’ עם קריאות חזקה גם באור שמש מלא. תצוגת המסך מתחלפת לפי מוד הרכיבה שתבחרו ועם קישוריות למובייל המאפשרת שיחה בטלפון, ניווט או השמעת מוזיקה מהפלייליסט החביב עליכם בספוטיפיי. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מציינים את הקוקפיט הזה, שגם מציין את עוצמת הבלימה או ההטיה שלכם, ולא פחות – מאפשר לנווט בלי שתתקעו את הטלפון על מתקן כעור שיושב על הכידון.

כל הטכנולוגיה הזאת לא שווה הרבה, אם אופנוע אדוונצ’ר-ספורט לא יידע לעשות ספורט, או לא יידע לעשות תיור. אבל ה-XR יודע גם יודע. הוא מרגיש קליל, צר, ותנוחת הרכיבה נוחה מצד אחד, וספורטיבית מצד שני. המשקף הקדמי מתכוונן באמצעות מנוף לשני מצבים, ומאפשר הגנה מפני אלוהי הרוח.

רכיבת המבחן התבצעה עם משקף הספורט הנמוך יותר, שאולי מגן פחות, אבל מעניק לו מראה סופר-עצבני. היינו לוקחים אותו.

אגב, אם הוא גבוה לכם, אז BMW מציעה גם מושבים שמנמיכים אותו. אבל אפרופו מושבים תחליפיים, אם אתם בעניין של רכיבות ממש ארוכות, שווה להחליף למושב הקומפורט הסופג יותר.

תנו לעיר למשול

רכיבה בעיר זה בדרך כלל משהו שעושים כי חייבים, לא כי רוצים, אלא אם גמרתם בדעתם להטיל אימה בסל”ד חמש ספרתי על הורים צעירים, שזה עתה סיימו להשכיב את הילדים. בתיאוריה, אופנועי תיור לא אוהבים את העיר, הם כבדים, רחבים, מגושמים.

לא במקרה שלנו. כאן הספורט תופס בעלות, וה-XR מתגלה כחיה עירונית, חדה וזריזה, שטורפת את הרחובות השבורים של העיר עם מתלים סופגים, ומזנק בסמכותיות של בוחן תנועה במכון רישוי. כמו גיבור מארוול עירוני ה-XR משתחל בזריזות בזכות תנוחת רכיבה זקופה, כידון רחב ושולט, וגם חזית צרה של פיירינג ספורטיבי וחצוף. תענוג.

תנו לאטרף להשתחרר

הראש מורכן והכביש נפתח. בעצם, הראש לא מורכן, כי אפשר להשאיר אותו זקוף, אבל יבבת הטווין מעידה ש-BMW משקיעים במחלקת הסאונד. מבלי לעלות לדציבלים, שינקבו ככברה את עור התוף, למנוע ה-XR צליל נכון שיוצר את התדר המושלם לגירוי בלוטת האדרנלין. גיהוץ מהיר של כבישים משניים, הצמיגים חמים ודבקים בכביש, והגלים נספגים תחת ריסון המתלים. מזלג 43 מ”מ בחזית נועל בין זרועותיו חישוק 17 אינץ’ ואלו נותנים קשיחות ויציבות על פני טווח מהירויות הזוי.

כולם יודעים שהסוד האמיתי למהירות, טמון לא רק במנוע נהדר שמוריד את הכוח ביעילות לכביש אלא גם במעצורים חזקים. שני דיסקים של 320 מ”מ בחזית, מגובים ב-ABS, נותנים עוצמת בלימה שמועכת איברים פרטיים למיכל הדלק. המינון כירורגי והנשיכה איתנה, אם רק תבקשו. אחר-כך, הקוקפיט יבקש מכם להתאמץ יותר. כזה קצב בכביש פתלתול לא היה אפשרי ללא שלדה חדשה ומוצקה שמחברת את הכול במטרה אחת: ליישר פיתולים ביעילות רבה יותר משל מחליק תלתלים במפגש של תיכוניסטיות. פשוט תענוג.

תנו לסיכום לסכם

עם מחיר כניסה של 85,000 שקלים, יש כאן דיל היסטרי – אופנוע שיודע לעשות כל מה שתבקשו, יהי גם יהי.

הוא מגניב בעיר, מעולה לרכיבה מנהלתית, מצוין בשניים, עם ציוד ובלי ציוד. הכוח זמין, נוכח, עוצמתי, בלי לעקור את האיברים הפנימיים.

האמת היא שלא רצינו להחזיר אותו לסוכנות.

קחו אותו לרכיבת מבחן ותבינו.

 

 

תנו לשורה להיות תחתונה

אז למי הוא לא מתאים:

למי שמחפשים את הכי גדול והכי חזק

למי שמחפשים את הכי ספורטיבי

למי שמחפשים את הכי עירוני

למי שחייבים להוציא פי שניים כסף

ולמי הוא מתאים:

למי שמחפשים אופנוע שיודע לעשות הכול, במחיר שפוי

 

 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים