טכנולוגיק

AMBY: חשמל זורם בכפות רגליך

על התפר שבין אופנוע לאופניים, הקונספט החשמלי החדש של BMW מסמן את עתיד התחבורה הדו-גלגלית העירונית. אז איך ייראה העתיד המוטור-אורבני שלנו?

נכון, זה בלוג אופנועים, אבל מה לנו ולטהרנות צרת אופקים, כאשר מדובר בכלים שנמצאים  אי שם על הספקטרום הדו-גלגלי העצום, שמתחיל מקורקינט של ילדים ומסתיים במפלצות טורינג עתירות נפח והספק.

רגע, יש כאן רקע קצר ומהוגן, הנה הוא לפניכם.

המהפכה החשמלית בעיצומה. בעולם המכוניות, BMW מציגה עוד ועוד דגמים, נטענים או חשמליים לחלוטין. במקרה של האופנועים, זה לוקח טיפה יותר זמן. הסיבה המרכזית: משקל הסוללה. אופנועים רגישים למשקל, וסוללות שמעניקות טווח הן כבדות וגדולות. זה יקרה, כשהטכנולוגיה תאפשר סוללות קלות יותר וקטנות יותר, שיספקו טווח נורמלי – נגיד, 250 ק”מ בכביש מהיר.

בתחום האופניים, בעיקר אופני ההרים ובאירופה גם אופניים עירוניים, החשמול תפס ובענק. אופניים שוקלים כלום, הם לא צריכים להגיע למהירויות גבוהות, והסוללה יכולה להיות בגודל הגיוני, כאשר הטווח מספיק בהחלט (במונחי אופניים).

בפועל, תמצאו שם יחידות הנעה חשמליות חזקות מאד עם מומנט מטורף של 8 ו-10 קג”מ (הגבלת תפוקה ל-250 וואט בתקן האירופי) וסוללות ליתיום שמאפשרות לקבל סיוע חשמלי לדיווש אפילו למרחק של 100 קילומטרים – תלוי כמובן באופי הרכיבה ותוואי השטח.

את זה בדיוק מגיע AMBY לבדוק. זהו כלי תחבורה חשמלי אורבני שנכנס למרווח שבין האופניים החשמליים לבין אופנוע בגודל מלא שכבר דורש רישוי, ביטוח ושאר ירקות. הכלי משתלב בחבילה של קונספטים אורבניים תחת המטרייה של תחבורה חשמלית, קיימות וכמובן קישוריות. למה אנחנו מתכוונים כאשר אנחנו אומרים “קישוריות” בהקשר של רכיבה? אנחנו מדברים על הפיכה של כלי הרכב הדו-גלגלי למעין “סמרארטפון גדול שרוכבים עליו”, שמשאיר את הרוכב או הרוכבת מחוברים לאורח החיים הדיגיטלי שלהם, גם כאשר הם נעים בדרכים. (בהתאם לתפיסה ש-BMW גיבשה וכבר הציגה בקטנוע האורבני החשמלי של BMW, ה-CE 04).

BMW CE 04 – ברוכים הבאים למהפכה האורבנית

השם AMBY מורכב מהשילוב ,Adaptive Mobility ו-BMW יצרה שתי גרסאות שלו: האחת שדומה למה שמקובל כיום בעולם אופני השטח המחושמלים, כלומר אופניים עם מנוע שמסייע לדיווש, וגרסה שנייה בעלת מצערת ועם מהירות מרבית של עד 60 קמ”ש.

ל-AMBY בעל המצערת שלוש דרגות מהירות. הדרגה הראשונה, עד 25 קמ”ש, מאפשרת לנוע על שבילי האופניים בערים. הדרגה השנייה, עד 45 קמ”ש, מאפשרת לרכוב ברחובות הערים על הכביש. הדרגה השלישית והאחרונה, עד 60 קמ”ש, מיועדת  לרכיבה מהפרברים הקרובים לתוך מרכזי הערים. לפי התקינה האירופית (התקפה גם בישראל), במהירויות שמעל 25 קמ”ש יידרש שימוש בקסדה, רישוי וביטוח. קסדה, כמובן, נדרשת גם בדגם בעל הדוושות שבו המנוע החשמלי משמש רק לסיוע בדיווש.

פוטנציאל האפשרויות עצום ורב. למשל, אפשר לבחור בין מצבי הרכיבה השונים דרך אפליקציה והגדרות השמורות בסמארטפון, שמצידו מחובר ל-AMBY בתקשורת אלחוטית. בנוסף, תוך כדי רכיבה אפשר לשנות את הגדרות המהירות באופן ידני או על ידי הגדרות גיאוגרפיות. כך, למשל, אפשר לתכנן מעין “פרופיל נסיעה” ולגמוא את הדרך לעיר ב-60 קמ”ש ולקבוע מראש כי כאשר מגיעים לרחוב מסוים המהירות תוגבל ל-25 קמ”ש כדי לאפשר רכיבה בטוחה על שבילי האופניים.

בצד העיצובי, ה-AMBY מערער על התפיסה הרווחת. מבחוץ הוא נראה דומה מאד לאופניים אבל בפנים פועם לב של אופנוע, כמו שאנחנו אוהבים. הכלי הדקיק מזכיר אופנוע שטח, כמו שאנחנו מאוד אוהבים, בעל מראה עם מסר של הרפתקה ואתגר ובהחלט משדר זיכרון ברור של אופנועי האנדורו של BMW (זוכרים? אם לא, הביטו בתמונה וקבלו תזכורת).  את המראה מחזקת היכולת להגיע לכל מקום עם צמיגי שטח בקוטר 26 אינץ’ בחזית ו-24 אינץ’ שמנמן מאחור. למושב הגבוה חלק מרכזי בעיצוב ובמראה של AMBY, כשתחתיו נמצאים הסוללה ומנוע חשמלי חזק. המשקל הכולל עומד על 65 ק”ג בלבד, וטווח הנסיעה המשוער הוא כ-110 קילומטרים.

לא מיותר לציין, כי AMBY, כמו אופנועי BMW, מצויד במערכת ABS המותאמת למשקל ולאופי הרכיבה. יש גם החלפת אורות אוטומטית ואור בלם. חשוב לא פחות (גם ללוק): תאורת יום בעלת חתימת אור ייחודית וחיישני לחץ אוויר בצמיגים. ולסיום: פיצ’ר חזק, אבל ממש חזק, בעל ערך מוסף בטיחותי אדיר –  מכ”מ בעל טווח של 140 מטרים לאחור, שמזהיר את הרוכב בוויזואלית ואקוסטית אם רכב מתקרב אליו מאחור בצורה מסוכנת. אהבנו. מאוד. מאוד.

AMBY לא מתוכנן כרגע להגיע אל הכבישים ונתיבי האופניים. הוא ישמש כפלטפורמת ניסוי, שבעזרתה יפותח הדור הבא של התחבורה הדו-גלגלית בעידן הדיגיטלי הבא עלינו לטובה.

יאללה, שיגיע כבר העידן הזה, עורך המדור בונה על הכלי הזה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים