בכתבה תמצאו כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל לייצר זיכרונות מרהיבים ולהפוך לצלמים הטובים בחבורה – כולל עצות פרקטיות לצילום אופנועים: מתי הכי נכון לצלם, איך להתמודד עם אופנוע בתנועה, ואיך להתאים את הסגנון לכלי, כי יש הבדל בין GS מאובק ל־RR מצוחצח.
היכרות עם מצב הצילום הידני
רוב הטלפונים המודרניים מציעים מצב "פרו" או "ידני" באפליקציית המצלמה המקורית. במצב הזה תוכלו לשלוט על פרמטרים חשובים כמו:
- מהירות תריס – לקבוע אם תרצה להקפיא תנועה או ליצור טשטוש דינמי לאופנוע, לרקע או לשניהם.
- ISO – לשלוט על רגישות לאור ולהימנע מתמונות מגורענות בעיקר בתאורה חלשה.
- פוקוס ידני – חיוני בצילומים מהירים, כשצריך לקבע פוקוס על אופנוע הנע במהירות או שיש עצמים בינכם לאופנוע שיכולים לבלבל את המיקוד האוטומטי.
בחירת זווית נכונה
כשהמצלמה קטנה כמו טלפון, יש לכך יתרון עצום: קל להוריד אותה לגובה הכביש או השביל או להניף אותה בזוויות לא שגרתיות. צילום מזווית נמוכה ייתן לבימר מראה עוצמתי ומרשים, בעוד שצילום בזווית אלכסונית יוסיף תחושת מהירות ואקשן.
שימוש במצב צילום רצף
כדי לתפוס את הרגע המדויק – למשל כשאופנוען נכנס לסיבוב או קופץ באוויר – השתמשו במצב צילום רצף. לחצו והחזיקו את כפתור הצילום, והטלפון יצלם עשרות תמונות בשנייה. אחר כך אפשר לבחור את התמונה הכי חדה ומדויקת. לא הצליח? סמנו לאופנוען לצאת לעוד סיבוב.
תאורה – לא פחות חשובה
באור יום, טלפונים מתמודדים נהדר עם צילום מהיר. עם זאת, שים לב:
- אור בוקר או ערב ("שעת הזהב") יעניק תמונות חמימות ומרשימות יותר זה נהדר לצילומי אווירה עמוק בנחל מדברי או מעל לנוף דרמטי.
- בצללים חזקים או בתאורה חלשה, נסו למצוא מקורות תאורה נוספים או להזיז את עצמך כך שהאור יפול נכון על האופנוע והרוכב. אם יש אופנוע נוסף אפשר להאיר עם הפנס שלו אזורים מוצלים – לפעמים אפילו חולצת T לבנה יכולה להחזיר מספיק אור כדי ליצור אפקט מדהים.
שימוש בכלים מובנים
רוב אפליקציות הצילום מציעות כלים כמו:
- רשת קווי – "גריד" שיעזור לכם לשמור על קווים ישרים וקומפוזיציה נכונה.
- HDR – מצוין למצבים שבהם יש ניגודיות גבוהה בין אור וצל.
- ייצוב תמונה – מפחית רעידות בזמן צילום ידני, במיוחד חשוב בצילום בתנועה.
עריכה קלה על הטלפון
אחרי הצילום, הקדישו כמה דקות לעריכת התמונה:
- אפליקציות כמו Snapseed, Lightroom Mobile ו-VSCO מציעות כלי עריכה עוצמתיים – חידוד, חיזוק צבעים, תיקון אור ועוד. לפני שאתם מורידים אותן בדקו אילו אפשרויות עריכה כבר מובנות בטלפון, גזירה, סיבוב ופילטרים שקיימים יכולים להיות יותר ממספקים ויכינו היטב את הצילומים להעלאה למדיה חברתית.
- אל תעמיסו יותר מדי פילטרים – שימרו על מראה טבעי אך מודגש. יותר מדי פילטרים יהפכו את הצילום למלאכותי ולא אמין.
עכשיו לתכל׳ס: איך לצלם אופנוע
אם זה אופנוע כביש מהמם כמו RR או RT רצוי מאד שיהיה נקי ומצוחצח. אופנוע כביש מטונף זה פויה. מנגד, GS עם קצת פודרה על החרטום זה "אופי" ומספר סיפור של הרפתקה – אז אפשר לוותר על השטיפה. חכו לאור היפה. מה זה אומר? כשעה לפני השקיעה וכחצי שעה לפני הזריחה ועוד חצי שעה אחריה. התחשבו בנוף והרקע: האם עירוני אפור או אולי הרקע המהמם של הרי אילת באור אחרון- ההבדל בתוצאה יהיה דרמטי. בניית הפריים יכולה להיות סגורה יחסית בה האופנוע מאד דומיננטי או פתוחה ונופית בה תמקמו את האופנוע באחד הריבועים של רשת הגריד – אז תתקבל תחושת מרחבים טובה הרבה יותר.
לצלם מהשול אופנוע בתנועה זה יכול להיות מאתגר מאד. מצד אחד לעקוב אחריו מצד שני לייצר צילום שלא "יקפיא" לגמרי את הצילום וישאיר טשטוש של הרקע ושל הגלגלים הסובבים – יהיה עליכם להוריד את מהירות התריס ולעשות לא מעט ניסיונות עד שתגיעו לתוצאה רצויה. ישנו פיתוי רב לצלם וידאו ואז לשלוף משם פריימים בודדים – זה לא עובד כי איכות הצילום הבודד תהיה נמוכה למדי.
צילום של אופנוע מאופנוע שני או מרכב מלווה.
בשיטה הזו אפשר לקבל תוצאות נהדרות, בעיקר אם רוכבים למשל באיזור הררי ויש מבתר או יער שיוצרים מריחת רקע נהדרת. צלמו מלמטה כדי לקבל עוצמה, פתחו את הפריים כדי לחזק את אפקט התנועה ואת ה"סיפור" שהצילום מספר, כמו למשל רקע שבו רואים את הכביש מתפתל לו לתוך האופק מאחרי האופנוע או פלומת אבק מהממת הנדלקת באורה האדום של שקיעה מרהיבה.
בטיחות מעל הכול
גם אם אתם מצלמים עם טלפון ביד אחת, זיכרו תמיד לשמור על מרחק בטוח מהכביש או המסלול. חשוב לשמור על מודעות סביבתית ושהצילום לא יסכן אותך או את הרוכבים. למצלמות יש זום. נצלו אותו – עם עדיפות לזום אופטי על פני זום דיגיטלי שעלול לגרום לצילום להיראות גרעיני.
תרגול והתנסות
איך הולך המשפט "עם האימונים בא הגובה". אל תחששו לצלם הרבה, לנסות זוויות שונות, לשחק עם אור וקומפוזיציה. עם כל צילום, תלמדו איך לשפר את ההבנה כיצד לעקוב אחרי התנועה, לנצל את האור הטבעי הקיים ולהוסיף לו תאורה מלאכותית וללמוד כיד לספר סיפור ולהביע תחושות דרך תמונה אחת. כזו ששווה אלף מילים.