מבחן דרכים על אוטומט

מבחן דרכים על אוטומט

ה־BMW R 1300 GS Adventure ממשיך את המיתולוגיה, אבל משנה את החוקים: מנוע בוקסר 1,300 סמ״ק עוצמתי, מערכות מתלים חכמות ותיבת הילוכים אוטומטית שמייתרת את הקלאצ׳ והופכת כל רכיבה לחלקה וזורמת יותר – בכביש, בשטח ובכל מקום ביניהם.

בשורה העליונה
בעולם שבו כבר אין על מי לסמוך, הדגם החדש של ענק ההרפתקאות של BMW יוצק נדבך נוסף למוניטין המוצק של הדגם, ועכשיו גם בתיבה בעלת מערכת סיוע להעברת הילוכים אוטומטית. קראתם נכון, אוטומטית. עד כמה היא עובדת? הנה זה בא.

במקום הקדמה
רכיבה היא אוסף של פעולות קטנות, שעם השנים הופכות לאוטומטיות.
הן חייבות להפוך לאוטומטיות, כי אופנוע דורש מעורבות גבוהה של רוכבו בכל רגע נתון. פעולה לא אוטומטית היא פעולה שלוקחת זמן. פעולה שלוקחת זמן יכולה להיות ההבדל בין רכיבה זורמת לרכיבה מגומגמת, וחמור יותר בין רכיבה חלקה לבין כמעט תאונה, או נפילה. וכידוע, נפילה היא אירוע מאוד לא נעים, ומאוד זכיר, לכל רוכב ורוכבת באשר הם. רק רוכבי המוטו ג'י-פי לא זוכרים את כל הנפילות שלהם, כי הם נופלים המון. אבל רוכבים כמונו, מן השורה, יודעים לשחזר כל נפילה ונפילה, כל אלפית שנייה ממנה, כי בזמן נפילה הזמן מתארך, והזיכרון נצרב בנו – למה, איך, מה אפשר היה לעשות. 

נסו לשחזר את המפגש היומיומי עם האופנוע שלכם, וכמה פעולות מתקיימות בזו אחר זו, בלי שאתם חושבים עליהם. 

להלן תקציר:

  1. מתלבשים – מעיל, כפפות, מכנסיים ונעליים
  2. אוספים את הקסדה וניגשים לאופנוע
  3. משחררים כידון מהנעילה
  4. מעבירים לניוטרל
  5. מניעים וממתינים שהמנוע יתחמם קמעא
  6. חובשים קסדה (המהדרין, ומי שרוצים לחסוך מכשירי שמיעה כבר בגיל העמידה, תוחבים לפני כן אטמים באוזניים)
  7. רוכסים את הרצועה של הכפפה
  8.  עוטים כפפות
  9.  עולים על האופנוע
  10.  מושכים קלאצ׳
  11. הלו, איפה הקלאצ'
  12. אני באוטומט
  13. ברצינות, איפה הקלאצ'
  14. אמרתי, אני באוטומט
  15. אין קלאצ', אין מה לשחרר קלאצ׳
  16. אפשר פשוט לרכוב
  17. להחליט אם אנחנו במצב אוטומט מלא, או שבוחרים להעביר את ההילוכים בעצמנו
  18. ועדיין אין קלאצ'
  19. יוצאים לדרך
  20. אנחנו על אוטומט

אז איך הדבר הזה עובד?
כן, ה-BMW R 1300 GS Adventure החדש מגיע עם אופציה להעברת הילוכים אוטומטית, או כפי שב-BMW קוראים לה בשם שנשמע כאילו נלקח מקטלוג של מכשירי חשמל – Automated Shift Assistant (ASA). 

בניגוד למערכת DCT של הונדה, שמשתמשת במצמד כפול, או למערכת E-Clutch של הונדה שפשוט מאפשרת שליטה אלקטרונית במצמד, ה-ASA של BMW היא משהו אחר לגמרי.

המערכת בעצם מתבססת על הגיר הידני (ברשיון הרכב מצוין כי מדובר בתיבה ידנית, אבל אל תתבלבלו – ההעברה היא אוטומטית לחלוטין) משתמשת בשני מפעילים אלקטרו-מכניים: אחד למצמד ואחד לתיבת ההילוכים. המצמד עובד על מערכת הידראולית עם חיבור ישיר בין הבוכנה הראשית למשנית. המפעיל שולט על כמות ההחלקה הנדרשת ומנתק ומחבר את המצמד אוטומטית. חיישנים על ציר התמסורת קובעים את מהירות התמסורת ואז המפעיל מבצע את ההחלפה.

כן, עד כדי כך המוניטין של ה-GS מוצק בישראל ובעולם, עד שעשרות רוכבים מקומיים רכשו את הדגם האוטומטי של האדוונצ'ר בלי לרכוב עליו.

אפשר כבר להרגיע את כל מי שרכש את הדגם הזה, בלי לבדוק איך זה עובד – אפשר לנשום, זה עובד. ועובד טוב. .איך זה מרגיש? אחר, כי לא מדובר בתיבה רציפה כמו בקטנוע. וגם לא בתיבה  אוטומטית ברכב. וגם לא כמו בתיבה של מנוע חשמלי (שבה בעצם יש הילוך אחד). יותר מכל, זה מזכיר תיבות רובוטיות במכוניות, שגם הן מבוססות על התיבה הידנית.

וזה עובד, גם במצב עמידה, גם בזחילה בפקקים, גם בכביש מהיר, ואפילו ברכיבה בשטח (במקרה של הח"מ זה הסתפק בצליחת שלולית מזדמנת על מגרש כורכר).

בהתחלה, זה מעורר חשש, האם האופנוע ייצא מהמקום בלי משיכת הקלאצ'.

אחר-כך, יד שמאל מחפשת את הידית.

אחר-כך, זה הופך לטבע שני, כמו שמתרגלים לרכוב על קטנוע גדול. הנה, פתאום לא צריך לבחוש ברגלית ההילוכים, ולשחק עם הקלאצ'. אגב, אם תרצו לבחוש בהילוכים, האפשרות קיימת, רק בלי הקלאצ'. טוב שהאופציה קיימת, למרות שאין בה צורך ממשי, מרגע שההעברה האוטומטית עומדת לרשותכם, ותוכניות הרכיבה השונות מתאימות את פרופיל העברת ההילוך לאופי הרכיבה שלכם.

עדיין, ייתכן שיש מי שיעדיפו את השליטה הידנית, על תחושת השליטה הגבוהה יותר שהיא מעניקה, כבר למעלה ממאה שנים כמו שאומר התשדיר.

האם נראה יותר ויותר אופנועים עם העברה אוטומטית? סביר שכן. הנה – במכוניות התרגלנו. וגם באליפות העולם, המוטו ג'י-פי כבר לא משתמשים בקלאצ', אלא לזינוק מהמקום. וזהו. 

ג'רמן קומפורט
וחוץ מזה, יש כאן גם אופנוע.
כרגיל, במבט ראשון האדוונצ'ר הזה נראה מאיים, גם למי שגבוהים מ-1.80 כמו הח"מ.
עם גובה מושב של 870 מ"מ בגרסה הסטנדרטית (ו-915 מ"מ במושב הראלי האופציונלי), תנוחת הרכיבה מרווחת ומפנקת, אלא מה בגובה הזה. מערכת ה-Adaptive Height Control מאפשרת להנמיך אותו בעוד 20 מ"מ ולהיות קרובים יותר לקרקע בשיוטים מהירים, או סתם כי אתם רוצים לגעת עם הרגליים בכביש, ואפשר לתכנת אותה כך שהאופנוע ינמיך עצמו לקראתכם בשלושה ס״מ בעמידה, ויחזור לעצמו בנסיעה. מגן הרוח החשמלי סופר יעיל – בעיר הוא במצב הנמכה, ברכיבה ספורטיבית בחצי גובה, וברכיבות תיור בגובה מלא. המושב, לא תופתעו, ג'רמן קומפורט.

המיכל הענק, שיכול לגמוע קילומטרים עד סעודיה (רכיבה רגועה תגרד את ה-500 קמ למיכל), ואז לתדלק ישר מבארות הנפט, אם יבוא השלום. הכידון הרחב, והמושב, שכבר הוזכר כאן לטובה, נועדו לאפשר לכם לרכוב ולרכוב ולרכוב, בכביש ובשטח. פשוט תענוג, גם אם לא התקרבנו לסעודיה. עוד לא הגיע הזמן.

כרגיל, כשעולים עליו, החששות מתפוגגים. לא מדובר כאן בעדכון קוסמטי, או במתיחת פנים. האדוונצ'ר הזה נהנה מכל מה שהפך את ה-GS לאופנוע קל בהרבה, חזק בהרבה, ובעיקר מתמרן בהרבה – ולא רק בכבישים בלתי נגמרים – גם בעיר, כן כן. גם ברכיבות מנהלתיות, כן כן. מנוע ה-1,300 לא מפחד, בעצם שש לסל"ד גבוה, וזה די מגניב ולא צפוי (אלא אם רכבתם כבר על ה-GS). ובכלל, אל תתנו למותניים העבים שלו להטעות אתכם, האדוונצ'ר הזה לא חושש מרכיבה נמרצת, מוזר ככל שזה יישמע וככל שנראה עם החזית הענקית שלו.

אגב, הרוכבים הישראלים מעדיפים את האדוונצ'ר ביחס של יותר משני שליש לשליש, בדיוק הפוך מהעולם. למה רוכבים ישראלים, שבחצי יום יכולים לרכוב ממטולה ועד אילת, צובאים על האדוונצ'ר? כי יש לו הופעה, וגם מיכל דלק ענק, ולא פחות כי הוא נותן הרבה יותר ברזלים בתוספת מחיר לא גבוהה במיוחד על ה-GS נטול האדוונצ'ר, אבל שנועד לא פחות להרפתקאות.  מבחינה זו, נדיר לראות אדוונצ'ר ללא מזוודות צד עבות כרס מאלומיניום. איתן, זה כבר אירוע לחצות פקקים. בלעדיהן, לגמרי סביר, גם ביומיום.

מצאו את ההבדלים
מהם בכל זאת ההבדלים ביניהם.

אז כך, מהדגם הזה ה-GS אדוונצ'ר הוא לא רק GS עם מיכל תפוח. למשל, לאדוונצ'ר יש מתלים מנוהלי מחשב עם מהלך מתלה של 21 סמ מלפנים ו-22 סמ מאחור (כפול מאופנוע כביש), וזה לפני גרסת הראלי. ל-GS הרגיל יש מהלך קצר יותר. 

עכשיו כבר אפשר לומר, שה-GS הוא אופנוע הרפתקאות דו"ש עם נטיית שטח, והאדוונצ'ר הוא אופנוע הרפתקאות דו"ש עם נטיית כביש גבוהה יותר. למה ככה? כי אופנוע במשקל של 270 ק״ג לא באמת יכול להיות אופנוע ראלי, גם אם סרטונים באינסטגרם מעידים שאין לכותב כאן מושג מהחיים שלו. ובכל זאת, צריך המון ניסיון, המון אומץ שמגיע עם הניסיון, והמון כסף, כדי להשתולל עם הקרנף הזה בשטח. לחלופין צריך המון אומץ, מעט שכל והמון כסף כדי להשתולל עם הקרנף הזה בשטח. רכיבה על דרכי עפר דרומיות בהחלט כן, אבל סינגלים, או מעברים קשים יותר מתאימים לכלים הרבה יותר קלים וזולים. וזה לא שהוא נועד לכזאת רכיבה. 

ובמשפט, אם מדובר בשני אחים, אז ה-GS הוא האח הרזה שרץ ורוכב ושוחה, ופה ושם מרים משקולות; ואילו האדוונצ'ר הוא האח שהולך כל יום למכון כדי לנפח שרירים, ופעמיים בשבוע גם רץ כמה קילומטרים. 

גרסאות ואבזור
ה־R 1300 GS Adventure לא משאיר מקום לפשרות: כל הגרסאות מגיעות עם מנוע בוקסר עוצמתי בנפח 1,300 סמ״ק שמפיק 143 כ״ס, וההבדל טמון ברמת האבזור, מערכות הבטיחות וההתאמה המושלמת לשטח או לכביש.

הדגם מושק בישראל בארבע רמות גימור מרהיבות, שכל אחת מהן מביאה איתה אופי משלה: Pure, Triple Black, GS Trophy ו־Option 719.

Pure: ברמת הגימור Pure, ה-R 1300 GS Adventure מגיע בצבע Racing Red עם מראה אתלטי, כולל מיכל כסוף ומושבים אפורים.

Triple Black: ברמת הגימור Triple Black, האופנוע מציג עיצוב אלגנטי בשחור עם מיכל אלומיניום בציפוי שקוף ואלמנטים כמו מגן מנוע שחור.

GS Trophy: ברמת הגימור GS Trophy, המרכב בצבע Racing Blue עם פסי Light White ו-Racing Red, כוללים מושבים אדומים, מגן רוח ספורטיבי ואלמנטים להגנה על הרדיאטורים.

Option 719: ברמת הגימור Option 719, ה-R 1300 GS Adventure מגיע בצבע מטאלי Aurelius Green עם קווים זהובים ותג ״Opt. 719״, כולל רכיבים יוקרתיים כמו חישוקי גלגלים זהובים.

חוץ מזה, עוד לא ראינו אדוונצ'ר ללא תוספות, וקטלוג האבזור שלו צריך להגיע בכריכה קשה, כי הוא אינסופי, ובאמת תקצר היריעה – כל סוגי מזוודות הצד והנשיאה, מושבים, אגזוזים, אין חלק שאי אפשר להחליף או לשפר, חוץ משלוש האותיות המתנוססות על האופנוע הזה – BMW.

הגענו לשורה התחתונה
אופנוע ההרפתקאות המוחלט של BMW עדיין גדול, אבל כבר רחוק מלהיות בהמה. המערכת האוטומטית היא הרבה מעבר לגימיק, אלא משנה את חוויית האופנוענות, אפילו יותר מ-ABS ובקרות האחיזה. עד כדי כך. 

למי הוא מתאים?

– למי שיודע לשים 200 אלף שקל ומעלה על אופנוע

– לכל מי שמחליף אדוונצ'ר באדונצ'ר

– למי שרוצה ליהנות מרכיבה אוטומטית (כולל בקרת שיוט מסתגלת)

– למי שרוצה אופנוע שיודע לעשות הכול, באחד ובזוג

– למי שמחפש נוכחות בכביש

למי הוא לא מתאים?

– לכל מי שלא יודע לשים 200 אלף שקל ויותר על אופנוע

– למי שלא מסוגל להיפרד מתחושת השליטה של ההילוכים הידניים

– למי שלא מגיע עם הרגליים לרצפה כשהוא יושב עליו

– למי שלא מבין למה צריך לצאת לטייל עם אופנוע, כי הכלי שלו פשוט לוקח אותו לעבודה וממנה הרבה יותר מהר

83 צפיות

To top