טיולים ומסלולים

טיול GS – קיץ רטוב

בין המים הלבנים של הירדן ההררי לפינות חמד רטובות על מורדות הגולן. מסלול רכיבה עם טבילה קיצית במקומות שבהם לא תתחככו בהמוני בית ישראל, בתוספת קצת היסטוריה.

זהו מסלול מרתק גיאוגרפית והיסטורית, לא פחות מהמים הצוננים שנטבול בהם. נרכב על שפתו של השבר הסורי-אפריקאי, נדרוך על הפקק שיצר את אגם החולה ונבחר איפה בא לנו לטבול במים הזורמים, ויש לא מעט הזדמנויות לזה.

נקודת ההתחלה היא צומת ראש פינה על כביש 90. בצומת נפנה ימינה לעבר כפר הנשיא. לאחר כ-4.0 ק”מ נגיע לדרך עפר רחבה הפונה שמאלה מהכביש (סימון שבילים כחול) וצמודה לגדר בית הקברות של טובא-זנגריה. נפנה בשביל שמאלה. הדרך הזו רחבה ונוחה לרכיבה והיא תוריד אותנו לאפיק של הירדן ההררי.

הכפר טובא-זנגריה לחם לצד הישוב היהודי במלחמת העצמאות וחלק מתושביו אף התגייסו לפלמ”ח. אבל באחרונה, מדי פעם מגיע הכפר הזה לכותרת העיתונים ולא מהסיבות הנכונות. חבל.

דרך העפר הרחבה יורדת לירדן בסדרה של קשתות ארוכות. מפתה מאוד לתת דרור וגז חופשי, אבל זכרו שעל השטח הזה האחיזה כמעט ונעלמת ככל שהמהירות עולה. רכבו באחריות.

חדי העין יבחינו בסלעי בזלת מצידי השביל. זהו ה”פקק”: לפני כך וכך מיליוני שנים, זרם של לבה רותחת זרם, התמצק וחסם את הערוץ הטבעי של הירדן, יוצר מאחוריו את אגם החולה.

אחרי רכיבה נוספת של כמה קילומטרים מהירים נגיע למפגש עם שביל המסומן בסימון שבילים אדום. זהו השביל של הירדן ההררי, שמקביל לנהר מגשר בנות יעקב ועד לישוב כרכום. בצומת נפנה ימינה (דרומה) ואחרי כ-100 מטרים נראה פיצול שמאלה (מסומן בשחור). נרד בדרך העפר לגשר כפר הנשיא, המכונה גם גשר הדודות. מצידו הצפוני של הגשר יש נקודות טבילה נהדרות. אבל לגשר עצמו סיפור עצוב.

בשנת 1975 רכב שהסיע “דודות” של האגודה למען החייל לפעילות בבסיסים של רמת הגולן ניסה לחצות את הגשר המוצף. הרכב נסחף, ואחת הנוסעות טבעה למוות. הנהג ושלוש נוסעות נוספות הצליחו להיחלץ בקושי.

חוזרים לאופנועים ורוכבים במעלה הדרך בה באנו, חזרה לשביל הירדן ההררי – הפעם מצפינים. השביל רחב, הנוף מדהים וגונב את תשומת הלב מהרכיבה. כעבור כ-4.0 קילומטרים נגיע למצד עתרת. רגע לפני, יש דרך עפר נוספת שיורדת למים, לסכר קטן המטה את מי הירדן לטורבינת הכוח. הפינה הזו מוקפת אקליפטוסים גבוהים, צל נדיב וכן, עוד הזדמנות לטבול במים.

מצד עתרת היה מבצר צלבני שנועד להגן על נקודת המעבר החשובה הזו בין הממלכות. ההיסטוריה מלמדת שסלאח א-דין, מנהיג המוסלמים הנערץ, ניסה למנוע את בניית המצודה, אולם האבירים הטמפלרים “לא ספרו אותו” והשלימו את בנייתה. א-דין צר על המבצר וכבש אותו לבסוף אחרי שחפר תחת יסודות הביצורים והביא לקריסתם. אלף טמפלרים נשחטו באותו היום והוצתה המלחמה אשר הביאה בסופו של דבר להפסד המהדהד של הממלכה הצלבנית לא רחוק מכאן – בקרב קרני חיטין.

נעלה לכביש לקטע קצר ובו נעלה לצומת גדות בה נפנה ימינה (צפונה) לגונן ולגשר ש”ן (שביתת נשק) שמכונה גם גשר הפקק. מיד אחרי שעוברים את הגשר, יש מימין דרך עפר המסומנת באדום. תזהו אותה גם לפי מטע השקדים היפהפה לאורך הפאה השמאלית של השביל. רכבו בזהירות, כדי ששיחי הפטל הקוצניים לא יקרעו לכם את הביגוד עד שתגיעו לפניית 90 מעלות חדה שמאלה. הגעתם לסכר נחל הג’ילבון, הזורם בכל השנה. וכמובן להזדמנות נוספת לטבול את כפות הרגליים במים קרים ושקופים. זכרו שלא להשאיר אחריכם דבר ואפילו לאסוף פרטי אשפה שהותירו במקום מטיילים אחרים.

נמשיך ברכיבה ישר לחניון “דרדרה”, חניון לילה מהיפים שיש, בתוך חורש אקליפטוסים גבוה. החל משנות ה-30 של המאה ה-20, עמדה נקודה מבודדת ומנותקת זו במרכזם של ניסיונות עיקשים להיאחז במקום. הן בשנים שלפני קום המדינה והן במהלך מלחמת השחרור ניסו הסורים שוב ושוב להתיש את חברי קיבוץ אייל שישב במקום. לימים, עבר הקיבוץ למקומו הנוכחי, סמוך לקלקיליה. הנקודה שימשה מאוחר יותר כמוצב צבאי וכהיאחזות נח”ל שגם הם ספגו התקפות אינספור.

נצא בזהירות לכביש 918 היפה ונחצה אותו מערבה לשביל האזורי המקביל לתעלת הירדן. זהו שביל רחב באורך של כ-11 קילומטרים שרץ “דוך” צפונה ומסומן בסימון שבילים אדום. לכל אורכו אינספור נקודות למנוחה, מדשאות ונקודות צל לבחור מהם.

נותרים נאמנים לסימון האדום, נחצה את כביש 977 מתחת לגשר, ואחרי כ-2 קילומטרים נוספים נפנה בחדות 90 מעלות מזרחה (ימינה) ליציאה לכביש 918.

נפנה שמאלה (צפונה) על הכביש למרחק של כ-4.0 קילומטרים עד שנזהה פניה ימינה (מזרחה) עם סימון שבילים ירוק שיעלה אותנו ל”גבעת האם”. הגבעה נקראת על שם הנרייטה סולד, “אם” עליית הנוער. נטפס בדרך העפר על שיפולי הגולן כשאנו צוברים גובה עד שנגיע לצומת שבילים גדולה. נפנה ימינה (דרומה) עם סימון השבילים האדום ונשנה מגמת רכיבה לדרום.

השביל המסומן אדום מקיף ממזרח את כפר סאלד. הקרקע בזלתית, ויש לא מעט סלעי בזלת להתמודד איתם – לא משהו ש-GS לא יכול לו. כעבור כ-7.0 קילומטרים נגיע לסכר של נחל ירדינון ולאחד ממקומות הטבילה היפים יותר שיש במסלול הזה. שוב מוודאים שלא השארנו לכלוך וממשיכים לרכוב דרומה 4.0 קילומטרים נוספים עד שנגיע לכביש 959.

ימינה נרד לגונן ולרכיבה חזרה הביתה בדרך הקצרה, או שנעלה ימינה לרמת הגולן להרפתקה נוספת? מה אומרים?

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים