תרבות בוואריה

מה לוחש הכרוב הכבוש

גרמניה זה כרוב כבוש, ומספיק לציין את הצירוף הזה כדי להכניס לכוננות את מיצי הקיבה ובלוטות הטעם

כרוב כבוש הוא דבר נפלא. בעל טעם עז וסגולות רפואיות שרבים לא מכירים. ואין הכוונה לכרוב הזה שמגיע בקופסאות שימורים בסופר. הוא כבר די אבוד בגלל הפיסטור שהורג את החיידקים – אלא לכרוב כבוש שתכינו ממש בקלות בבית ויהיה בריא ומספק לפחות כמו לפנק את אופנוע ה-BMW שלך בגיחה להרי ירושלים. כי הרי כרוב כבוש ונקניקייה (עיינו בערך נפרד) הוא מהמאכלים שמזוהים יותר עם גרמניה.

ובזמן שהבימר עושה לכם טוב לנפש – כרוב כבוש ביתי יעשה טוב לגוף. איך? כי במנה אחת של כרוב כבוש יש כמות חיידקים פרו-ביוטיים גדולה יותר מצנצנת של פרו-ביוטיקה מהפארם.

כבישת מזון היא בבסיסה דרך לשמר אותו. כבישת כרוב וירקות אחרים כמו מלפפונים, עגבניות, כרובית, פלפלים ואפילו קליפות אבטיח – הייתה דרך להבטיח כי בעונת החורף יהיו ירקות מזינים – לפני עידן המקררים ושוקי הירקות הבינלאומיים.

בתוך צנצנת הכבישה מתחולל תהליך קסום שהמרכיבים שלו הם שלושה: כרוב מים ומלח. זהו. זה מתחיל מזה שעל ידי קיצוץ הכרוב והשרייתו בתוך מי מלח – אנו מבודדים את הכרוב מהחיידקים שיש באוויר ועלולים לגרום לריקבון. מתחת למים יפרחו רק החיידקים שיכולים לחיות ללא אוויר – ומתחילה תסיסה אנארובית (ללא חמצן) כשהחיידקים זוללים את הסוכרים הרבים שיש בכרוב. אלה חיידקי הלקטובצילוס – פרו ביוטיים הטובים לבריאותנו.

תהליך התסיסה יוצר גזים בצורת בועיות קטנות שמתרוממות בנוזל ומשתחררות בלחץ מתחת למכסה. כך אפשר לראות בעין וגם לשמוע את התהליך הקסום המתרחש בצנצנת. ככל שהכרוב יהיה עשיר יותר בסוכרים כך סעודת החיידקים תהיה עליזה יותר והתסיסה חזקה יותר.

בסוף התהליך שאורך כמה ימים תקבלו כרוב שבמצבו הכבוש מכיל פי 20 יותר ויטמין C מאשר כרוב חי. הוא שומר על כל הוויטמינים שבו, מכיל אנזימי עיכול שעוזרים גם לעיכול שלנו, עשיר כאמור בחיידקים פרו ביוטיים ואפילו מכיל מעט גופרית שעוזרת לפינוי רעלים מהגוף. נפלא!

אז תכינו כרוב לבד בבית ממש בקלות – הנה כך:

– בחרו כרוב לבן יפה – קצצו אותו בסכין  לרצועות – לא מאד דקות

– בחרו מלח גס איכותי (אטלנטי או הימליה) כ-3 כפות לצנצנת גדולה של 2 ליטרים

– השתמשו רק בצנצנת זכוכית או כלי כבישה ייעודי. לפני ההשריה חטאו את הפנים שלה עם מים רותחים.

– בסיר גדול שמים את הכרוב ואת המלח ומועכים ומערבבים היטב בידיים נקיות.

– מתחילים לדחוס לתוך הצנצנת את תכולת הסיר יחד עם הנוזלים שניקוו בתחתית הסיר

– אפשר להוסיף פלפל חריף – אבל לא שום כי הוא אנטי-בקטריאלי ועלול להרוג את החיידקים שלנו.

– ממלאים במים עד לכיסוי מלא של הכרוב. סוגרים היטב ושמים על צלחת ובמקום חמים – לא חייב להיות בשמש.

– התהליך יתחיל כמעט מייד ותראו שיש תכונה רבה בתוך הצנצנת ונוזל ימצא דרכו מחוץ למכסה וייאגר בצלחת. פעם או פעמיים יש לסובב מעט את המכסה כדי לתת לגזים הרבים שמצטברים להתפנות ולשחרר את הלחץ מבפנים – הקפידו שלא לחשוף לאוויר הפתוח.

– תנו לעסק הזה 10 ימים עד שבועיים לסיום התהליך. ואז למקרר.

– חשוב להקפיד בטעימה שלא להחזיר לצנצנת מזלג שהיה בפה – החיידקים שלנו יכולים להרוס את העסק. השתמשו רק בכלי נקי.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים