טכנולוגיק

שר הביטחון החליפי

עולם חדש של מערכות בטיחות חכמות באופנועי BMW – מבשר לא רק על ביטחון משופר אלא גם על חווית רכיבה שלא תשכח במהרה.

בזמן שעולם המכוניות כבר שיחק עם סוגים שונים של בקרות משיכה, יציבות, ושאר אלקטרוניקה מתקדמת, לאופנועים הייתה מערכת בטיחות אחרת – כף יד ימין, ששלטה במצערת ובמנוף הבלם.

כי אם ממש עד לפני שנים ספורות, המכונאות הבסיסית שלטה – צמיגים, לחץ אוויר, כוונון מתלים, טריות הרפידות של הבלמים, ומיומנות הרכיבה של הרוכב\ת.

אז בהרבה בחינות העולם הולך לאחור, אנשים הולכים עם מסיכות, ורוסיה חזרה לשלטון רודני, אבל בכל הקשור לבטיחות דו-גלגלית, העולם, ובעיקר החלק בעולם שחותם בשלוש אותיות, BMW, ממש מתקדם.

BMW הייתה הראשונה לשלב ABS נגד נעילת גלגלים עוד בשנות השמונים ובשנים שעברו מאז מערך הבטיחות רק הלך והתרחב לרמות חדשות שלא אפשר היה להגיע אליהן לפני העידן הדיגיטלי. ובמקום לדבר באופן כללי על מערכת כזו או אחרת בואו ניגע באחד האופנועים החדשים והמלהיבים ביותר ש-BMW השיקה בישראל רק לאחרונה – S 1000 XR.

כלי הספורט תיור הלוהט יותר מכביש הערבה בחמסין מצויד במערך בטיחות שלא היה מבייש מכונית מנהלים מהודרת. ובואו נניח לרגע בצד את העובדה שהוא מקבל מנוע שפותח מהליטר של ה-RR ועבר דיאטה של 7.3 ק”ג ויותר מ-10 ק”ג לכלל האופנוע. לא לשכוח שיש כאן 165 כוחות סוס בייבי! בחזרה לבטיחות, ה-BMW מצויד במערכת מתלים אקטיבית -pro Dynamic ESA עם פיצוי אוטומטי לשינויים בעומס ושני מצבי רכיבה הממטבים את התנהגות המתלים על פני כל סוג של אספלט וקצב. פיצ’ר שדואג אלפי פעמים בשנייה לשמור על איזון האופנוע.

לכוח אין משמעות ללא שליטה – לכן למערכת הניהול ארבעה מצבים משתנים: RAIN, ROAD, DYNAMIC וגם DYNAMIC-PRO לאותן רכיבות שפשוט צריך לתת דרור. המערכת הזו עושה אינטגרציה של תגובת המצערת, בלימת המנוע, שליטה ב-ABS ובבקרת המשיכה, שליטה בווילי. כאשר כל אחד מהנ”ל יכול לקבל הגדרה משלו לאופי הפעולה בכל מצב או MODE רכיבה.

גם מערכת ה-ABS התקדמה עוד צעד לפנים ועם ABS PRO מעטפת הבטיחות מתרחבת לא רק כדי לספק בלימה בטוחה בקו ישר אלא גם כדי למנוע נעילת גלגלים ולשפר מאד את הבטיחות גם כאשר האופנוע בהטיה.

הנה עוד תחום בבטיחות שאולי לא חשבתם עליו – אבל BMW כן. תאורה. פנסים שהם חשובים להיראות לא פחות משהם חשובים כדי לראות. כי כפי שכל רוכב מיומן יודע: בלילה קצב הרכיבה נקבע על ידי המרחק שאליו הפנסים מאירים. ובכן בנוסף למאותתים ולפנס האחורי יש עתה פנסי LED קדמיים חזקים מאוד. כבונוס תקבלו צריכת זרם קטנה ואורך חיים גדול לנורה. תאורת ה-LED החדשה עוצמתית הרבה יותר הן בטווח והן בבהירות. יתר על כן, תגיע לישראל בהמשך גם תאורה עוקבת פניה המשפרת את הראות בכביש מפותל ומאירה לתוך הסיבוב במקום “לבזבז” אור כדי להאיר את השיחים שמעבר לכביש. בנוסף – תאורת יום DRL משפרת מאד את הנראות של האופנוע בכל שעות היום לעיני משתמשי הדרך האחרים.

בדרך כלל, בעולם של המכוניות, מצמד מחליק הוא לרוב סימן לבלאי ושחיקה ומשם הדרך למוסך קצרה. אבל BMW הפכה את המצמד המחליק למערכת בטיחת נוספת. הכיצד?

קרה לכם פעם שרכבתם ממש חזק על ה-BMW שלכם? הטורים מלטפים את הקו האדום, הכביש זורם לו מתחת לגלגלים והפיתולים שלו מתיישרים כמו ספגטי שנשאב בשלוק אחד לתוך הפה. נירוונה דו גלגלית. ואז מגיעה פניה, בלימה חזקה הורדת הילוך, או שניים, ואז כשהמצמד משוחרר יש קפיצות קטנות כאלה של הצמיג האחורי, השרשרת (למי שיש כזו) צולפת בזרוע והזנב מכשכש לפעמים לא בחינניות – הורדת ההילוך יכולה לייצר החלקה מסוכנת. כאן נכנס לתמונה המצמד המחליק. בקטע טוב.

מצמד מחליק – במילים האלה “מחליק” מאט וממתן את שילוב ההילוך הנמוך יותר לקראת בלימת מנוע. תחשבו עליו כעל גורם מתווך בין המנוע לגלגל האחורי שתפקידו לשמור על הזרמת כוח רציפה ומתונה. ובכן אם המצמד מחליק – הגלגל האחורי נותר איתן באחיזתו את הכביש ו…אינו מחליק. אין החלקה – יש בטיחות!

מה קורה אם אתם על דרך עפר או על כביש חלקלק – שכבת בטיחות נוספת מגיעה בצורה של מערכת MSR – השולטת במומנט הגרירה של המנוע. תפקיד ה-MSR הוא למנוע אבדן אחיזה כתוצאה מסגירה או פתיחת מצערת פתאומית. תחשבו על זה כשכבת הגנה נוספת למצמד המחליק וה-DTC. בתרחיש בו אתם בולמים בעוצמה לתוך פניה והמשקל שעובר לגלגל הקדמי מותיר מעט אחיזה לאחורי, ה-MSR ישגיח שתחת בלימת המנוע, הגלגל האחורי ימשיך לעקוב במדויק אחרי האספלט ולא יחליק כלל גם כשהאחיזה נמוכה והמצמד המחליק לא נפתח.

אין יין ללא יאנג, ואין בלימה שאין בעקבותיה האצה. כאן נכנסת לתמונה בקרת משיכה דינמית. ב-BMW מכנים זאת: DTC (Dynamic Traction Control) כשמילת המפתח כאן היא “Control”. השליטה היא בסחרור הגלגל, או כמו שאנו מכירים זאת בצורה של “פרפור”. פרפור הוא אחד ממצבי הצבירה המובילים ל”חיצוץ” אם אתם בשטח או ל”Burnout” אם אתם קליברים בכביש. בסופו של דבר ה-DTC מווסתת וממתנת את כוח המנוע היורד לגלגלים במקרה של זיהוי אבדן אחיזה ועוזרת למנוע החלקה תחת תאוצה.

פיתוח מתקדם יותר של בקרת המשיכה הדינאמית, שכבר קיים באופנועים שלנו, מאפשר לבקרת המשיכה, ה-‘DTC לזהות שהאופנוע מוטה בהשכבה, להבין עד כמה זווית ההשכבה של האופנוע משפיעה על האחיזה ולמתן את הורדת הכוח לגלגל האחורי, אם הרוכב יבצע פתיחת מצערת מסוכנת תוך כדי הטיה.

שילוב של מערכות בטיחות מתקדמות מאוד באופנועי BMW הופך את הרכיבה לבטוחה יותר מתמיד. זה לא שאפשר להיות רוכב פחות טוב, בכלל לא – עדיין אין חוצץ ביניכם לבין הכביש. אבל כדאי להצטייד ברשתות ביטחון. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים אופנוע, חפשו את האלקטרוניקה שלו. היא עשויה לחסוך לכם הרבה כאב והרבה כסף.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים