🏍️ שנת ה-100

100 שנה על הכביש: העשור הראשון

מאה השנים האחרונות, העולם השתנה מקצה אל קצה. מכרכרה על סוס לרכב חשמלי, מפטיפון לאוזניות אלחוטיות, ממכתבים ארוכים בדואר להודעת סמס מיידית. דרך כל השינויים הדרמטיים האלה, BMW נותרה מותג נצחי, המסמל יוקרה, התפתחות טכנולוגית ופריצות דרך. מותג שמוקדש לתשוקה לרכיבה ובעיקר לרוכבים בקצה.

לכבוד חגיגות השנה, אנחנו מזמינים אתכם לצאת איתנו למסלול בין השנים המופלאות של BMW MOTORRAD.
והרי לכם, העשור הראשון של BMW MOTORRAD.

1922

בשנים שאחרי מלחמת העולם הראשונה בגרמניה, נאסר בתוקף על BMW – אז יצרנית מנועי מטוסים – לפעול בתחומם, לאור הסכמי וורסאי. בתקופה הזו גרמניה נמצאת במשבר כלכלי עמוק, ולאזרחיה יש צורך בכלי תחבורה זול לרכישה ולאחזקה.
כאן נכנס לתמונה המהנדס מקס פריץ.


פריץ לוקח את התוכניות המקוריות של מרטין סטול משנת 1920 ומפתח את מנוע הבוקסר (שני צילינדרים אופקיים – כמו ש-BMW הכירה ממנועי המטוסים שיצרה עד אז). בנוסף הוא עולה על כמה בעיות שורשיות של העברת הכוח לגלגל האחורי, ושואל שאלות המשפיעות על פיתוח הכלים של BMW עד עצם היום הזה – האם המנוע יהיה לאורך או לרוחב השלדה? איך תתחבר תיבת ההילוכים? אין יעבור הכוח לגלגל האחורי?

1923

ברכות! BMW הציגה את האופנוע הראשון שלה, ה -R32 מגיע לעולם. בתערוכת הרכב של ברלין ב-28 לספטמבר שנת 1923. מבנו הבסיסי, שלדת צינורות פלדה המערסלת מנוע בוקסר, שמעביר את הכוח שלו לגלגלים האחוריים בעזרת גל הנעה, בשימוש עד היום. התגובות הנלהבות בתערוכה נותנות ל-BMW את הרוח הגבית הנחוצה על מנת להתחיל לייצור ולשווק לציבור את הכלי הראשון שלה.

1924

שנה לאחר מכן, מצטרף רודולף שלזינגר, מהנדס גם הוא. שלזינגר, מעריץ נלהב של המותג, מגיע עם רעיונות חדשים לשלבם באופנוע הבא של BMW. אחד מחידושיו מגיע מעולם התעופה, מגדש-על, המוכר לחובבי הרכב כ”סופר צ’ארג’ר”. מדובר במדחס אוויר המחובר מכנית למנוע ותפקידו לדחוס כמה שיותר אוויר לתוך הבוכנות – ובכך להגביר את תפוקת הכוח של המנוע. תוספת הכוח הזו הופכת למרכיב המרכזי בשרשרת ניצחונות ושיאים חשובים שצוברים הרוכבים מאייר והאנה. עם ההצלחה בספורט המוטורי מגיעה גם הצלחה מסחרית, ושלזינגר הצעיר והנלהב מקודם לראש מחלקת הפיתוח של BMW MOTORRAS. כבוד!

1924

מעודדים מההצלחה של ה-R32, BMW דוהרת קדימה וחושפת דגם ספורטיבי – R37. אופנוע זה פונה לרוכבים הנמרצים והמהירים יותר, וזוכה בהצלחה אדירה לאחר שורה של ניצחונות באליפות גרמניה, ולוקח את הגביע כבר בשנתו הראשונה. ההצלחה המסחררת של האופנוע קרתה בזכות אחד הפיתוחים שנועדו בתחילה לחסוך משקל ולאפשר הטיית האופנוע בזווית חדה יותר בפניות: רגליות במקום משטחים לרגליים. הפיתוח הזה ממשיך איתנו עד היום.

1929

ארנסט יאקוב האנה היה רוכב מירוצים, שהמהירות ברכיבה היוותה עבורו דרך חיים. בזכות דגם WR750, שנבנה במיוחד על מנת לשבור שיאי מהירות, קבע שיא בספטמבר 1929 כשהגיע למהירות של 216.75 קמ”ש, שהייתה דמיונית לאותן שנים. אך האנה לא נח על זרי הדפנה, וממשיך לחפש עוד מהירות היכן שניתן, ו-BMW – מותג שלא מפחד ממעט אתגר – מצייד אותו באופנוע עם נפח גדול יותר ומגדש-על. בשנת 1937, הוא קובע שיא חדש ומפליא עוד יותר של 279.5 קמ”ש ברכיבה! שיא זה נשמר במשך 14 שנים רצופות. 

קחו קצת הפסקה, שתו מים ותתכוננו לעשור הבא של BMW – במהדורה הבאה! 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים