טיולים ומסלולים

הסודות של יתיר

רבים אינם מכירים את יער יתיר. היער הנטוע הגדול בישראל שמציע פינות חמד רבות ומזג אוויר מדהים – בכל השנה.

פחות או יותר בין צומת שוקת לתל ערד נמצא אחד היערות הגדולים והיפים בישראל. יער יתיר מכסה איזור גיאוגרפי שונה, ומאד גבוה, שנהנה מאקלים ייחודי. נעים בקיץ וממש קר בחורף. מי היה מאמין שיש בנגב הצפוני יער כה גדול ומקסים בו תמצאו אפילו גידולי עצים נשירים כמו באירופה וכרמי יין. ולא, לא מדובר בגליל העליון או בצפון רמת הגולן – אלא ביער יתיר והר עמשא.

על פני שטח של כ-40,000 דונמים מכסה יער יתיר מעל ל-4 מיליון עצים אשר עושים צל נפלא באזור שיש לו היסטוריה יהודית עשירה ועתיקה ביותר. אפילו שם היער “יתיר” הוא נגזר של העיר המקראית הנמצאת בשטחו – עיר שטרם נחקרה עד ימינו.

בין הדברים המייחדים את היער הזה הוא הגובה שלו. 400 מטרים מעל לפני הים בנקודה הנמוכה ביותר ועד ל-850 מטרים מעל לפני הים באזור של הר עמשא. מה שעושה את מזג האוויר בקיץ לנוח ובחורף לקר ואף מושלג לעיתים.

יתרה מזאת, את היער מכסה רשת שבילים ענפה שמזמינה הרפתקאות ואתגרים לרוכבים בכל רמות הרכיבה. משבילים מסורקים ומטופחים ועד אתגרים טכניים שיגרמו גם לקשוחים שב-GSים להזיל דמעת שמן לוהטת.

אפשר לתחום את האזור שבו נטייל כך: ממזרח הישוב עמשא (ממנו נתחיל), במערב  מיתר, מצפון הישוב שני ומדרום דריג’את וחורה הבדואיות. חשוב לציין כי האזור כולו נמצא בתחומי הקו הירוק, מערבית/דרומית לגדר ההפרדה.

הטיול שלנו מתחיל משער הישוב עמשא. אליו נרכב אחרי שנפנה לעבר גן לאומי תל ערד (צומת תל ערד) מכביש 31. אחרי קטע כביש “דוך” ומהיר, מתחילה סדרת פיתולים שמרימה אותנו לגובה ההר – 858 מטרים מעל לפני הים. ביום קיץ חם הלחות הכבדה והחום נותרים הרחק מתחת לאופנועים. בחורף תרגישו את הטמפ’ יורדות במהירות.

עברו את שער הישוב וכ-70 מטרים אחרי שהאספלט נגמר תמצאו צומת דרכי עפר. מימין שביל ישראל ומלפנים שביל עם סימון שבילים אדום ועוד שביל קטן יותר שמיועד להולכי רגל אבל הוא המרתק משלושתם כי מדובר בדרך רומית עתיקה (אופני הרים נוהגים לרכוב כאן במורד).

אופציה אחת היא לרכוב במורד ההר על בסיס שביל חוצה ישראל. שהוא מאוד יפה וגם מעביר אותנו ליד מאגר יתיר. עד שהשביל המסומן חוצה את הכביש של לב יתיר קרוב לצומת הכניסה לבית היערן.

אופציה שניה – ארוכה ומעניינת יותר – היא להמשיך ישר על בסיס סימון השבילים האדום. השביל הזה הוא מעט נוח יותר לרכיבה והרבה יותר מפרגן עם נוף פתוח ומרשים מאד לכיוון מזרח ודרום שכן הוא עובר ממש על השפה של הרכס. המשיכו לעקוב אחרי סימון השבילים האדום – התעלמו מכל השאר – עד שתגיעו גם הפעם לצומת של בית היערן. בפעם האחרונה שרכבנו כאן – עשינו זאת בליל ירח מלא והחוויה הייתה מדהימה. טמפ’ מאוד נעימה, שביל שנראה היטב גם בחושך ומפגשים עם בעלי חיים מפתיעים. היי! ראינו ארנבת!

לאורך שני הצירים יש זולות רבות והמון פינות חמד, בחלקן אפילו תמצאו שולחנות קק”ל וברזי מים נקיים שאפשר להתרענן ולשתות מהם. באור יום קשה לפספס את הכרמים המטופחים של יקב יתיר. יין משובח (ואפילו זוכה פרסים) הגדל באקלים המדברי הייחודי של האזור – טרואר יוצא דופן המקנה ליין את טעמו המיוחד. במידה רבה יקב יתיר ממשיך בימינו את מלאכת יצור היין שהייתה באזור בתקופת המקרא. אפשר לתאם ביקור ביקב (נמצא מול תל ערד) בתיאום מראש בטל’ 08-6212255.

הגעתם לכביש הפנימי של היער? עכשיו פנו ימינה (מזרחה) ואחרי כ-150 מטרים שמאלה (צפונה) על דרך עפר רחבה המסומנת בסימון שבילים כחול. זו דרך מקסימה – אחת מדרכי היער היפות בישראל שתריץ אותנו דרך יער גבוה עם עצי אורן גדולים. התעלמו מכל הפניות והיצמדו רק לסימון הכחול שבסופו של דבר יוציא אתכם לכביש 60 כקילומטר מצפון למיתר.

אבל עוד קודם תרכבו ליד חורבת יתיר המסתורית. ליתיר היסטוריה ארוכה מאד והיא מוזכרת בתנ”ך בספר יהושע כעיר של כהנים. גם למלך דוד היו עסקים ביתיר והוא מוזכר בספר שמואל כששלח ליתיר שלל מפשיטה על צקלג (עיר של פלשתים ליד קרית גת של ימינו). המקום מוזכר בהמשך גם ככפר של נוצרים בתקופה הביזנטית ומופיע במפות של העולם העתיק. במקום נמצאו שרידי כנסיות, בתי כנסת וסימנים (מחומרי הבניין) של יישוב אמיד. מי יודע עוד אילו אוצרות מסתתרים בבטן האדמה?

אחרי חורבת יתיר השביל פונה בחדות מערבה ומושך על פני סדרה של בורות מים וגתות עתיקות במקביל להר חירן. חוצים את הערוץ היבש של נחל אשתמוע ומולכם הר חירן – ועליו רשת השבילים הרחבה המטפסת אליו היא בהחלט מאתגרת אדם ומכונה. הזדמנות לבדוק את יעילות בקרת המשיכה ואת המיומנות שלכם בטיפוס מעלה דרדרתי ומדורג. תענוג אמיתי.

אחרי ששבעתם מהכתף החשופה של הר חירן, המשיכו לעבר יער מיתר לעוד חניון קק”ל מסודר עם שולחנות ומי שתיה ולהתארגנות קצרה, וסידור הופעה, לפני העלייה חזרה לכביש – כביש 60 להזכירכם – וחזרה לציביליזציה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים