טכנולוגיק

רוכבים אל העתיד:
הטכנולוגיה של BMW MOTORRAD

 

מתחילתה, BMW MOTORRAD שילבה פיתוחים טכנולוגיים שונים ומקוריים כדי להיות בחוד של העולם הדו-גלגלי. הנה כמה המצאות מגניבות שעשו היסטוריה – והיסטריה. 

 באופנועים, כמו אצל רכבים, חשוב להמשיך ולהתפתח כל העת. לפעמים קוראים לזה “להמציא את הגלגל”, לפעמים הגלגל דווקא בסדר, וצריך להמציא את מה שסביבו. זה מעורר עניין, יוצר נחשקות, מקדם את התעשייה כולה וחשוב מכל, יוצר ערך מוסף לרוכב. בין אם זה בנוחות, ביצועים, בטיחות ובימינו, גם קישוריות ומניעת גניבה.

הנה כמה פיתוחים ראשונים של BMW MOTORRAD שאנו לוקחים היום כמובן מאליו. בנוסף, ניתן הצצה לעתיד הטכנולוגי שמצפה לנו – ויותר מזה, צופה בנו.

  • מנוע בוקסר, כפול צילינדרים אופקי בייצור סדרתי ראשון. זה לא היה החידוש היחיד! העברת הכוח נעשתה עם גל הנעה במקום שרשרת או רצועה, ובהמשך התווסף גם מגדש-על כדי להפיק עוד כ”ס – דבר שלעולם לא יהיה מספיק ממנו. הוצג אצלנו כבר בדגם הראשון שהתחיל את כל הברדק: BMW R32, שהוצג בשנת 1923. 

     

  • מזלג טלסקופי למתלה הקדמי. פתרון טכנולוגי שסיפק רמה חדשה של נוחות ברכיבה, שיפר את הבטיחות ואחיזת הכביש והקל על הטיפולים השוטפים. לראשונה ב BMW R12, שהוצג בשנת 1935.
  • זרוע אחורית חד-צדדית, פתרון הנדסי שהפך במרוצת השנים למזוהה עם אופנועי BMW ואף הפך לאלמנט עיצובי שאנשי הקאסטומציה מאוד אוהבים. דפק הופעה ראשונה עם ה-BMW R80G/S, בשנת 1980.
  • מגן רוח חשמלי ראשון באופנוע. במקום לעצור בצד הדרך להתחיל להתעסק עם ברגים קטנים ידיים עטויות כפפות עור. מתג קטן והרוכב מחוץ לזרם האוויר. פתרון מבריק של BMW שהופיע בשנת 1985 השנה בה BMW MOTORRAD חידשה את BMW K100RT, זולל הקילומטרים. 
  • זרוע מתלה אחורי חד צדדית הפעם באופנוע ביצועים. הזרוע אפשרה הסרת גלגל מהירה (בהשראת מירוצי הסיבולת). הייתה, ועודנה, ממתק-עין סקסי ביותר. הטכנולוגיה הוצגה בשנת 1988 על BMW K1, שבעצמו הפך לאבן דרך תכנון אווירודינמי של אופנועים. 
  • ABS מגיע לאופנועים. מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), המספקת בטיחות ושליטה משופרים בבלימה חזקה. המערכת מצילת החיים הזו מאפשרת לצמיג לשמור על האחיזה עם הכביש, גם תחת בלימה חזקה, ומאפשרת מידת מה של תמרון – אפילו בחירום. המערכת הוצגה ב- BMW K 100 RS , שיצא לכבישים בשנת 1988. 
  • מתלה מתכוונן אלקטרונית.  מתלה המאפשר לרוכבים להתאים את גובה הנסיעה וקשיחות המתלים תוך כדי תנועה. המערכת הגיעה לעולם האופנועים בשנת 1999 עם הדור החדש של .BMW K 1200 LT 
  • מערכת סיוע אקטיבית לרוכב. מערכת BMW MOTORRAD Dynamic ESA (התאמת מתלים אלקטרונית). המערכת נעזרת בסדרה של חיישנים על מנת להתאים אוטומטית וברצף את המתלים, כך שיתאימו לתנאי הדרך, תוך שיפור הנוחות והבטיחות כאחד. המערכת נכנסה ליצור סדרתי בשנת 2013 כאשר BMW MOTORRAD שילבה אותה ב-BMW R1200GS.

רשימת הפיתוחים שנכנסו לייצור, ומשפרים את חיינו כרוכבים, הולכת ומתארכת. אבל בואו נציץ למה שאנו עתידים לצפות לו, שנמצא ממש מעבר לפינה.

הכירו את BMW iFace – מערכת חדשנית לזיהוי עיניים ופנים להגנה מפני גניבה.

המערכת פותחה בשיתוף פעולה עם המכון המוביל בעולם לרפואת עיניים באוניברסיטת מינכן. היא מאפשרת זיהוי פנים של הרוכב וגם השוואת קשתית-קרנית של העיניים לזיהוי ודאי של בעל האופנוע או הרוכב המוגדר.

על ידי שימוש בטכנולוגיית תלת-ממד, המשולבת באופן בלתי נראה בלוח המחוונים של האופנוע, ברגע הסרת הקסדה, הפנים נסרקות באופן תלת מימדי וביומטרי. המערכת משווה את התמונה המתקבלת עם רשומת נתונים המאוחסנת במערכת. אם הזיהוי וודאי, כל פונקציות הנעילה משתחררות והרוכב יכול להתניע את האופנוע בחופשיות. כיוון שהסריקה התלת מימדית עובדת עם סריקת אינפרה אדום, סוג זה של זיהוי פנים עובד גם בחושך.

זיהוי רשתית-קרנית נעשה כאשר לא נוח להסיר את הקסדה לזיהוי פנים מלא, או כהשלמה ואימות זיהוי הפנים. גם מערכת זו תהיה פעילה בחושך מלא, ותוכל לזהות את הרוכב דרך משקפיים כהים ואפילו משקפי-מראה, עדשות מגע ומשקפי ראיה.

המערכת תוצג בסתיו 2023 וצפויה להיות משולבת בדגמי הבוקסר של החברה בהמשך.

בקרת שיוט אדפטיבית לאופנוע זה משהו שחלקכם אולי כבר מכירים מדגמי BMW הבכירים. מעטים זוכרים כי שנתיים קודם לכן, פיתחה BMW אופנוע אוטונומי. כן כן, אופנוע שנוסע לבד ללא רוכב. גם אם זה נשמע בתחילה מעט הזוי, מטרת הפרויקט הייתה לפתח מערכת המזהה היווצרות של מצבים מסוכנים על הכביש ולסייע לרוכב להימנע מהם על ידי התערבות ברכיבה – כפי שהמערכות האקטיביות פועלות כיום במכוניות רבות.

כל הבאזז כיום הוא בתחבורה החשמלית. BMW CE 04 הוא הכוכב החשמלי החדש לתחבורה דו-גלגלית עירונית, מעוצבת ואטרקטיבית. הוא משלב עוצמה חשמלית  שקטה ונקיה, עם רגש וכיף של אופנוע כמו שאנו אוהבים. הטכנולוגיה העדכנית ביותר, ותנאי הסוללה הטובים ביותר, המספקים כוח גם ברכבי BMW iX. בדיוק כמו CE 04, כל דגמי BMW MOTORRAD החדשים העתידיים אשר יהיו ממוקדים לניידות עירונית יהיו חשמליים טהורים – זו ההבטחה מאוליבר זיפסה, מנכ”ל BMW מאז 2019.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים