רכיבות מבחן בלי בקרות

הרוכב והמיתוס

לא במקרה הוא הדגם המוביל של BMW; לא במקרה כל יצרן אחר מנסה לחקות אותו; ולא במקרה המיתולוגיה סביבו ענפה מהמיתולוגיה היוונית; רכיבת מבחן מאוד לא מקרית על הכוהן הגדול של האופנוענות המודרנית.

השורה העליונה

זה אופנוע שיש סביבו מיתולוגיה, שסביבו התקבצה ומתקבצת כת חסידים, שנשבעת בשמו בנקיטת חפץ. רכיבה עליו, מגלה שמאחורי כל אחד מהם יש כיסוי מלא.

***

ה-GS הוא אופנוע שלשמו נקשרו ממדים דתיים, כמעט פולחניים.

ה-GS הוא אופנוע, שאין יצרן בעולם שלא ניסה לחקות.

ולמרות שקמו לו מתחרים, מאוסטריה ועד סין, הקהילה סביבו רק מתרחבת.

אנשים נשבעים בשמו, מוכנים להחליף GS רק ב-GS אחר.

האם מדובר בקסם שיווקי, או בקסם של אופנוע?

בשביל זה צריך לרכוב עליו.

רכבנו, אבל לפני כן, שווה להזכיר על מה כל הסיפור.

***

מבראשית ועד המפץ שאחרי המפץ

בראשית היה המפץ הגדול, כ-5.6 מיליארד שנים לאחר מכן, כל מיני דברים התרחשו לאחר מכן, אבל כ-5.6 מיליארד לאחר מכן, חלה התפתחות מסעירה נוספת, זהה בעוצמתה למפץ: בסתיו 1980 הציגה BMW את R 80 G/S אופנוע אשר שילב שתי תורות פיזיקליות שונות בתכלית בעולם הדו”ג: רכיבת כביש ורכיבת שטח, בכלי אחד.

כל זה, בלי להתפשר בתחום התיור על הכביש או ביכולת השטח.

עם התקדמות האבולוציה, שזכתה לתאוצה נאה מאז המפץ הגדול השני, הפך ה-BMW GS לבחירה המתבקשת עבור כל חובבי ההרפתקאות, רוכבים אשר חצו יבשות והגיעו לפינות הנידחות של עולמנו.

ובמילים אחרות, על ארבעה עמודים עומד העולם של GS: התנהגות כביש, יכולת שטח, נוחות רכיבה ועמידות. הניצחונות במרוץ השטח הקשוח בעולם, ראלי דקאר, לא הזיקו לביסוס המיתוס ופיתוחים טכנולוגיים שהוצגו לראשונה בעולם, רק העצימו אותו.

עם נקוף השנים התרחבה המשפחה עם דגמים חד-צילינדרים, מעבר מגל ההנעה המסורתי להנעת שרשרת, שילוב מנועים דו-צילינדרים מקבילים (סדרה F) וראשי שסתומים עם 4 שסתומים ומעבר להזרקת דלק מתקדמת.

הטכנולוגיה הגיעה גם למנועי ה-R – הבוקסרים שהם הסמל של BMW, עם ראשי מנוע עם שני גלי זיזים. הם גם שודרגו לקירור מים שאפשר זינוק בתפוקת הכוח וצמצום צריכת דלק, ובדור האחרון אף קיבלו מערכת תזמון שסתומים משתנה יותר כוח שווה יותר טווח להרפתקאות.

ממגיפה ועד טכנולוגיה

בואו נדלג רגע על שנת הקורונה, שציינה בדיוק 40 שנים להצגת ה-GS הראשון, ונעבור ל-2021, השנה השנייה למגיפה. האופנוע הזה פרץ את הגבולות של כל מה שאפשר לעשות עם דו”ג גדול ועל הדרך גם פרץ לא מעט גדרות ומחסומים, פיזיים ומנטליים, במרחבים הזרוקים והנטושים והריקים ביותר בעולם. הוא מוכיח בדרך הקשה, כמו שאייקוני שטח טובים צריכים לעשות, שהדרך הארוכה היא תמיד הדרך העדיפה.

הדור העדכני נאמן לאותו DNA בסיסי, שמכתיב מנוע בוקסר גדול נפח, תיבת הילוכים משולבת, העברת כוח על ידי גל הנעה, מתלים בעלי מהלך ארוך וממדים ראויים לשניים פלוס תיקים ומפה שבה מסומן מקום רחוק. אבל מעבר להגדרות היסוד שלא השתנו, האדוונצ’ר הוא גם המתקדם ביותר ש-BMW יצרה, מנצלת עד הקצה את הפיתוחים הטכנולוגיים העדכניים ביותר. המנוע זכה לתזמון והרמת שסתומים משתנה, ShiftCam, המשפרת את זמינות הכוח בכל תחומי הסל”ד ותורמת להאצה חזקה בכל הילוך. התפוקה מרשימה, עם 136 כ”ס ו-14.5 קג”מ. מצמד רב-דיסקי מעביר כוח לתיבת הילוכים עם שישה הילוכים ולגל ההנעה.

בלוק המנוע עצמו משתתף בנשיאת העומס הכולל ואליו מתברגים שני חלקיה של השלדה, כשהחלק האחורי מתחבר עם ברגים (בניגוד לריתוך). וזה, כפי שכל עכבר שטח יודע, דבר מעולה, כי אם נופלים, אז האדמה זעה, אבל את תת השלדה האחורית אפשר פשוט להחליף, במקום להחליף את השלדה כולה, ולקבל שיחה עצבנית ממנהל סניף הבנק.

עוד יודע אותו עכבר שמהלך מתלה ארוך זה דבר נהדר. כך תקבלו 210 מ”מ בחזית ו-220 מ”מ מאחור בזכות המתלים הייחודיים של BMW. מאחור זה מתלה ה-Paralever בשילוב של בולם המשנה את השיכוך בהתאם לעומק המהלך. ומלפנים, אין מזלג טלסקופי רגיל אלא מתלה Telelever הייחודי של BMW שהוא מרכיב מרכזי בקשיחות הרבה, ומכאן דיוק ההיגוי והשיכוך של אופנוע שהוא לא רק בעל מסה אלא גם גבוה.

מאלקטרוניקה ועד מבול אביזרים

החבילה הטכנולוגית של הכלי הזה יכולה בקלות לשמש כמילוי נאה לכל קטלוג של רכב פרמיום יוקרתי, עדיף של BMW. נתחיל בקל: מגן רוח גדול, מתכוונן ויעיל. אלטרנטור חזק במיוחד מספק חשמל לא רק לשקעי USB שימושיים אלא גם לאקססוריז הנחוצים לתיור חורפי רטוב כמו גריפים מחוממים לפעם ההיא שתשיטו את ה-GS ליוון או איטליה, או תעלו איתו לצפון בינואר, בלילה, בגשם סוחף, עם שיר בלב.

לוח המחוונים הוא כמובן דיגיטלי מלא עם תצוגה צבעונית וקישוריות, שבשילוב אפליקציה מקורית של BMW מאפשר הצגה של מפה חיה על גבי מסך הטלפון ויעד הרכיבה במקביל לחיצי הכוונה שיופיעו על גבי מסך ה-TFT. חבילת הבטיחות כוללת ABS pro השומר עליכם מנעילת גלגלים בכל מצבי הבלימה והרכינה בפניות. יש גם בקרת משיכה DTC דינאמית, שיודעת לטפל בשינויים ברמת האחיזה תוך כדי תאוצה.

השילוב של ניהול מנוע ממוחשב ומתקדם מאפשר בחירה בין שבעה מצבי רכיבה שונים. בכל אחד מאלו תקבלו מפות ניהול שונות למנוע ולמערכות הבקרה השונות בהתאם להגדרות. ממצב ECO הממתן את הביצועים לטובת טווח רכיבה גדול ככל האפשר, ועד מצבי רכיבה דינאמיים. יש סיוע לזינוק בעליה וגם פנס LED ראשי אדפטיבי העוקב אחרי פניות, מאותתי LED ותאורת יום LED. ויש גם מפתח חכם, בקרת שיוט, ורגליות עם יכולת לכוון את הגובה, שזה נפלא, כי המין האנושי לא ניחן בגובה אחיד.

רגע, רק התחלנו. כי אין מיתוס דו-גלגלי ללא אינספור אפשרויות קסטומיזציה, אביזרים, תתי אביזרים, ועוד פורנו דו-גלגלי. עשו לעצמכם טובה והתייחדו עם קטלוג האביזרים של משפחת ה-GS – תגלו עולם ומלואו של צבירי חלקיקים, שיהפכו את ה-GS שלכם לרק שלכם – מסבלים, דרך מנשאים, ארגזי על וארגזי צד, אגזוזים, קוסמטיקה. ועוד לא הגענו למעילים, קסדות, לבוש השטח, נעליים, מגפיים, ומבט מיוחד הקושר בין מי שרוכבים על האגדה הזאת, כזה שמחליף המון מילים. את האחרון תקבלו בחינם. על חשבוננו.

מזחילה ועד גיחה

רכבנו מהבית וחזרה דרך הכנרת. כי היא שם. כך יצא שזה גם היה ביום של 35 מעלות, כי זה קיץ. כתוב “רכבנו” ברבים, מכיוון שאופנוע תיור טהור צריך לבחון בשניים. רוכב ונוסע. וכך עשינו.

ה-R 1250 GS Adv  הוא אופנוע גדול, עם מיכל דלק גדול, שלא אוהב לעצור לעתים קרובות בתחנות דלק, ואין באמת צורך עם צמד הכורסאות שלו.

צריך להניף רגל גבוהה מעליו ולמשוך, כדי ליישר אותו על שניים. אבל מהרגע שמתחילים בתנועה הממדים שלו מתגמדים, כאילו המרחב התכווץ. בפועל, הוא מרגיש הרבה יותר קטן וקל מהמספרים שמתארים אותו, ובכלל במה שקשור לאופנועים, אלה לא המספרים שמדברים.

 

הוא לא דקיק, ודאי לא עם המכל הגדול, אבל המתלים ארוכי המהלך, המתלה הקדמי הפלאי שחש בכל גרגר וסופג כל מהמורה, והמנוע שעוד נקשור לו כתרים בפסקה הבאה, הופכים אותו לכלי עירוני נהדר. יש עבודות של הרכבת הקלה, בורות, חריצים וסתם שיבושים, אז מה? האופנוע הזה יודע לעוף (ולא בדימוי) בשטח קשה, אז שיתרגש מכמה שיבושים בעיר?

 

הכביש נפתח וגם המצערת. בחיים הפרטיים עורך המדור רוכב על נייקד ומדבר בשבחו של העירום. עם האדוונצ’ר דגדוג של מתג כיוון הגובה מסדר את מגן הרוח ומשאיר אותנו בבועה של אוויר נטול ערבולים. כל כך פשוט, כל כך משדרג את החיים.

אי שם למטה מפמפם לו מנוע בוקסר חלק, זורם, ובשרני ועבה לכל משיכה של המצערת. התחושה שונה מכל מנוע אחר, ולא משנה אם מדובר בסינגל, וי-טווין, טווין בשורה, טריפל, ארבעה בשורה, או אפילו וי-4. הבוקסר הזה, שהסבא רבא שלו הוא משנת 1923, מרגיש כמו סוג של מנוע חשמלי ענק. איך זה? לא לכל דבר יש תשובה. גם תורת היחסות של איינשטיין פורסמה בתחילת המאה הקודמת, אלוהים יודע איך, וגם הבוקסר הזה נולד בעבר, וממשיך לסמן את העתיד לבוא.

הדרך לכנרת הייתה רצופת פקקים, ואנחנו רכבנו בנתיב שמיועד לדו-גלגליים חצופים – בשוליים – ממהירות זחילה ועד מהירות גיחה נמוכה. מלפנים, נשמעו צהלות משתאות; מאחור, קריאות רמות שתובלו בנעיצות מרפק במותני עורך המדור אשר ערג על המצערת – עוד, עוד, עוד.

מקו ישר ועד מפותל

בדרך לכנרת יש לא מעט פניות, כאן מגלה ה-GS את דיוק ההיגוי ואת המוצקות הכללית של המבנה. אדוונצ’רים אחרים שמשתמשים במזלג טלסקופי רגיל עלולים לאבד כאן מעט מהגובה שלהם בשל העומס האדיר שמוטל לפנים ומועך את הבולם כלפי מטה. אצל ה-GS המתלה הייחודי מחולל את הקסם שלו בהרמוניה מדויקת עם הבולם עב הקוטר, כך שהתנהגות הכלי בסיבובים מתגרה בגבולות הפיזיקה. האופנוע עובר מצד לצד ומצייר קווים מדויקים בכל פניה. בדיוק לאן שתסתכלו – לשם יגיע. רגע, יש גם בונוס למתלה הזה: כמה שתבלמו, וחרטום הכלי המופלא הזה לא יצלול. כי בשביל לצלול, צריך שנורקלים, וזה בים, ולא ביבשה.

בעליות תקבלו את אותו מתכון פלוס בונוס של 14.5 קג”מ המהדהדים בחזרה לאוזניים מהגבעות שסביב. וכן, תפרנו את העליות והירידות האלה מלמעלה, ולמטה, ושוב עלינו ושוב חזרנו, כי אמנם חם בחוץ, אבל היינו חמים יותר על האדוונצ’ר הזה.

פיתה דרוזית אחת וקופסת דובדבנים שתיים – והחרטום חוזר דרומה. הקצב מהיר מאוד, כדי להקדים את פקקי המשפחות שחוזרות הביתה מהטיולים. הרכיבה בחוצה צפון ובכביש שש אמנם מתועדת, אבל אנחנו עפנו מתחת למסך הרדאר.

הגענו בזמן למקלחת, שלפני ארוחת הערב, אבל גם המים הקרים לא מחקו לנו את החיוך מהפנים. מאוחר יותר בערב, ירדנו ללטף את האדוונצ’ר, בחניה. כמעט ערכנו את הקידוש לידו. כי מה שווה אמונה, בלי תפילה קטנה לידה.

 

שורה תחתונה

אז למי הוא מתאים

  • למי שמחפש אופנוע תיור, שיודע לתפור כל מרחק
  • למי שמחפש אופנוע תיור, שיודע לתפור כל מרחק בכביש ובשטח
  • למי שמחפש אופנוע כזה ורוצה להיות חלק מקהילה מקומית ועולמית של רוכבים עם ניצוץ בעיניים

 

למי הוא לא מתאים

  • למי שיתקשה עם הממדים הלא זעירים
  • למי שלא אוהב אנשים וחברים
  • למי שמוכן להסתפק בכלים צנועים
  • למי שרוצה להסתפק בפחות

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים