טכנולוגיק

R 1300 GS | שיבת המלך

הוא לא סתם חזר למעשה הוא אף פעם לא הלך. העיקר שהוא כאן. וכשעננת האבק מהדריפטים שקעה קצת, הצלחנו סוף סוף לראות בעיניים דומעות את ה-GS הכי חזק והכי אתלטי שהיה אי פעם…

בואו נקצר הפעם את ההקדמה המייגעת. מדובר שבדגם האופנוע החשוב ביותר שיש בליין המצוין של דגמי BMW. זהו מוצר הדגל של BMW Motorrad והדגם שמזוהה עם החברה יותר מכל דגם אחר. ה- R1300 GS החדש יורש את מקומו של ה-R1250 GS שאחראי ליותר מ-50% ממכירות BMW בעולם, ואף זכה לסטאטוס אהוב וייחודי (אם כי לא רשמי) של תת מותג בתוך הקוסמוס של BMW – מותג GS.

קל להבין את ההתרגשות העצומה בעולמות הרוכבים לקראת ההשקה של ה-R1300 GS שיצר שריפה בשדות השסתומים המצלצלים של אלפי רוכבי בוקסרים ברחבי העולם. כי מה שקרה הוא ש-BMW התחילה חזק ואז הגבירה – הרבה!

בוקסר שרירי

נפח המנוע של ה-GS החדש עלה ל-1300 סמ”ק, אבל הסיפור האמתי כאן הוא מנוע הבוקסר האגדי עם שני הצילינדרים. העיצוב החדש של המנוע קומפקטי יותר מאי פעם, הודות לתיבת הילוכים הממוקמת מתחת למנוע וסידור הנעה חדש של גל זיזים. למעשה, המנוע מצויד גם בתזמון שסתומים משתנה וגם בהרמה משתנה של שסתומי היניקה. בעזרת נפח מוגדל של 1,300 סמ”ק הוא מייצר תפוקה של 145 כוח סוס ב-7,750 סל”ד, ומפתח מומנט מרבי של כ-15 קג”מ ב-6,500 סל”ד. זה הופך אותו ללא ספק למנוע הבוקסר הסדרתי החזק ביותר ש-BMW אי פעם כללה בסדרת GS. על הדרך הם הצליחו להוריד 3.9 קילוגרמים ממשקל המנוע ביחס לדגם הקודם, ה-R1250, ואנחנו קיבלנו GS חדש שהוא גם קל יותר וגם חזק יותר. עכשיו הדופק שלנו מתחיל לעלות ברצינות.

כמצופה מאופנוע חדיש ומפנק, ה-GS החדש מגיע עם בורר מצבי רכיבה מובנה בן ארבע מצבים: גשם, כביש, אקו לחסכון ואנדורו לרכיבה, ובגרסה המגיעה לארץ נוספים עוד שני מצבי PRO: דינמיק ואנדורו פרו. זוהי רק עוד אחת מהתכונות שהופכות את ה-GS לאופנוע גמיש כל כך, שמתאים את עצמו במדויק לחווית הרכיבה האישית של כל אחד.

בכל אחד מהמצבים האלה, משתנות מפות ניהול המנוע, תגובת המצערת, וכמובן מערכות ניהול בקרת המשיכה והמתלים האקטיביים (DSA). את השפעת מצב הרכיבה שנבחר ניתן להרגיש מיידית: יותר אורך נשימה ומשיכת סל”ד ברכיבת כביש נמרצת, ומנגד מומנט וכוח בסל”ד נמוך שנדרשים לרכיבת שטח, ומייצרים את קשתות הדריפט המושלמות שהפכו לסימן היכר של משפחת ה-GS.

שלדה חדשה

אם יש מישהו שמכיר טוב מכולנו מה עשוי לעבור על ה- R1300 GS במרוצת חייו הארוכים – זה BMW. האתגר של יצירת פלטפורמה איתנה, עמידה ועם דרישות קאסטומציה לא פשוטות מצד לקוחות רבים.

הפיתוח של האופנוע ארך 7 שנים ארוכות והוא הוליד שלדה שמרכזה קונכיית פלדה מרותכת בלייזר וזו יוצרת בסיס איתן ועמיד בפני פיתול למתלי טלליוור בחזית (מהלך של 200 מ”מ) ופאראליוור מאחור (עם מהלך של 180 מ”מ) – בשני המקרים המתלים עברו “חשוב מחדש” באשר לתנועה שלהם, להתאמת הגיאומטריה והשיכוך לאופי השימוש שעתיד להיות ל-GS הגדול ולצורך לספק ביצועים ודיוק בין אם זה בטיסה על האוטוסטרדה או ביצירה של זנב אבק מושלם באור אחרון של שקיעה במדבר.

המתלים כאמור מצויידים כסטנדרט ב- DSA, מתלים אלו מאפשרים כיול אוטומטי ובזמן אמת בהתאם לתנאי הכביש או השטח. זאת כדי שהרוכב או הרוכבת ייהנו מיציבות, בטיחות ונוחות מרביים בכל תנאי. בנוסף, ה-GS גם מתחשב בגובה הרוכב ומאפשר כיוון של גובה המתלים לפי הצורך ומשנה את המרווח שמהקרקע למושב.

מדובר בפונקציה שמקנה בטחון רב בתנאי רכיבה מגוונים – בכל כביש ובכל מזג אוויר.

רוכבי GS לא נרתעים מיום גשום או מכבישים מפותלים וקשה לעמוד בפני הפיתוי שמציב שביל עפר הסוטה מן הכביש ונעלם באופק השטח. בין אם בישיבה בשיוט מהיר, או בעמידה על הרגליות וגיהוץ דרך עבר חדשה – המתלים החדשים והשלדה המוצקה נותנים איזון מושלם ובטחון ברמה שעוד לא הייתה ל-GS בעבר.

ככל שמרכז השלדה חשוב, והוא מאד חשוב, תת-השלדה האחורית גם כן בעלת חשיבות רבה. זו עשויה הפעם  מאלומיניום ועליה לשאת את משקל הרוכב.ת והמורכב.ת ובנוסף להיות קלה יותר וגם לספק בסיס לתיקים וארגזים המעוגנים אליה. ל-BMW יש בארסנל מבחר מרשים של ארגזים תואמים. כי בסופו של דבר, R1300 GS, יהיה דומה לבעליו והוא מאפשר התאמה אישית ברמה מאד גבוהה לרוכבים שחיים על שני גלגלים.

הוא נראה מהיר

עיצוב זה עניין של טעם, ואנחנו ממש לא אובייקטיביים, אבל כבר במבט ראשון רואים שה-R1300 GS הוא הדור היפה ביותר של ה-GS הגדולים מזה 40 שנות יצור. הלוק הקל וקומפקטי עושה חשק פשוט לעלות עליו ולחפש הרפתקאות, והוא נראה מוכן לקרב גם כשהוא בכלל עומד בחנייה. למראה האתלטי תורם מיכל דלק חדש מאלומיניום עם פרופיל נמוך, התורם לא מעט גם להורדת מרכז הכובד של האופנוע. כשתסתכלו עליו, תרגישו שבאמת הכל אפשרי.

לעיצוב יש גם פונקציונאליות כמובן, ולכן מה שנראה כמו מגן רוח קטן יתגלה כיעיל מאד ככל שהמהירות בכביש תגבר והוא יעשה עבודה נהדרת בהרחקת הרוח מהחזה במהירות גבוהה, ויפחית את העומס על הגב התחתון. בדגמים המגיעים לארץ הכיוונון שלו חשמלי, כדי שיהיה לכם אקסטרה-פשוט לתפעל אותו.

הפנס הוא אחד מסימני ההיכר של משפחת ה-GS, ובדור החדש תמצאו שינוי שקשה להתעלם ממנו: פנס החזית התחדש בעיצוב בצורת X וקיבל תאורת LED עוצמתית במיוחד עם יתרונות ברורים: אין סיכוי שנהגים אחרים בכביש יוכלו לפספס אתכם, ועוצמת התאורה החזקה תשרת אתכם היטב בכבישים חשוכים, בשטח או בפיתולים.

 

כדי שתוכלו להנות ממנו בראש הכי שקט שיש, ה-GS מצויד במערכות הבטיחות המתקדמות ביותר ובחבילת סיוע לרוכב הכוללת בקרת שיוט אקטיבית, המתאימה את מהירות הרכיבה באופן אוטומטי לקצב התנועה, בהופעת בכורה באופנוע מדגמי ה-GS, בנוסף להתראת התנגשות חזית עם בלימת חירום, והתראה על סטיה מנתיב. כל זה, בנוסף למערכות הבקרה המודרניות שעברו התאמה מיוחדת לאופנוע אדוונצ’ר: בקרת משיכה, בקרת בלימה דינאמית, סיוע לזינוק בעליה, בקרת אחיזה (DTC) וגם ABS פרו למסעות רכיבה נמרצת במיוחד. כשכל המערכות האלה נכנסות לפעולה, אתם יכולים לרדת לשטח בבטחון מלא, ולהנות מחווית רכיבה שהיא לא רק נעימה יותר, אלא גם בטוחה הרבה יותר – בכביש או בשטח, בגשם ובחמסין.

להתנעה לחץ כאן

ה-GS הוא בן למורשת מפוארת בת ארבעים שנה (עברו מהר, אבל מי סופר?) וככל שהוא נאמן לה – כך הוא גם מתקדם וצועד עם הזמנים. כבר התרגלנו ללוח הדיגיטלי הגרפי המורחב שמחליף את השעונים בקוקפיט, לצד איבזור נוחות מפנק כמו התנעה ללא מפתח ואפילו גריפים מחוממים בחלק מהגרסאות. ב-R1300 החדש תמצאו שהתווספו להם גם תא אחסון חדש לטלפון מלפנים, ושקע טעינה בארגז, כדי שלעולם לא תיתקעו יותר בלי סוללה.

האופנוע שהמציא את הקטגוריה של אופנועי ה”אדוונצ’ר” הגדולים – מול טוענים רבים לכתר – ניצב היום שנית משכמו ומעלה. הרבה יותר מכרטיס כניסה ויותר כמו פורטל ליקום של הרפתקאות, וחיבור בלתי אמצעי לרוכבים אגדיים שעשו את “הדרך הארוכה למטה” וניצחו בראלי דקאר. זהו חיבור לאינספור הרפתקנים חוצי יבשות, ו-BMW MOTORRAD נותנת לנו הזדמנות להיכנס לגלגליהם. ה-R1300 GS ניער היטב את הסגמנט והוא עתה האופנוע הנחשק ביותר והמלהיב ביותר. יש הרבה סיבות טובות להתלהבות הגלובלית מהאופנוע הזה, לכם נשאר רק לגלות על מה המהומה ולתאם רכיבת מבחן. תביאו קסדה וחיוך.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים