בצבע Motorrad

מחבקים את החום

שרב, עומס חום, אין באמת רצון לצאת מהמזגן – אבל חייבים. חם שם בחוץ – כיצד לרכוב בחום כבד

הרבה מים התאדו מהכנרת מאז שיהונתן גפן כתב את המילים “קר שם בחוץ” בשיר ההוא של רמי קליינשטיין. מאז, אולי כדאי לשכתב את המשפט ולהפוך אותו ל”חם (ולח) שם בחוץ”. לא צריך להיות חזאי מדופלם כדי להבין, שבשנים האחרונות הקיץ הישראלי הפך לקשה במיוחד. עומסי החום הנגרמים מהשילוב של הטמפרטורה החריגה והלחות הגבוהה, בלתי נסבלים. רוב “העם” מעדיף להסתגר בבית או במקום העבודה עם המזגן מכוון לווליום 11. אבל אנחנו לא רוב העם. רוכבי BMW לא יירתעו מקצת חום ויצחקו בפניה של השמש הקופחת. כך תתמודדו בהצלחה עם הרכיבה בחודשי הקיץ המהבילים.

האופנוע

ראשית, יש לדאוג שמערכת הקירור של האופנוע תהיה תקינה. בין אם זה K או S עם רדיאטור ובין אם זה R קלאסי עם מצנן שמן בלבד.

לחרקים יש תחביב, להתאבד על החלקים האלה לסתום את מעברי האוויר הקטנים ולהפריע להם לבצע את תפקידם העיקרי, שהוא לצנן את המנוע. בעת הרכיבה, הרדיאטור מקורר על ידי האוויר החיצוני, וכאשר האופנוע נייח המנוע מקורר על ידי מאוורר המנוע. הרדיאטור מכיל נוזל קירור שזורם בין מערכות המנוע השונות ומקרר אותן. לכן, ראשית יש לבדוק שבאופנוע יש מספיק נוזל קירור. במדריך למשתמש של האופנוע מופיעות המלצות מדויקות לגבי סוג נוזל הקירור והכמויות, אך ההמלצה החשובה ביותר מלבד זאת היא לבדוק נוזל קירור פעם בשבוע, ולעשות זאת בבוקר, כלומר אחרי שהאופנוע עמד לילה שלם והמנוע צונן. אסור לבדוק את מפלס נוזל הקירור כאשר האופנוע מונע או כאשר חלפו פחות משעתיים מאז שהמנוע פעל, מחשש לפציעה מנוזל קירור רותח. יש לוודא בנוסף שהרדיאטור אינו סתום, חסום למעבר אוויר על ידי עלים ובוץ – או מלוכלך. מעבר לכך יש לוודא כי מאוורר המנוע תקין (אם יש כזה).

אחד התפקידים החשובים ביותר של השמן במנוע, חוץ מלגרום לרכיבים הפנימיים להיות חלקלקים, הוא קירור. התפקיד הזה מקבל חשיבות הרבה יותר גדולה במנועים מקוררי אוויר, כמו למשל בסדרת R. לכן כדאי לוודא שיש במנוע שמן טרי בסטנדרט שהיצרן ממליץ עליו. אם צריך להחליף מסנן שמן ולהשקיע כמה דקות בניקוי מצנן השמן – תעשו זאת. הבוקסר יודה לכם.

גם הצמיגים סובלים מאד בחום. חישבו עם אילו טמפרטורות הם צריכים להתמודד בקיץ כשמתגלגלים על פניו של אספלט לוהט. זוכרים את הסרטונים האלה שבהם מטגנים ביצה על הכביש? ככה חם. זו אחת הסיבות שכדאי להתקין צמיגים טריים דווקא בקיץ. כך יהיה לכם גומי טרי להתמודדות עם הכבישים הלוהטים ואלו ישחקו בדיוק כמה שצריך לכשיגיעו אלינו שוב הגשמים – ככל הנראה בחג סוכות כבכל שנה.

אתם

נקודה חשובה: אין מוסכניק שיודע לטפל בנו, הרוכבים, כאשר אנו מתחממים: לכן בנסיעות קיציות מומלץ להקפיד על כמה כללי מפתח: ראשית, לשתות הרבה מים. גם בלחות גבוהה אנו מתייבשים ומהר, כי הגוף מנסה להיפטר מעודפי החום. מים תורמים גם לערנות ולכן מומלץ לשתות הרבה. משקאות אנרגיה, קפה ומשקאות קלים מכילים סוכר וקפאין ומאיצים התייבשות. נסו להימנע מהם.

למרות הפיתוי הגדול להיפטר מכמה שיותר שכבות, אנחנו מקווים שאתם מקפידים לרכוב ממוגנים גם בקיץ. אין מה להרחיב על החשיבות של רכיבה עם מעיל אופנועים טוב, אם חלילה מחליקים ונופלים. אותו מעיל גם מגן על הגוף מקרני השמש. בעיקר על הזרועות שנוטות להישרף היטב. מעילי קיץ מאווררים יש המון. ואלו יעילים מאד ומציעים אוורור נהדר וגם הגנה ושימושיות של כיסים חיצוניים. אם אין לכם כזה – זה הזמן להצטייד. את הערך המוסף תרגישו כבר ברכיבה הראשונה. אם אתם שואלים אותנו, ואם לא, אנחנו חושבים שחובה להצטייד בווסט מתנפח. נכון, זה עוד יותר חם, ומוסיף נפח, אבל לשבור את הצוואר כואב יותר.

כמו במעילים, גם בקסדות יש מאווררות יותר ומאווררות פחות. הצעתנו היא פשוט לבדוק אילו דגמים יתנו זרימת אוויר מרבית לפדחת – מבלי לעשות וויתורים על הבטיחות.

וטיפים נוספים להצטננות: להשתמש בבנדנה רטובה סביב הצוואר. אל תצחקו, זה ממש נעים. שלוקר הוא פתרון נפלא. אם אתם רוכבים בשטח, הוא יכול להיות על הגב. ברכיבת כביש, אפשר למקם אותו על מכל הדלק. בערב, לפני הרכיבה, כדאי למלא אותו עד למחצית ולהקפיא, ובבוקר להוסיף מים קרים לקרח שבפנים. כך תוכלו ללגום מים קרים (כ-3 ליטרים בשלוקר גדול) ברכיבה של שעתיים-שלוש. זה אומנם מרוחק מאיתנו כרגע, אבל אותה שיטה עובדת גם בצד השני של לוח השנה: בחורף אנחנו אוהבים לשים בשלוקר מים חמימים.

משקפי שמש טובים הם אביזר הכרחי בקיץ. הם מספקים לא רק הגנה מקרני השמש אלא גם הגנה מפגיעה של עצמים קטנים בעין. לכו על מה שנוח לכם, גם אם מדובר במותג לא זוהר ש”לכולם יש”. מה שכן, כדאי להימנע ממשקפי פלסטיק זולים ולא איכותיים מבחינה אופטית. זו עצה שטובה גם למי שיש לו ראייה 6:6. גם עיניים צעירות ובריאות רוצות עדשות שלא מעוותות את העולם. מומלץ גם להשקיע במשקפיים פוטוכרומטיות – כאלה שמתכהות ומתבהרות בהתאם לעוצמת השמש, וגם מסלקות השתקפויות. השקעה משתלמת נוספת היא במשקף קסדה פוטוכרומטי – כזה שמתכהה באור, ומבהיר בחושך.

זרימת אוויר היא המפתח לרכיבה נעימה. וזה נכון גם, ואולי בעיקר, לאצבעות הקטנות של הרגליים. נעלי רכיבה עשויות במקרים רבים מעור עבה ועמיד שמתאים בול למזג האוויר בצפון גרמניה. ההתאמה שלהם לתנאים אצלנו היא, איך לומר, פחות עובדת. אבל היום אפשר למצוא סניקרס מאווררות לרכיבה שמספקות גם הגנה לקרסוליים ואפילו נראות לא רע.

שעות הרכיבה

בקיץ יש לנו המון שעות אור. מהזריחה בחמש וקצת בבוקר עד לשקיעה סביב שמונה בערב. אם אפשר לרכוב שלא בשעות החום והעומס – עדיף. צאו לדרך באור ראשון כשעוד קריר והכבישים ריקים. זו השעה המועדפת עלינו.

נקודה חשובה שיש לתת עליה את הדעת היא צל. ככל שהשמש גבוהה יותר בשמים, כך גם הצללים מתקצרים או נעלמים. בתנאים הנכונים זה יכול לדפוק לנו את תחושת העומק ואת היכולת לקלוט תלת-ממד בצורה מדויקת. זה נכון יותר כשרוכבים מהר בדיונות, אבל קורה גם בכבישים. בעיקר בכבישי מדבר, נטושים ומופלאים אליהם ועליהם אנו רוכבים. היו ערים לתעתועים האלה.

בשעות הלילה רכיבה בקיץ היא תענוג של ממש. השקיעו במערכת התאורה של האופנוע ואפילו (במידת האפשר) שדרגו את העניין עם פנסים נוספים. בשטח אפשר להרכיב פנס LED על הקסדה – זה נפלא כשיש אלומת אור לכיוון שאליו אתם מסובבים את הראש. מנגד, ללילה יש סכנות משלו. שדה הראיה מוגבל לטווח הפנסים, בעלי חיים רבים יוצאים לסידורים שלהם בלילה ולפעמים פוגשים אותנו ברגע לא הכי פוטוגני. אבל זה ממש כיף. הצעה? בהזדמנות הראשונה – צאו לרכיבת לילה לחניון בורות לוץ. נדבר אחרי זה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים