בצבע Motorrad

להשאר בחיים

אנחנו לא יכולים לדמיין את החיים שלנו ללא אופנועים. הנה כמה עצות כדי שנאריך ימים עליהם.

68 רוכבי אופנוע נהרגו בשנת 2020.

וזה בשנת הקורונה, הסגרים, התנועה הדלילה.

זו עלייה לעומת השנה שחלפה.

וזה שיעור עצום מכלל ההרוגים בתאונות דרכים – 68 מתוך 302, עשו לבד את החישוב באחוזים.

שנת 2021 מסתמנת כקטלנית יותר עם 58 רוכבים שנהרגו בשבעת חודשים הראשונים של השנה. 58 רוכבים, צריך לקרוא שוב כדי להאמין.

אז מצד אחד, רכיבה היא החיים שלנו.

ומצד שני, חשוב שהיא לא תסיים אותם.

הנה כי כן, קבלו את עשר הדברות לרכיבה בטוחה. קראו, שננו, והפנימו.

  1. חבשו קסדה – ההמלצה היא ללכת על שלמה. רק קסדה שלמה. אם כבר בוחרים בז’אנר הקסדות הנפתחות, אז לא להתפתות לקסדות זולות ולבחור רק בטובות ובבטוחות שבהן. קסדה היא זו ששומרת על הראש שלכם מפני המחלקה הנוירוכירורגית, או בית לווינשטיין, או מפגש בלתי אמצעי עם הגברים החסונים של חברה קדישא. איזו קסדה לקנות? הכי יקרה שיש, עם משקף איכותי, ואינסרט פנימי מונע אדים. כל כמה זמן להחליף? כל שלוש שנים. כי גם קסדה מתיישנת. נפלה הקסדה מגובה של מטר ומעלה, להחליף, גם אם לא רואים נזק. יקר? להיפצע יקר יותר. למות כואב למי שאוהב אתכם.

 

  1. רכשו וסט מתנפח. הטכנולוגיה באה לשירותנו, כיום יש כמה מותגים איכותיים של סטים מתנפחים, שהם הדבר הכי קרוב לכרית אוויר שאנחנו מכירים ממכוניות – רק לרוכבים. את הווסטים האלה אפשר להעביר ממעיל למעיל (רק חשוב לוודא שהמעילים מותאמים, או לא הדוקים מדי). קראו היטב, וסט כזה מגן עליכם כמו 18 מגני גב. כן, וסט אחד שווה לח”י מגני גב. חשוב לכם לשמור על הצוואר שלכם, על עמוד השדרה, על עצמות הבריח, על שלמות הגוף שלכם? אל תצאו לרכוב בלי וסט מתנפח. מאוד בקרוב יופיעו גרסאות שטח של הווסטים האלה, עבור כל רוכבי ה-GS-ים למיניהם.

 

  1. עטו כפפות – לכולנו רפלקס להושיט ידיים קדימה בנפילה. כף יד בלתי מוגנת בנפילה, היא כף יד שתתקשה לחזור לתפקד במהרה. ובמילים אחרות, לא רוכבים בלי כפפות – ולא כפפות מהקורונה. אנחנו בעד כפפות מעור, גם בקיץ. נכון, כף היד מזיעה, אבל עדיפה כף יד מזיעה מהשתלות עור.

 

  1. לבשו מעיל – לא חייבים עור, אלא אם אתם ברכיבת מסלול. כן חשוב שלמעיל יהיו מיגונים במרפקים ובכתפיים, והוא לא יהיה רפוי מדי. בחורף, המעיל גם מחמם. עבור הקיץ, יש מעילים מאווררים. חם מדי? עברו לאוטו.

 

  1. נעלו נעלי רכיבה – אנחנו בעד נעלי רכיבה, או מגפיים ברכיבות ארוכות. נעלי רכיבה מגנות על העצמות הקטנות בכפות הרגליים. יש היום מגוון עצום של נעלי רכיבה, שאיתן אפשר ללכת ביומיום, בלי לחוש שמץ של מגושמות. יש כאלה שנראות כמו סניקרס גבוהות ומגניבות, ויש כאלה שנראות כמו נעליים סופר אלגנטיות לעבודה. היתרון הגדול, שרובן גם עמידות בטפטוף או בגשם. גם אם זו רק קפיצה קטנה לפיצוציה באמצע הלילה ואין לכם כוח להחליף מכפכפים לנעלים – אל תוותרו לעצמכם.

