טיולים ומסלולים

טיול GS

כביש ושטח דרך יער הקדושים

מסלול אביבי מרהיב בנוף עוצר נשימה המשלב כביש מפותל וקטעי שבילים נפלאים ,זיכרון שאסור לנו לשכוח לעולם – למסגר ולשמור לאחרי הקורונה

מגפת קורונה כפתה על כולנו סגר, הגבלות תנועה. ולמרות שאופנוע זה בדיוק ההיפך מהגבלת תנועה – אנו חייבים להישמע להנחיות, להישאר (בינתיים) בבתים כדי שאחר כך נוכל לחזור לרכוב במרחבים. אז סמנו לכם סימון קטן לחזור למסלול טיול הזה – כשהכול ייגמר.

החורף הזה התברכנו בגשם רב – המון גשם – וזה נפלא. חשבו שכל יום גשם נוסף מרחיק את הצהוב והיובש בכמה ימים. צפוי לנו אביב מרהיב ולא צריך להרחיק מאוד כדי לפגוש אותו. אז כשיתאפשר כמובן, זו תהיה הזדמנות נהדרת להוציא את ה-GS ולתת לו לטעום קצת בוץ, לרעות בחורש מדהים וגם לנשום אוויר הרים צלול – בשטח וגם בכביש מאד מתגמל עם קימורים מפתים.

אופי המסלול הזה “תפור” על GS ומאפשר למצות את היכולות של האופנוע, בכביש הררי מפותל, ודרכי עפר פתוחות המטפסות בציר לא שגרתי לרום של הרי ירושלים. רכיבה בעמידה, בין העצים כשמצד אחד ואדי עמוק ומוריק ונוף הרים – זה לא משהו שאנו חווים בכל יום. אפשר גם לקנח עם ספרינט מתגמל בכבישים ההררים שבאזור – מכבישי הרכיבה הטובים ביותר שיש להרי המרכז להציע.

בין תל אביב לירושלים, נמצא נחל כסלון אשר ערוצו והדרכים מעליו יכולים להיות תחליף חווייתי לעלייה משעממת בכבישים – אם אתם יושבים על האופנוע הנכון – אופנוע בעל תיאבון שווה לכביש ולבליסת שבילים.

המסלול מתחיל מאשתאול ומטפס לגבעת יערים – במגמת עליה של 500 מטרים אנכיים. מתחילים מיקב “פלאם” היקב – לרוב סגור למבקרים אולם אפשר לתאם מראש ביקורים ואף סדנאות וטעימות בתשלום (02-992-9923).

את הכניסה לציר יהיה קשה לפספס. שלטים גדולים מצביעים לעבר יער הקדושים ומערת בני ברית ואנה פרנק. פנינו בזהירות שמאלה מהכביש הראשי לתוך דרך נוף סלולה, צרה ומקסימה. רוכבים בתוך יער אורנים בוגר וגבוה מאד – תחושת חול חזקה והרים קרובים אשר מחזירים הד בוקסרי גרגרני מהאופנועים שלנו. סימון שבילים אדום אשר לוקח אותנו לעומק יער הקדושים.

היער ניטע לזכר כמיליון וחצי ילדים יהודים שנרצחו בשואה ולפי המקור ניטעו בו שישה מיליון עצים. במקום בו מתפצל הערוץ הגענו ל”מערת בני ברית”. זו מערה טבעית אשר נוצרה בתהליך קרסטי של המסת אבן הגיר על ידי המים. המערה סגורה למבקרים ואף הייתה בעבר משכנם של עטלפי פירות רבים. מול פתח המערה יש שולחנות רבים ושבילים מסועפים. מקום נהדר לארוחת בוקר קלה אחרי רכיבת הבוקר ולבנות כוחות לקראת עליה ארוכה.

עם בטן מלאה קפה חם ועוגת בוקר מתוקה נמשיך לרכוב על הכביש הצר שמתחיל לטפס בסרפנטינות הדוקות. ה-GS עם מומנט בשרני מטפס כאן בגרגור רעב – ואנו מתרוממים במהירות מעל לערוץ לנוף הרי ירושלים.

לאחר כמה פניות האספלט נגמר והנוף מתחיל. מצד ימין קיר אבן ויער מצד שמאל הערוך שהולך ומעמיק של נחל כסלון. היזהרו על רוכבי האופניים הרבים, שדורשים התחשבות וזהירות. שביל היער נוח למדי. לא משהו ש-GS יתרגש ממנו. קימורים בדרך מאפשרים קיפוצים קטנים  והשביל צובר גובה במהירות אולם השיפוע אינו תלול והאחיזה טובה. לחוששים מגשם – אל. המצע מעביר מים ולמעט שלולית מזדמנת אין חשש ממלכודות של בוץ עמוק. וגם אם יש בוץ. אז מה?! אין כמו התפלשות בריאה. מסביב הפריחה עוצמתית וריחנית במיוחד. חובבי הליקוט יכולים למצא כמויות נאות של שום בר, מרווה, ואספרגוס מזדמן.

לאחר כ- ארבעה קילומטרים מגיעים למוצא לכביש 395 ולחניון של עין כסלון. אם נמאס לכם כבר מהשטח – זו הזדמנות לחזור לאספלט. אבל אנחנו קשוחים יותר והתיאבון לשטח רק נפתח. אז ממשיכים מזרחה לתוך גן לאומי הרי יהודה. חולפים מתחת לרמת רזיאל ומתרחקים מעט מנחל כסלון לרכיבה במקביל לנחל טייסים.

אחרי מנוחה בפינת זולה מדהימה בצומת השבילים “כחול/ירוק” אנו על הישורת האחרונה בטיפוס. השביל הופך לצר, הדרדרת רבה ומצידיו שיחי רותם פורחים ועלולים להסתיר רוכבי אופניים המגיעים במהירות במורד. שיח הרותם, על פריחתו הצהובה וריחה המשכר יכול להיות בוגדני – קוציו ארוכים וחדים והוא עשוי בקלות לחדור מכנסי רכיבה או לשרוט צבע ממיכל הדלק.

כשלושה קילומטרים אחרי הצומת על השביל המסומן בירוק נצא לכביש בצומת הכניסה לגבעת יערים. מולנו מבנה נטוש – “פיל לבן” של בית מלון אשר בנייתו קפאה. בצומת עצמה סככה, ברז מים ומעמדים לאופניים – המשרתים את הרוכבים הרבים שמגיעים כמונו ליהנות מהירוק האירופי הזה כאן אצלנו.

סיפור דרך:

איך מגיעים? נרכוב על כביש 1 עד למחלף שער הגיא ומשם על כביש 38 דרומה למחלף אשתאול. או שפשוט הזינו ב-WAZE “יקב פלאם” שנמצע ממש בכניסה למסלול.

ממשיכים ועוקבים אחרי השלטים ליער הקדושים ומערת בני ברית.

אחרי המערה האספלט מושך ימינה וממנו מתפצלת דרך עפר מסולעת שמאלה. השביל המסומן באדום פונה שמאלה לתוך ערוץ נחל כסלון בעוד שהכחול (ויחד איתו שביל חוצה ישראל) פונים ימינה ל”דרך נוף דרומית”. אנו פנינו ימינה עם הסימון הכחול בכביש צר וסלול ומסודר היטב ללא קשיי עבירות כל שהם.

מגיעים לחניון עין כסלון וממשיכים ישר על דרך העפר עם סימון שבילים כחול.

השביל משנה את אופיו והמילוי הלבן המפנק הופך לדרך חומה עם קצת יותר אבנים. כדאי להיות עירני מעט יותר, עדיף לעבור לרכיבה בעמידה ולשמור על הצמיגים מאבן משוננת.

בתוך הערוץ של נחל טייסים נפגוש סימון שבילים ירוק. זו “דרך נוף צפונית” אשר מסובבת את גבעת יערים ממערב ויורדת בתלילות בחזרה לערוץ של נחל כסלון ועולה לרכס של שואבה. אפשר לרדת כאן כדי לצאת בהמשך ימינה בערוץ הנחל לעבר עין ראפה ובחזרה לכביש מספר 1. אנו המשכנו עם הסימון הכחול אחרי מנוחה קצרה בצומת השבילים.

יצאנו לכביש בצומת הכניסה לגבעת יערים. פניה שמאלה הייתה מביאה אותנו לככר הגדולה של הר איתן ומשם לעין כרם – אולם אנו פנינו ימינה במורד בחזרה לעבר בית שמש ולביקור במבשלת באסטרז (טל: 054-3386323) שהפיקה לא מזמן בירה IPA משובחת. להצטייד – ולשתות בבית, כן?