טכנולוגיק

סיבוב בערבה: מגלים את המדבר

טבע מרהיב, נופים של פעם בחיים וחוויית רכיבה מדברית ויוצאת מן הכלל. בואו לעשות סיבוב בערבה התיכונה.

 

 

 

 

 

 

החורף בישראל זו העונה לרכיבות מדבר. יודעים מה, אפילו ממש קר שם לפעמים – בעיקר באיזורים הגבוהים של הר הנגב. הפעם נרד לאיזור שהחורף זו העונה הנעימה ביותר שלו – הערבה התיכונה – נחקור ערוצי נחלים, ננוח בצל עצי שיטה מרהיבים ואף נחזה בתופעות גיאולוגיות מרשימות – כל זה בין החממות והשטחים החקלאיים הנפלאים של מושבי הערבה התיכונה. נקודת ההתחלה והריכוז של הרוכבים הוא בחניה שמול הצרכניה של מושב חצבה. למושב נגיע מכביש 90 כ-20 דקות דרומה מצומת הערבה. ליד החניה יש עגלת קפה נהדרת וטעימה – מומלצת אם פעילה.

מסלול הרכיבה מעגלי ונתחיל ביציאה מהמושב על הכביש הראשי, לאחר כ-400 מטרים נזהה סימון שבילים שחור הפונה שמאלה מהכביש. נפנה שמאלה בזהירות – לרכיבה מתונה בין תמרים לחממות (יש כאן כלים חקלאיים שעובדים – אז חכו רגע עם הגז), לאחר כקילומטר אחד בפינה של האיזור החקלאי נפגוש סימון שבילים כחול – נמשיך ישר עם השביל השחור ונכנס לערוץ הנחל החצצי של נחל סלעית.

בבת אחת אופי הרכיבה משתנה, הערוץ חצצי ומאתגר והגלגל הקדמי שט ומנסה לדחוף החוצה מהקוליס העמוקים. רכיבה בעמידה ויד חופשית על המצערת – חובה.

השביל עובר ומלווה את הערוץ בין שיטים ושיזפים עצומים, פה ושם קופצים צבאים מהמחסה וקל מאד לדמיין שאנו רוכבים בסוואנה אפריקאית מושלמת.

 

נחלוף במקביל לשורה של גבעות אדומות משמאל, הפוגשות בתלילות את החצץ של הנחל – נשאר כל העת בערוץ למשך כ-6 ק”מ עד שהשביל השחור מבצע פניה חדה שמאלה ומשנה מגמה – יוצא מן הערוץ וחוצה בדוך את הגבעות לכיוון דרום מזרח.

לאחר כ-3 קילומטרים, נגיע למורד תלול יחסית לערוץ נחל רחב, זהו נחל שיזף. נרד לתוך הערוץ ונמשיך על דרך ה-4X4 החצצית שבו – הדרך לוקחת אותנו 4 ק”מ נוספים לטיפוס למצפור עין יהב – מעל למאגר הגדול.

מהתצפית נרד ונחצה לאורך הסכר, נשתחל בין קוביות הבטון מעבר לערוץ נחל נקרות ונעלה על כביש הגישה לעין יהב. על הכביש נפנה ימינה ומיד שמאלה לאיזור חממות על כביש חקלאי קטן. בצומת T הראשונה נפנה שמאלה, ונרוץ על הכביש הזה – אחרי שנפנה ב-90 מעלות ימינה – למעשה עד שנגמר בגדר תלתלית. מול הגדר נפנה ימינה וגז אחד קטן אחר כך נגיע לציר הפטרולים של גבול ירדן.

 

נרכב לאורכו, כ-4 ק”מ, עד שנגיע במקביל למנחת עין יהב (“גמליה”), נפנה ימינה ונתחבר לכביש הגישה למנחת שיוציא אותנו לכביש 90. בכביש 90 נפנה שמאלה ומיד ימינה לספיר. ממש לפני השער נראה סימון שבילים כחול המסובב את ספיר מדרום ושלט “קלדרה” מסתורי.

 

מול השער האחורי של ספיר נפגוש שביל הפונה שמאלה ישירות לעבר ההרים המתקרבים. נפנה לכיוונם עד למפגש עם ציר המעיינות המפורסם וסימון שבילים שחור. זה המקום לאמיצים להשאיר את האופנועים ולפצוח בהליכה – לא קלה ולראות את בקעת הקלדרה הגעשית והאדמה הלבנה.

 

נמשיך צפונה על סימון השבילים השחור של ציר המעיינות ודי מהר – אחרי קטע רכיבה מרהיב, נחצה את הערוץ הרחב של נחל נקרות. כאן נזהה את הנחל בסימון שבילים אדום ואת השביל “שלנו” השחור, חוצה את הערוץ וממשיך צפונה.

 

 

בחלק זה, מצפה לנו קטע רכיבה מרהיב החוצה ערוצי נחל רבים ומשנה את אופיו כל כמה קילומטרים, משבילים פתוחים ומהירים לפיתולים, סלעים וסחף. ערוצי הנחל עשירים בעצים ובעלי חיים ואף קרה שפגשתי כאן, בשעות הזריחה, זאבים ואף צבוע – את מספר הצבאים כבר לא ניתן לספור.

אפשר לעצור רגע לנוח ולנשום עוד קצת מדבר בעין שחק – בסמוך אליו הייתה בעבר מכלאה להשבת ראמים לטבע ואחרי טיפוסון קצרצר שוברים חצי-ימינה עם הסימון השחור (שימו לב שלא להמשיך ישר ולהכנס לשטח אש פעיל, יש לבדוק מראש ששטחי האש לא פעילים בזמן הטיול המתוכנן ואף לתאם עם החמ”ל הרלוונטי את ההגעה), אחרי החציה של נחל רחש יחכה לנו מעלה קצר ותלול העולה מהערוץ. בורות והצלבות של רכבי 4X4 פוררו אותו ונדרשת גישה יותר אסרטיבית כדי לטפס.

 

מאוחר יותר נעלה לתא שטח פתוח ויפיפה, ננשום אוויר מדברי, ונרד לערוץ הרחב של נחל מסור. אם רוח ההרפתקה עוד נושבת בצלעות הקירור של הבוקסר – אפשר ואפילו מומלץ לקחת שמאלה בדרך הרחבה (סימון שבילים ירוק) ולהגיע אחרי כ-10 ק”מ לקניון היפיפה של נחל מסור ולגבים שבו.

 

מי ששבע – יכול לפנות ימינה עם סימון השבילים הירוק ותוך 2 ק”מ להגיע לכביש הערבה ולצומת הכניסה למושב חצבה (ממש מול בי”ס שדה חצבה). מכאן אפשר לבחור – שמאלה (צפונה) הביתה או ימינה (דרומה) להמשך ההרפתקה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים