טיולים ומסלולים

יער ביריה: היער שיש בו הכל

כביש מפותל, דרכי עפר על רקע נוף יפהפה, קברי צדיקים, נוף קדומים ופינות החמד של הצפון. הכירו את המסלול הנפלא ביער ביריה שבגליל העליון

יער ביריה הוא אחד הסודות הקסומים של צפון הארץ. בהגעתכם אל היער תגלו את מצודת ביריה, שרידי בית כנסת מימי הבית השני, חורשות של עצים שלא רגילים לראות בישראל ורשת ענפה של פינות חמד. בתוך היער ולידו תמצאו גם תרבות קולינרית מרשימה סביב בקר ישראלי הרועה באזור. אז מלאו טנק דלק, נקו את משקפי השמש – וקדימה לצפון.

מסלול הטיול שלנו משלב רכיבת כביש ורכיבת שבילים מתונה למדי. כל GS יתמודד בקלות עם האתגר, גם כשהרוכב שעליו ברמת רכיבה בינונית.

הדרך הקלה ביותר להגיע אל נקודת ההתחלה, היא להזין “מצודת ביריה” ב-WAZE.
וודאו שאכן אתם מקבלים את הנקודה הקרובה לשכונת מרום כנען, השכונה הסמוכה ליער.
המרחק ממרכז הארץ הוא כ-160 ק”מ ארוכים, מהם אפשר יהיה ליהנות עד הרגע שיורדים מכביש 90 במחלף אליפלט ומתחילים את הטיפוס, בסוויפרים נפלאים, לעבר צפת.
לחילופין, אפשר לרכוב בדרך היפה יותר (לטעמנו) ולטפס דרך צומת חנניה לכביש 866. היכונו לטיפוס תלול לעבר אמירים ומשם בסדרת פיתולים למירון, המשיכו ישר בכיכר מירון לכביש 89 ודרך צומת עין זיתים לעלות לנקודת ההתחלה במצודת ביריה. כך או כך, צפו לשעה וחצי של רכיבה זורמת, אם הכביש אינו עמוס מדי.

מהמצודה נחזור לצומת הראשון בכביש, ונפנה בו ימינה מרחק של כ-100 מטרים, עד שנפגוש סימון שבילים שחור. ניסע בו במורד ארוך עם נוף מהמם, שיוריד אותנו כ-2.5 ק”מ אל צומת T של דרכי עפר. לאחר מכן נפנה ימינה, שם נגיע אל כביש צר עם סימון שבילים ירוק. זו דרך הנוף הראשית של יער ביריה. נפנה ימינה ונמשיך עמה.

אחרי כקילומטר נגיע לעין גבר, בו יש מעיין שכבה איתן, שבעונה הזו אינו מאוד שופע – אבל מציע פינה מאד יפה למנוחה. נמשיך ואחרי שתי סרפנטינות חדות נראה מצד שמאל פתח נוסף אל היער, בתוכו עצים לא מוכרים. לאחר מכן, חוזרים אל הכביש וממשיכים עוד כשני קילומטרים, עד שמגיעים לבית הכנסת העתיק של נבוריה המתוארך למאה הראשונה לספירה.

הכביש הצר יורד בתלילות ומהר מאוד יוביל לעין נבוריה. האמיצים יכולים לרדת מן הכביש ולתור את דרך העפר היורדת בוואדי בקו ישר לכיוון צפון מזרח. זו תפגיש אותם עם שביל רחב ועליו סימון שבילים שחור. פנו במפגש ימינה וזה יביא אתכם, בדרך מסולעת וקופצנית, לתצפית יפהפייה המשקיפה עד לחרמון ועמק החולה. מהתצפית השביל יורד בתלילות רבה, מלא בדרדרת לא נעימה – רצויה רמת רכיבה גבוהה וערנות רבה עד שמגיעים לתחתית בחניה של קבר יהונתן בן עוזיאל. מי שרוצה להשתטח כאן – ולא בשטח – מוזמן.

הרוכבים שמעדיפים להישאר על דרך המלך באספלט, ממשיכים על הכביש הסלול לעוד סדרת תצפיות מרהיבות צפונה ומזרחה, עד למוצא הכביש מול הישוב עמוקה. עכשיו אפשר להמשיך במורד הכביש ולרכוב בעקבות השילוט לקבר יהונתן בן עוזיאל ולפגוש שם רוכבים נוספים.

בנקודה הזו אפשר לבחור האם לחזור “פריסטייל” דרך רשת שבילי היער הענפה לאזור עין זיתים, או לרדת לכביש 90 באופן הבא: רכבו חזרה לעמוקה ומיד אחרי הכיכר (בכיוון העלייה) אתרו דרך עפר רחבה מסומנת בסימון שבילים כחול. עקבו אחרי סימון השבילים שייקח אתכם לעין מרגנית ומשם במורד מאתגר (עם קטעים של דרך מרוצפת אבנים). השביל המעניין הזה מסתיים בציון הקבר של שני בניו של חוני המעגל (שבעצמו קבור כ-200 מטרים במעלה הכביש) – בהחלט שווה ביקור.

נצא לכביש 90 ברכיבה ישרה בכל הכיכרות של חצור הגלילית עד שנגיע לרמזורים. ימינה פונה דרומה ובחזרה למרכז, שמאלה פונה צפונה לקריית שמונה.

אז קחו לכם את אחד מכלי הGS שיש ברשותכם, וצאו לחוויה חלומית ויוצאת דופן של נהיגה בנוף יער ביריה. אל תתנו לו להמתין זמן רב מדי…