 

  1. שמרו על הכלי שלכם – הכוונה לאופנוע. הדבר הזה שמסב לכם כל-כך הרבה הנאה ושימושיות הוא עתיר תחזוקה. הרכיב הקריטי ביותר הוא הצמיג. החליפו צמיגים, ואל תחכו שיגידו לכם להחליף אותם. צמיג ספורטיבי שורד כ-10,000 ק”מ. צמיג ספורט תיור יותר. זכרו שבכל רכיבה, הצמיג מתחמם ומתקרר. זכרו שהטמפרטורה בכבישים בקיץ מטורפת. הצמיגים הם מרחק הבלימה שלכם, האחיזה שלכם. הכול. ואנחנו לא מדברים על בדיקת לחץ אוויר. לא בדקתם, לפחות אחת לשבוע, אתם ברשימה השחורה שלנו. כנ”ל כל חלקי האופנוע – אל תחכו לטיפול כדי לטפל בשרשרת או להחליף רפידות. היו קשובים לאופנוע שלכם. הוא דורש טיפול ודאגה מתמידים. לא בטוחים? התייעצו עם המכונאי האישי שלכם.

 

  1. השקיעו בטכנולוגיה – אופנועים מהדור האחרון מגיעים עם מערך בטיחות מרשים. תמצאו בהם ABS המונע נעילת גלגלים ואף מאפשר בלימה בטוחה בפניה; יש בהם בקרת משיכה המונעת סחרור גלגל מסוכן בקו ישר ותוך כדי פנייה. יש להם אנטי-ווילי, ועוד ועוד. לרובם יש היום מפות ניהול שונות המאפשרות את התאמת אופי הפקת הכוח, בקרת המשיכה ותפקוד הבלמים גם במצבי אחיזה נמוכה כמו כביש רטוב או סופת ברד. נכון, שזה כיף להתרפק על האופנוע הישן שלכם, אבל הטכנולוגיה באופנועים החדשים יכולה להיות כל ההבדל בין נשימה עצמונית למכונת אקמו, ולא בגלל קורונה.

 

  1. השקיעו בעצמכם – שזה את או אתה. בחיה הזו שנוצרת ברגע שרוכב עולה על אופנוע למרכיב האנושי יש חלק גדול הרבה יותר בשרידות שלה, מאשר למשל במכונית. מכונית, בעיקר מהדור האחרון, מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות וכמובן אמצעים פאסיביים להגן על נהג שאינו בשיא התפקוד. על אופנוע זה לא המצב ואת ה”פחחות” ישלם הרוכב בגופו. רוכב שרוצה להזדקן בכבוד לא שותה אלכוהול, או ג’וינט, או אפילו תרופות שמשפיעות על הערנות שלו לפני רכיבה. רוכב טוב מדבר עם עצמו כמה מלים לפני שהוא עולה על האופנוע, ומבטיח לעצמו לחזור שלם מהרכיבה. כל רכיבה.

 

  1. הקפידו על ריכוז – בניגוד לנהיגה במכונית, בזמן רכיבה על אופנוע הרוכב צריך להיות 100% בעניין ונוכח. עזבו באופן מודע כל פעילות אחרת שלא קשורה לרכיבה. משאירים את הטלפון בתיק או מושתק במעיל. היו נוכחים, נסו לקלוט את מה שמתרחש סביבכם, מה עושים הנהגים שמולכם. פתחו חוש שישי, נסו להבין את הבלתי צפוי. הותירו לעצמכם תמיד מרווח ביטחון. סרקו כל הזמן את הכביש ואת התנועה. גדלו עיניים בגב. חשבו כמה מהלכים קדימה. רוכב מרוכז הוא רוכב שיספר לנינים שלו זכרונות מהרכיבה.

 

  1. רכשו מיומנות – אין תחליף לניסיון. ואיך תדעו מה שאתם לא יודעים? צאו לקורס. גם הרוכבים הוותיקים ביותר יכולים תמיד ללמוד משהו חדש. במיוחד כשמערכות חדשות משולבות היום בכלים שלא היו פעם. רוכב מיומן יקבל כלים שלא היו לו בעבר, יוכל לתרגל מצבי קיצון בתנאים בטוחים ועם ליווי של מקצוענים. צאו לקורס, לפחות פעם בשנה. אוהבים רכיבה ספורטיבית, רכבו על מסלול – בארץ או בחו”ל, לפחות פעמיים בשנה. רכיבה היא מיומנות שאין לה סוף. השקיעו במיומנות הזאת. שמרו על עצמכם. עכשיו בלי צחוק, בבקשה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים