טכנולוגיק

מכניקה בקטנה

קירור אוויר, קירור שמן, קירור מים – כולם יחד? מה עדיף ולמה?

אם אתם שוחרי בוקסרים של BMW, המראה של שני צילינדרים בולטים מהצדדים לתוך זרם האוויר בוודאי מוכר לכם היטב. חלקכם אולי מרגישים נוסטלגים כשאתם רואים אותם. הרוכבים הוותיקים יותר אף זוכרים את התקופה שבה לצילינדרים האלו היו צלעות קירור – אותם פסים שהתפרשו לרוחב הצילינדר והראש, שנועדו להגדיל את שטח הפנים של המתכת ולסייע לפיזור החום. הצילינדרים האלו שיוו לאופנוע מראה קלאסי, ולעיתים קרובות הם חוזרים בדגמי הרטרו השונים כאלמנט עיצובי, עד היום.

לצלעות הצילינדרים היה תפקיד חשוב מאוד: הן קיררו את האזור החם ביותר בראש המנוע. כידוע, קירור יעיל הוא ערובה לביצועים טובים ועקביים, ולאריכות ימים של האופנוע. למעשה, רוב יצרניות האופנועים בראשית דרכן הסתמכו על צילינדרים מקררי אוויר. אבל היום זה כבר לא מספיק.

יתכן שמדובר בהתחממות הגלובלית, יתכן שמדובר בדרישות הביצועים שגברו ויתכן שאלו תקנות זיהום האוויר המחמירות. אולי כל אלו ביחד. מכניקת קירור אוויר שתוכננה ל-R80 עבור אופנוע שנוסע בברלין לא תהיה יעילה עבור אופנוע שנוסע בתל אביב. צלצולים, דטונציות תערובת הניצתת טרם זמנה ובעיות התנעה היו רק חלק מהתסמינים של ראש מנוע לוהט מדי.

אחד הפתרונות הראשונים היה קירור השמן שבמנוע. זהו פתרון חכם, משום שלשמן יש כמה תפקידים נוספים, בנוסף ללובריקציה: אטימה (בין טבעות הבוכנה לדפנות הצילינדר), סילוק חומרי בלאי כמו פיח ושבבי מתכת, וחשוב מכל: קירור.

יש סיבה נוספת לצורך שבגינה חשוב לצנן את השמן. אם הוא מתחמם מדי, השמן עשוי להתפרק כימית ולאבד מתכונותיו. מרגע זה מופעל שעון עצר עד שהמנוע נאסף אל אבותיו (במקרה הזה, המכונאי של האובראול).

קירור המנוע על ידי הזרמת שמן בעזרת משאבת השמן ולחץ העוקה, המרססים בעוצמה את הצד התחתון של בוכנות המנוע. השמן מסיע את החום דרך צנרת ייעודית למצנן שמן קטן שנמצא בחזית. הרוח מורידה את הטמפרטורה לפני החזרה למחזור קירור נוסף. טמפ’ העבודה של השמן יכולה להגיע ל-90 ואף ל-100 מעלות צלזיוס אבל זה בהחלט מספיק כדי לשמור על המנועים שלנו מטרטרים בשמחה במשך כל היום. קירור השמן כה יעיל עד כי נעשה בו שימוש (אצל יצרנים אחרים) גם באופנועי כביש מהירים ועתירי הספק.

אבל גם לקירור השמן יש מגבלות ולרוב הוא מגיע כתגבור לקירור האוויר, בצורה ארכאית ולא יעילה במיוחד. במיוחד כשהספקי המנועים מתחילים לעלות, ויחד איתה עולה גם הטמפרטורה בראשי הצילינדרים והלחצים. לכן, קבלו את קירור המים: לראשונה BMW משלבת במנוע של אופנוע מתוצרתה קירור מים, גם באופנועי ה-K בעלי המנועים הטוריים, וגם בחלק מהבוקסרים.

היתרון בקירור מים הוא ביכולת לשמור על טמפרטורה יציבה של הצילינדרים. זה חשוב במיוחד בכל הנוגע לתפוקת הכוח ולשליטה ברמות הפליטה. בנוסף, קירור המים הרבה יותר יעיל בהסעת חום. עם מספיק מים, ספיקה רבה דרך רדיאטור בחזית ומאוורר חשמלי, אפשר ליהנות מביצועים נהדרים גם ממנועים בעלי נפח קטן יחסית, עם יחס דחיסה גבוה ועל פני מנעד רחב של טמפרטורות. למעשה, באופנוע מקורר מים זה לא משנה אם תרכב בשלג או בחמסין: התפוקה תהיה דומה. כמו ברכב, מערכת קירור המים באופנוע היא מערכת סגורה שעובדת בלחץ – מה שמעלה את טמפרטורת הרתיחה של הנוזל מעל ל-100 מעלות צלזיוס. נדירים הימים שבהם הנוזל מגיע לטמפרטורה כזאת, ואם הכל תקין אפשר לרכב ללא חשש גם בימים הלוהטים ביותר.

אופנועים רבים כיום מצוידים בקירור מים וגם בקירור שמן. הצנרת מוצנעת והמצננים שבחזית משולבים ונחבאים מתחת לחיפויי הגוף. זה השילוב האולטימטיבי; בעיקר עבור רוכבים כמונו, שחיים במדינה חמה כמו ישראל.

אילו מערכות קירור יש באופנוע שלכם? ספרו לנו!

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים