טכנולוגיק

GS: שושלת של מלכים

מהתחלה צנועה, כמעט נסתרת לתהילה כובשת עולמות וכותשת מדבריות – זו האבולוציה של דגמי ה-GS – “גלנדה / שטראסה”. הצטרפו אלינו למסע מרתק בעולם ה-GS וגלו מדוע אופנועים אלו הפכו לאגדה על שני גלגלים.

ה-GS הוא לא סתם עוד אופנוע. הוא אייקון, שם נרדף להרפתקאות, לביצועים ולנוחות. דגמי ה-GS של BMW Motorrad ידועים ביכולות יוצאות דופן גם בכביש וגם בשטח, ומציעים לרוכבים חוויה ייחודית המשלבת בין עוצמה ושליטה אולטימטיבית. בין אם אתם רוכבים מנוסים שמחפשים את השותף המושלם להרפתקה הבאה שלכם, או רוכבים מתחילים שזקוקים לאופנוע רבגוני ונוח לנסיעה יומיומית, דגמי ה-GS של BMW Motorrad יספקו לכם רגעים של רכיבה מרגשת ששוברת את גבולות השגרה.

היסטוריה של ניצחונות

אם כבר רכבתם על GS אתם יודעים שמדובר באופנוע ששווה להכיר מקרוב, ואם עוד לא יצא לכם – זו הזדמנות מצוינת להבין סוף סוף על מה כולם מדברים. בואו נצא יחד לסיור היסטורי קצר ונבין איך נוצר אייקון. שושלת GS נולדה בסוף שנות ה-70′ עם גרסת אנדורו ראשונית שפותחה במיוחד עבור רוכבי המפעל של BMW, והבשילה לבסוף לדגם סדרתי שהוצג לעולם בשנת 1980. G/S הם ראשי התיבות בגרמנית של המילים גלנדה (שטח) ו-שטראסה (כביש).

הדגם הראשון בסדרה היה BMW R80 G/S – אופנוע שתוכנן מלכתחילה ככלי דו-שימושי לביצועים גבוהים בכביש וגם בשטח. בדיעבד, כיום הוא כבר מוכר כאופנוע האדוונצ’ר הראשון של BMW. ל-BMW R80 G/S המקורי הייתה תיבת הילוכים עם חמישה הילוכים והעברת כוח עם גל הנעה. הוא לא היה אופנוע שטח קלאסי, וגם לא אופנוע כביש בלבד, אלא הייבריד חדשני שנועד לטוס על הכביש וגם להשתכשך בנוחות בבוץ ובדיונות כשצריך.

מספיק להביט בתמונה כדי לקלוט שה-R80 G/S נבנה כדי לחצות מדבר בקלות, ואכן הכלי הקשוח לא איכזב וזכה בגביעים רבים מליגות מרוצי אנדורו. לאחר תחילת השיווק של ה-G/S, החלה BMW להתחרות במרוצים במידה לא מבוטלת של הצלחה. החברה זכתה לראשונה בראלי פריז דקאר האגדי בשנת 1981, עם הרוכב הצרפתי הוברט אוריול בראש. בראש קטף גביע שוב ב-1983, והגיע למקום השני ב-1984.

הצאצא הבא למשפחה המלכותית נולד בשנת 1988, עם השקת R100 GS. המתלים והמנוע בדגם החדש שודרגו, והתווסף מזלג שיוכל להתמודד טוב יותר עם רכיבת שטח, לצד מתלה אחורי חדש של Paralever שפותר כמה מהחסרונות המובנים של הנעת הגל. ה-R100 GS היה גם הראשון לקבל צמיגי טיובלס על חישוקי שפיצים, תכונה אהובה במיוחד על רוכבי GS עד היום.

בשנת 1994 הגיע הזמן לקבל את פניו של יורש חדש: ה-BMW R 1100 GS שהגיח לעולם מלא בשדרוגים חדשניים לזמנם. האופנוע החדש זכה למנוע בנפח מוגדל, שעלה מ-980 ל-1,180 סמ”ק, לצד שלל טכנולוגיות פורצות דרך. מכיוון שהשסתומים במנוע החדש היו גדולים יותר, אמצעי קירור האוויר הקיים כבר לא הספיק. הפתרון הגיע בצורת הזרמת שמן שמקרר את הראש – וכך BMW הביאה לעולם את מנוע הבוקסר הראשון עם קירור שמן, לצד פונקציית הזרקת דלק שגם היא היתה ראשונה מסוגה.

 

אם זה לא מספיק, המנוע המהפכני הכיל עוד שני שינויים חשובים שמלווים אותנו בסדרת ה-GS עד היום: מעבר לחישוק קדמי בקוטר 19 אינץ’ (לעומת ה-21 אינץ’ המאפיין אופנועי שטח), והחלפת המזלג הטלסקופי הקדמי במתלה TELELEVER הייחודי של BMW. בנוסף אליהם האופנוע הכיל בלמי דיסק עם ABS אופציונלי מלפנים ומאחור וארבעה שסתומים לכל צילינדר.

אף מלך לא שומר על הכיסא לנצח, ולאחר חמש שנים הושק הדור הבא. ב-1999 BMW משיקה את R 1150 GS עם אותו מנוע מקורר שמן/אוויר שקיבל הגדלת נפח צנועה ל-1,130 סמ”ק. יש לו ארבעה שסתומים, עם גל זיזים אחד המונע על ידי שרשרת. לצד כיסויי שסתום ממגנזיום קל משקל, התווספה לו גם תכונה מיוחלת במיוחד: ה-GS קיבל סוף כל סוף תיבת הילוכים עם שישה הילוכים ומצמד בהפעלה הידראולית, שהחליף את הכבל השזור והכבד מקודמיו. למרות כל אלה, השיפור העיקרי הנוסף של ה-R 1150 GS לעומת קודמו הוא באסתטיקה: הדגם קיבל חרטום משופר, ופנסים ראשיים תאומים שלא מאפשרים להתבלבל בינו לבין קודמו.

 

BMW R 100 GS (03/2010)

אינדיאנה ג’ונס על שני גלגלים

השם “אדוונצ’ר” הגיח לראשונה לעולם בספטמבר 2001, והתפרסם עד מהרה כגרסה הרפתקנית במיוחד, המיועדת לחוקרי ארצות ונוודים חובבי אתגרים. האדוונצ’ר נוצר במחשבה על מסעות מאתגרים במקומות שכוחי אל, ותוכנן בהתאם עם מיכל דלק בעל קיבולת מוגדלת ל-30 ליטר, יחסי העברה שונים בהילוך הראשון והשישי, מתלים בעלי מהלך ארוך יותר ב-20 מ”מ וגם חיישן נקישה שנוסף למנוע, כדי לעזור לו להתמודד עם דלק מפוקפק במדינות מרוחקות.

הדבר הגדול הבא הגיע בשנת 2004, בה הוצג לראווה ה-1200 ובו היהלום שבכתר – מנוע בוקסר חדש. המנוע החדש הגביר את שיא ההספק והמומנט ב-18%, ו-BMW שילבה בו לראשונה גם גל איזון כדי לדכא וויברציות. בנוסף, הופחתו ממשקלו לא פחות מ-30 ק”ג, מעל 10% ממשקל גרסת האדוונצ’ר שעמד על 270 ק”ג. תיבת ההילוכים עודכנה גם היא לטובת העברות חלקות יותר, והמתלה האחורי עודכן לגרסת EVO שנותנת את כל היתרונות הבסיסיים של המערכת לצד מרווח גדול יותר מהקרקע.

בסוף 2009 נפל דבר – BMW מודיעה על שינוי מהותי בדגמי GS ו-אדוונצ’ר. ה-GS הראשון עם גל זיזים עילי כפול (שניים לכל צילינדר) העיצוב שנקרא “Camhead”. זהו אותו מנוע המשמש ב-BMW R nineT של היום.

ב.מ.וו הייתה חלוצה של מנוע בתצורה כזו ב-HP2 Sport. מים מתחילים לזרום במערכות הקירור של הבוקסרים של שנת 2013. הנפח נותר זהה אך ההספק גדל בזכות קירור המים ל-125 כ”ס. המצמד היבש הוחלף למצמד רטוב ומצערת טוס-על-חוט הצטרפה למערכת ניהול המנוע, המאפשרת לראשונה לבחור מצבי רכיבה שונים. דבר שהיום כבר נראה לנו רגיל. הבלמים שודרגו למערכות של BREMBO וגם המתלים קבלו מערכת “דיינאמיק ESA” כאופציה. המערכת מנטרת את תנועות המתלה ומשנה את מאפייני השיכוך בהתאם.

חדי העין יבחינו שהמתלה האחורי, אותו פאראליבר, שינה צד ועתה הוא בשמאל האופנוע – אחרי שכל השנים היה בצד ימין. שנה אחר כך, ב-2014 גם האדוונצ’ר מקבל עדכונים רבים: המתלה מתארך ב-20 מ”מ נוספים, מיכל הדלק חוזר לנפח של 30 ל’, הרגליות רחבות יותר, נוסף משקל לגלגל התנופה וגל איזון שני וגם גיאומטריית השלדה הותאמה לשיפור היציבות על קרקע דלת אחיזה. העולם ממשיך להתקדם, ואיתו תקנים חדשים ומחמירים יותר למניעת זיהום אוויר. BMW נענית לאתגר ועורכת התאמות חיוניות בסדרה ב-2017. באותה שנה נוספות גם אפשרויות שנובעות מטכנולוגיות חדשניות לקישוריות, לוח שעונים דיגיטלי, בקרת שיוט, דור חדש של ESA ומתלים מתוחכמים יותר.

בשנת 2019, BMW מגדילה את נפח המנוע לראשונה מזה למעלה מעשור. היא אפילו לוקחת את הנושא צעד אחד קדימה ומשלבת בדגמים הבאים תזמון שסתומים משתנה (ShiftCam) על מנת לעמוד בדרישות הפליטה מבלי לוותר על מומנט וגמישות בקצה התחתון של הסל”ד או על ההספק הבשרני בצד העליון. בשלב הזה, קירור המים למנוע הבוקסר כבר לא היה מוצנע – הוא הפך לסטנדרט. בסבב השדרוגים הזה נוספו גם מערכות בטיחות מודרניות, קישוריות גבוהה יותר ואפילו חייגן חירום אוטומטי (לא פעיל בישראל) למקרה של תאונה או תקלה.

בסוף 2023, BMW פתחה את הפרק החדש בדברי הימים של ה-GS והציגה לראשונה את ה-1300, אופנוע עם 145 כ”ס שממשיך את המורשת המרשימה של השושלת. קטגוריית ה-GS ממשיכה להוביל בחדשנות וביצועים גבוהים, לצד כל הגמישות שבעולם. משפחת GS היא ההוכחה שלגמרי אפשר להצטיין בהכל, עם וורסטיליות שאין שניה לה: מכבישים רטובים לדרכי עפר, דרך כל תנאי שטח שתבחרו, ה-GS ימשיך להיות הפרטנר המושלם.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים