טכנולוגיק

TELELEVER | המתלה שמשאיר אתכם יציבים

המתלה הקדמי באופנוע תמיד היה מקור לבעיות וחוסר שביעות רצון. הפתרון של BMW MOTORRAD נקרא Telelever. האמינו לנו, אתם רוצים אותו

בכל השנים בהן התעשייה מייצרת אופנועים, תמיד צצה אותה הבעיה: המתלה הקדמי. אותו חלק האוחז בגלגל הקדמי, המאפשר לו ולאופנוע לשנות את כיוון הרכיבה אך אחראי במידה רבה גם על הבלימה, נוחות הרכיבה ואחיזת הכביש.

לאורך השנים מצאו בתעשייה פתרונות רבים ושונים לעניין. החל מצינורות המתחככים אחד בשני כדי לרסן את תנודותיו של קפיץ, מבנה של זרועות מקבילות שלפעמים מכונה כ”ספרינגר” ואפילו זרועות קדמיות – הדומות מאד לזרוע המתלה האחורית – האוחזות בגלגל הקדמי. אבל הפתרון הנפוץ ביותר, אותו פתרון ש-BMW הייתה הראשונה לשלבו באופנוע מייצור סדרתי, הוא המזלג הטלסקופי. זה כיום הפתרון המקובל ביותר, בכל רמות המחיר, המשקלים ותפוקת הכוח של האופנועים. אך בסופו של דבר, זהו פתרון של פשרה, שלא באמת מצליח לפתור באופן סופי את בעיית הפרדת היגוי האופנוע מעבודת המתלה, הנחוצה לשמירה על הקשר של הצמיג עם הכביש.

 

קבלו את ה-TELELEVER של BMW

כמו עם המתלה הטלסקופי, מזלג עדיין אוחז בגלגל הקדמי, אלא שהוא מורכב משתי תמוכות עם צינורות המחליקים בתוכן וזרוע אופקית קבועה. דרך מבנה הנדסי זה אפשר לשלוט בדרך הטובה ביותר בכל שלב של תנועת המתלה ובכך להבטיח רמת יציבות גבוהה.

אם נתעמק בפרטים, נגלה זרוע המחוברת לשלדה בחזית, אשר תומכת במזלג ובגלגל הקדמי. משימות התלייה והשיכוך מבוצעות על ידי בולם זעזועים יחיד הדומה לבולם האחורי, מצויד בקפיץ שניתן לכיוון וכן כיול עדין של מעגלי הכיווץ וההחזרה (ריבאונד).

בניגוד למזלג טלסקופי קונבנציונלי, המזלג הקשיח של מערכת ה- Teleleverצריך להתמודד עם כוחות פיתול ועיוות חלשים במהלך רכיבה ובלימה על משטחים לא אחידים, כלומר, לא יכול להיווצר מצב בו נוצר מגע בין חלקי המתלה השונים, גם בעומסים הגבוהים ביותר.

היתרונות הנוספים של עיצוב זה, מתחילים בתצורתו הייחודית, העמידה הרבה יותר בכוחות הפיתול ויכולה להשתמש בצינורות דקים, בהשוואה למזלגות טלסקופיים קונבנציונליים. מכאן נובע יתרון נוסף, והוא המשקל המופחת והתגובתיות הטובה יותר. כפועל יוצא גם המסה הלא מוקפצת נמוכה יותר והמהירות הרבה בה מגיב המתלה, מבטיחים אחיזה יוצאת דופן, גם בכבישים המאתגרים ביותר.

מערכת Telelever מאפשרת למהנדסים שיצרו את האופנוע לתכנן גיאומטריה מושלמת על מנת למנוע שקיעת חרטום חריפה בבלימה, מחסור בו לוקים כל מתלי הטלסקופ הרגילים. מניעת שקיעת החרטום, תוך כדי שמירה על היכולת לסנן שיבושים, מעניקה לרוכב ה-BMW שליטה ותגובתיות עדיפים, בעיקר בתנאי בלימה.

BMW הייתה הראשונה לשלב מערכת ABS נגד נעילת גלגלים באופנועים שלה. כך שזה לא מפתיע כי יתרון נוסף של מערכת ה-Telelever הוא אינטגרציה הרמונית של מערכת ה-ABS, כך שפעולתה תהיה רגישה ומדויקת אף יותר. שכן למרות שה-ABS מופעל ויוצר פעימות בלימה מהירות, לא מתווספות אליהן גם פעימות של פיתול המתלה.

 

לסיכום, מתלה Telelever תורם לחוויית רכיבה נוחה הרבה יותר, המספקת את האספירציות הספורטיביות של רוכבים נמרצים, מאפשרת רזולוציה מדויקת יותר של כיול פעולת המתלה ובו בזמן מגבירה את הבטיחות ברכיבה השוטפת ובעיקר במצבי כביש קריטיים.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים