רכיבות מבחן בלי בקרות

הענק הרועם

הרים של סטייל ודליים של מומנט בקאסטום הגדול של BMW. כתבנו הרים? התכוונו לצבירי גלקסיות. אמרנו דליים? התכוונו למכתשי על. BMW R 18 הוא אחד האופנועים הכי קיצוניים והכי נוכחים שייצא לכם לרכוב עליהם. עד כדי כך.

השורה העליונה:

הדבר הכי משוגע שירד מפס הייצור של BMW. הדבר הכי קוטבי שיצא מברלין: או שלא תתקרבו אליו, או שיהפוך לפרק מפואר בביוגרפיה הדו-גלגלית שלכם.

יאללה, מתחילים.

הוא גדול, כבד. אפילו ההרמה שלו מהרגלית היא לא פעולה אגבית, בשום דרך.

ואז מניעים אותו, וההלם מכה. המנוע הזה נעור לחיים, כמו סלע שנורה מכף הקלע. בפעם הראשונה זה נדמה, כאילו, אם לא תאחזו בו חזק הוא יברח לכם, ויותיר אתכם מוכי כלימה וכאב, עם 345 ק”ג של מתכת ששרועים לידכם, או עליכם.

אין פלא, כשמדובר במנוע בוקסר, עם שני צילינדרים מעולם הממותות, אשר נפחו של כל אחד מהם עומד על 900 (!) סמק, ומוטות דחיף (צריך לשמור על המסורת). כל המכניקה הזאת, שהיא לא רק מכניקה, אלא גם סיפור מכונן,  מעניקה לכלי העצום הזה, ברגע ההנעה, טלטול, שעלול לתפוס אתכם לא מוכנים, עד החסרת פעימה (כך דיווח חבר קרוב, אשר לרוב כותב את מבחני הדרכים עבור הבלוג).

ובמלים אחרות, קוראים לו אופנוע, יש לו שני גלגלים, כידון, רגלית הילוכים ושאר הרכיבים הקושרים אותו למשפחת הדו”גים.

בפועל, מדובר במשהו אחר לגמרי.

אחר.

לגמרי.

ה-R 18 החדש של BMW הוא לא עוד אופנוע.

ההשראה

ההשראה מגיעה מה-R5 ההיסטורי של שנת 1936. התוצאה: רטרו עתידני. או הכלים שיככבו בעולם דיסטופי, עתידני, קודר ומלהיב (כן, עולם עתידני יכול להיות גם קודר וגם מלהיב). הוא אמריקני בסגנון גרמני. עתיד שמתכתב עם העבר. הנוכחות שלו היא הדבר הכי לא אגבי שקיים על הכביש.

לשלדת צינורות הפלדה מראה קלאסי עם טוויסט חכם, שגורם לה להיראות כאילו לאופנוע יש “זנב קשיח”. מבנה השלדה, לולאת צינורות כפולה, נאמנה למסורת בניית השלדות של BMW לאופנועים מהסוג הזה.

חשבנו להמשיך ולהשתפך על המראה שלו, על צמד אגזוזי, סליחה, מטולי הענק, המשוכים לאחור, על קימורי מיכל הדלק, הכנפיים הבשרניות משני עבריו, הפנס הנוכח כזרקור המיועד ליורדי ים המחשבים את דרכם בים סוער. אבל הצילום שלו מספר הכול, אז נסתום.

תחנת הכוח שפועמת במרכזו, והעונה לשם מנוע, היא האלמנט הבולט בכלי המאוד בולט הזה. מדובר בבוקסר, עם נפח מנוע של משפחתית גדולה מלפני עידן הטורבו, שני צילינדרים אופקיים, מובילים גלויים של מרימי השסתומים, גל הינע חשוף ומפרק יפהפה שמחבר אותו לטבור הגלגל האחורי.

זה הבוקסר הגדול ביותר ש-BMW יצרה אי פעם, עם נפח של 1,802 סמ”ק. ההספק שלו עומד על 91 כ”ס ב-4,570 סל”ד, אבל אל תתרשמו יותר מדי מההספק הלא מאוד גבוה הזה. חשוב מזה הוא שיא מומנט של 15 קג”מ המגיעים כבר ב-3,000 סל”ד נמוכים ונשמרים עד ל-4,000 סל”ד. וזה כבר נתון שיודע לעקור הרים ממקומם כאילו היו בני צאן. בפועל, האופנוע הזה מושך, דוחף, שועט, כבר מסל”ד אפס, ובכל מצב, ובכל הילוך.

הפרטים

תיכף נצא לרכוב, אבל לפני כן נתעכב על עוד כמה פרטים.

BMW ויתרה על האלקטרוניקה בתחום המתלים. וזה לגמרי בכוונה. בחזית תמצאו מזלג טלסקופי עבה בקוטר 49 מ”מ בעל מהלך של 120 מ”מ. כדי להישאר נאמן לעיצוב הקלאסי למזלג יש שרוולי מתכת המכסים אותו. מאחור בולם זעזועים יחיד, בעל שיכוך משתנה בהתאם למהלכו, שמספק טווח של 90 מ”מ לגלגל האחורי.

על הבלימה אחראים שני דיסקים בחזית ודיסק בודד מאחור. קאליפרים עם ארבע בוכנות נושכים כל דיסק כדי לספק עוצמת בלימה ראויה לקצב התנועה המודרני. לוח השעונים מינימליסטי, אך עשיר במידע, והכיתוב “ברלין” מעורר זיכרונות לבירה האהובה על עורך המדור. יש לו שלושה מצבי רכיבה: RAIN, ROLL ו-ROCK. כל אחד מהמצבים משנה את הטמפרמנט של הפקת הכוח ומשפר את ההתאמה לרוכב ולאופי שלו. גשם לא ירד כשרכבנו עליו, ניסינו את אופציית ה-ROLL, ומיהרנו לבחור באופציית ה-ROCK, שהיא יותר הבי-מטאל מרוקנרול סטנדרטי.

בנוסף, משולבות שלל מערכות בטיחות מודרנית כמו בקרת יציבות, ASC, שניתן לנתק ומבטיחה רמת בטחון גבוהה ביותר. יש גם כסטנדרט בקרת משיכה, MSR, שתפקידה להבטיח את אחיזת הצמיגים בכביש. אה, ויש לו גם הילוך אחורי חשמלי, סופר שימושי, כי תמרון רק עם הרגליים במקומות צרים יכול להתגלות כמאתגר במיוחד. אה, ויש לו גם סיוע לזינוק בעלייה, כי להחזיק אותו עם הרגליים בעלייה, בניוטרל, או בקלאצ’ משוך, דורש גם כוח, וגם אומץ.

רוכבים

אופנוע היומיום של עורך המדור מבצע מעשה מגונה, מדי יום, בתחבורה העירונית.

עם ה-R 18 צריך להחליף דיסקט, כמו שאמרו ילידי שנות השישים; או את הצ’יפ, כמו שאומרים מתנגדי החיסונים. בעיר צריך יותר לנהוג איתו, פחות לרכוב איתו. השתחלות בין התנועה דורשת תכנון. האורך ארוך, זווית הכידון שטוחה ויוצרת קוטר סיבוב נרחב. ובל נשכח את המנוע, שראשי השסתומים המעוטרים שלו בולטים היטב לצדדים. מה שיוצר ממד רוחב בגודל שבדרך לא מוכר לרוכבי אופנוע.

בינינו, מי שיקנה אותו לא יתלבט בינו לבין אחד הקטנועים העירוניים של BMW, הוא יקנה אותו לצידם.

מה שכן, ה-R 18 מספק בעיר המון סטייל ואופי שאנשים לא יכולים להתעלם מהם. אם זה סאונד עור הברווז הבוקע מהמפלטים, או הגימור הסופר-מוקפד של הכלי. לוח השעונים מינימליסטי ובעל מראה רטרו, אך מכיל המון מידע חשוב ומציג אותו באופן חכם. פנסי LED מאירים בעוצמה את הכביש אבל נראים כאילו הם חלקי וינטאג’ מהפירוקיה. נפלא.

עזבנו את העיר ויצאנו לכביש המהיר.

שם הוא מתחיל לחיות.

והנה הפתעה, הכי לא מקובלת בז’אנר, תנוחת הישיבה נוחה מאוד, ולא במקרה. BMW נצמדה לפילוסופיה שלה לגבי המיקום והיחס בין כידון-מושב-רגליות. לטעמנו היא קלעה בול. וזה מצוין, שכן האופנוע הזה רוצה לזלול קילומטרים – והרבה. למנוע האדיר רעד נעים בסרק. הרעד נעלם כשמתחילים בתנועה ובמקומו אנו פוגשים מומנט, מומנט ועוד מומנט. כל עוד המנוע סב בין 2,000 ל-4,000 סל”ד, זמינות הכוח משכרת. עקומת תפוקה שטוחה כזו אפשרה לנו להקפיץ הילוכים מעלה ולקבל שיוט סופר-רגוע, מהיר ובעיקר נוח מאוד. חזק מספיק כדי להרכיב ולקחת תיקי צד לסופ”ש גנוב אי שם בקצה המדינה.

והנה עוד הפתעה, הכי לא מקובלת בז’אנר, זה נראה כאילו אין לו מתלים. המזלג נראה עתיק, מאחור הכנף יושבת על הגלגל האחורי – והנה, ספיגת המהמורות שלו בכלל לא רעה, אפילו טובה.

והנה, עוד הפתעה – הוא יודע לפנות, כשמפנים אותו הוא פונה, ולא הופך לעיסת ספגטי. הוא לא אופנוע ספורט, אבל ודאי לא אופנוע שיודע לרכוב רק בקו ישר.

 

ובמלים אחרות, עם הכלי הזה יוצאים לכביש הפתוח. צאו איתו לבד – ותהיו הדבר הכי בולט בכביש; צאו איתו עם חברים, ותיראו כמו להק של מפציצי 12B, שמשתכרים מריח הנאפלם על הבוקר.

סיכום

המצקצקים בטח יאמרו שזו רפליקה גרמנית לז’אנר אמריקאי. המצקצקים טועים. שכן ה-R 18 המדהים הוא מחווה למסורת של BMW ולאייקון שלה ה-R5 שדהר בכבישים עוד בסוף שנות ה-30′ של המאה שעברה וקבע את הטרנד ליצור אופנועים ב-BMW במשך שני העשורים הבאים.

ה-R 18 של היום הוא אופנוע מדהים. פשוט כך. יותר מכל דבר אחר, הוא סוג של תצוגת תכלית של היצרן הבווארי – עם שילוב של מראה קלאסי וצליל עמוק, הקפדה על כל פרט, מנוע שייכנס לדפי ההיסטוריה, טכנולוגיה מתקדמת והקפדה על כל פרט, זה לא עוד אופנוע, וזו לא עוד רכישה.

ועוד לא התחלנו לדבר על האביזרים, התוספות, השיפורים, והחידודים.

כי שנתחיל לדבר, לא נרצה לסיים.

כך שהמשך יבוא.

מבטיחים.

שורה תחתונה

למי הוא לא מתאים:

  • למי שמחפש חולץ פקקים לרכיבות עירוניות
  • למאותגרי גובה, כוח, משקל ושרירים
  • לחובבי אופנוע ספורט
  • לחובבי אופנועי שטח
  • לכל מי שלא מתחבר לחוויית הקרוזר

למי הוא מתאים:

  • למי שהפרוטה מצויה בכיסו.ה (בכל זאת, החל מ-199 א”ש)
  • למי שמתחבר לחוויית הקרוזרים
  • למי שרוצה לחזור לעתיד

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים