🏍️ שנת ה-100

אופנות חולפות, סטייל נשאר
הסגנון הנצחי של BMW MOTORRAD

לבגדי הרכיבה יש לא מעט קסם. בין אם זה המעיל, הקסדה או המגפיים הכבדות, מעבר לשיח על השימושיות שבהם, מדובר בפריטים אייקוניים לכל הדעות. אם היינו רוכבים לפני 100 שנה על R32, מה היה הלבוש שלנו ברכיבת סוף השבוע?

אם תגיעו היום לחנות של אביזרי ובגדי רכיבה מודרניים של BMW, תגלו מבחר אדיר על המדפים.

אם אלו סוגים רבים של קסדות – העומדות בתקני בטיחות מחמירים, ומצוידות באמצעי תקשורת ומשקפים שונים. אם אלה מכנסיים ומעילים מעור איכותי, או מחומרים סינטטיים.
ישנו אפילו ביגוד מחומם לימים קרים במיוחד, עם עמידות מופלאה לגשם ולרסס המים העולה מן הכבישים בחורף. מבחר אדיר ומגוון – רק להושיט את היד ולקחת.

אך האופנועים הגיעו אל הכביש בשלב מאוחר יחסית. עד אז, כידוע, בני האדם רכבו על סוסים ועל אופניים. בשני המקרים מדובר בכלי תחבורה (ויסלחו לנו רוכבי הסוסים ומתחרי הטור דה פארנס) שלא מסוגלים להגיע למהירויות של האופנועים הראשונים, כך שרוכב שהיה צריך להגן על גופו ממזג האוויר ומנפילות, היה צריך להסתפק בהגנה שמעניקים עור, צמר, כותנה ומשי. קסדות? אם כלל היו, אלה היו קסדות שעם, או אפילו מתכת, עם כיסוי עור ועם הגנה מינימאלית לקודקוד – מה שברבות הימים כונה אצלנו “קלימרו”, עד שאלו יצאו מן החוק.

אז אילו פריטים היינו רוכשים בשנת 1923?

קודם כל, ניגשים אל המגפיים, ובוחרים מגפי עור גבוהים, המטפסים כמעט עד לברך. לאחר מכן, מודדים מכנסי רכיבה המאפשרים טווח תנועה גדול. אלו נכנסים לתוך המגף כך שלא יסתבכו בגלגלים או יתפסו בשיחים וענפים לאורך הדרכים העקלקלות של אז.

כנראה היינו בוחרים במעיל עור עבה. גם אז כמו היום, ג’קט עור טוב ואיכותי הוא נכס יקר ערך המחזיק שנים. מתחת לג’קט (תלוי בעונה) הייתה חולצת כפתורים מפלנל עבה, ומתחת גופיית משי סרוגה, גם מחממת וגם מנדפת. מי שהתקציב למעיל עור מאתגר אותו, יכול היה לבחור במעיל “טרנץ'” ארוך מצמר עבה. מה שעבד בתעלות הקשר הבוציות והקפואות של מלחמת העולם הראשונה יכול לספק הגנה נהדרת גם על האופנוע.

כיום מבחר המעילים יכול לתעתע רוכב מתחיל. ממעילי עור ברמות בידוד המתאימים לכל עונות השנה, עבים ומרופדים, ועד כאלה מנוקבים באלפי חרירי אוורור נהדרים. רוכסנים רבים לכיסים מאובטחים כדי לנדף זיעה, וכמובן מיגונים קשיחים המשולבים בג’קט בנקודות הגנה אסטרטגיות. טכנולוגיות הבד התקדמו שנות אור לאורך 100 שנים וזה בא לידי ביטוי במעילים סינטטיים. תחילה, המעילים היו  מסיביי ניילון עבים, קורדורה, עם שכבות בידוד והגנה ממגורטקס מנדף אך אטום לחדירת מים (ויקר בהתאם). בנוסף, היו במעיל פאנלים מסיבי קבלאר המשמשים לרוב באפודי הגנה מקליעים, הממוקמים בנקודות מועדות לפורענות ואפילו מעילים שבהם משולבות כריות אוויר לגוף ולצוואר הנפתחות בתאונה. טכנולוגיה!

עוד נבחר מהמדף כפפות עור עם זנב ארוך, העולות עד מעל לשרוול, על מנת שרוח קרה לא תיכנס למעיל. נתעטף בצעיף משי או צמר לצוואר. נרכיב משקפי רוח עם עדשת זכוכית (בשלב זה טרם המציאו את הפולי קרבונט).

על מנת לרכוש קסדה חזקה, היה עלינו להמתין למשלוח מאנגליה, משם הגיעו הקסדות האיכותיות ביותר. אלו היו מעור או בד מוקשח ומעוצב עם מילוי שעם (קליפת עץ אלון השעם), מעוטרות בבד. ההצמדה לראש נעשתה עם רצועות עור ואבזם. פיסות עור מותאמות כיסו את האוזניים ועד החלק האחורי של הראש. למרות שהיו חוד החנית דאז, קסדות אלה לא נסכו ביטחון אצל הרוכב, ואלה לא היו רחוקות מהקסדות שנהוג היה לרכוב עימן על סוסים.

הקסדות של ימינו הן פרי הלקחים של אותם רוכבים ראשונים שנשארו בסביבה לספר את חוויותיהם. שעם לא תמצאו בהן ככל הנראה, אבל הדבר החשוב ביותר לחפש בקסדה מודרנית זה את סמל תקן הבטיחות שבו היא עומדת. גם בקסדות נעשה שימוש נרחב בחומרים מרוכבים, אם אלה סיבי-פחמן קלי משקל וקשיחים מאד, שכבות ביניים סופגות אנרגיה עם “זיכרון” – המתאימות עצמן למבנה הייחודי של ראשכם, וכמובן ריפודי פנים מחומר אנטי-אלרגני, כריות הניתנות להתאמה, פירוק לכביסה ומקום לאוזניות אינטרקום. המשקפיים רובם ככולם פלסטיים ואפשר לבחור במגוון רחב של גווני צבע – בקסדות רבות יש גם משקף פנימי קטן יותר וכהה שמבטל את הצורך במשקפי שמש. אוורור נהדר, משקל מופחת ורמת בטיחות ונוחות מעולה. 

אם לא היה לכם תקציב להתהדר בסט בגדי רכיבה מעור משובח, הייתם תמיד יכולים לעלות על חליפת צמר, עניבה, נעלי עבודה וכובע קסקט.

בגד הוא ראי התקופה, ומלבד שימושו הפרקטי, הוא מסמל את כל מה שאנו רוצים להעיד על עצמנו. אופנת הרוכבים, מקסדות השעם והצמר ועד המעילים החדשניים עם כריות האוויר, מסמלת את התפתחות והתקדמות BMW MOTORRAD כמותג על בעולם האופנועים. אך מעבר לכך, היא מסמלת עוצמה, מקצוענות וסטייל בלתי מתפשר.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים