טכנולוגיק

זהירות! שוטפים את האופנוע

כיף לרכב בחורף. אבל לעונה המיוחדת הזאת בשנה יש תופעת לוואי בעייתית: לכלוך. אם לא נטפל באופנוע כמו שצריך, נגלה סימני חלודה מדאיגים במיוחד. אז כיצד שוטפים כראוי את האופנוע?

רכיבה על הבימר בחורף היא תמיד אירוע מלהיב. יציאה להרפתקה רטובה והזדמנות להפעיל סופסוף את החימום לגריפים (למי שיש). אבל הרכיבה החורפית מציבה אתגר נוסף שנמצא מעבר להתמודדות של האופנוע ושלכם, רוכבים מוכשרים שכמותכם. לרכיבה בתנאי מזג אוויר קשים יש גם השפעות קורוזיביות (מאכלות) מכל מה שמתיז ונדבק לכל חלקי האופנוע מהכביש הרטוב.

כבעלים אחראיים של BMW MOTORRAD, חיוני לתחזק את הכלי כראוי. אין הכוונה לקוסמטיקה שטחית, אלא לשטיפה יסודית לאחר רכיבות בחורף ולחשיבותה הדרמטית. נכון, בישראל כמעט ולא נהוג לפזר מלח על הכבישים (רק לפני סופות באזור ירושלים ובצפון) אבל יש ערב-רב של חומרים כימיים מאכלים שיכולים בהחלט להזיק לאופנוע ולגרום לו – ולנו – להזדקן בטרם עת.

כך תשטפו את הבימר בחורף, עם דגש על החשיבות של השטיפה בשמירה על אורך החיים והמראה של השותף הדו-גלגלי והאהוב שלנו.

המטרה: סילוק חומרים מזיקים

לעיתים נדירות מפוזר מלח על כבישי ישראל. במידה וזה כן קורה, המלח יכול להישאר על הכבישים גם אחרי הסופה שלכבודה הוא פוזר, והוא חומר מאכל מאוד למתכת ולרכיבים שונים של האופנוע. בנוסף, “לכלוך הכביש” הגנרי שאנחנו בדרך כלל פוגשים בישראל מורכב מסחף, בוץ ומזהמים אחרים המצטברים על האופנוע ועשויים להאיץ את הבלאי. התעלמות מהמשקעים הנדבקים האלה עלולה לגרום לחלודה, ל”ג’ינג’ים” על חלקי כרום, להידרדרות של הצבע ואפילו ירידה בביצועים לאורך זמן.

שטיפה אוהבת

התהליך מתחיל בשטיפה יסודית, באמצעות צינור גינה או בהגדרת לחץ נמוך אם משתמשים במכונת שטיפה בלחץ. המטרה: להסיר לכלוך ופסולת כדי שלא ידבקו לאופנוע. שימו לב לאזורים נסתרים: מתחת לכנפיים, ברווחים של צלעות הקירור של המנוע (למי שעדיין יש) ובסביבתו. ככל שאתם מכירים טוב יותר את האופנוע כך תדעו מוקדם יותר מהם האיזורים המועדים להצטברות של ג’יפה.

למרות הפיתוי שבדבר – בשום פנים ואופן אין להשתמש בשטיפה בלחץ גבוה. זה נכון שמכונת שטיפה בלחץ מרגישה דרמטית וקשוחה הרבה יותר, והיא לכאורה תנקה את האופנוע בשניות, אבל היא תעשה יותר נזק מתועלת. זה יכול לגרום לקריעה של מדבקות ועיטורים של הגימור, חדירה של מים למערכות החשמל והיניקה, פריצה של מחזירי שמן עדינים ואפילו דחיסת הלכלוך עמוק יותר למקומות באופנוע שאליהם לא תוכל להגיע אף מברשת. בקיצור, מי ששוטף במכונת שטיפה בלחץ – תעשו את זה ברוגע.

לאחר השטיפה הראשונית, הכינו דלי מים חמימים המעורבבים בחומר ניקוי עדין או חומר ניקוי ספציפי לאופנוע. הימנעו מחומרי ניקוי ביתיים קשים מכיוון שהם עשויים להזיק לצבע, לרכיבים אחרים העשויים מגומי, או למערכת החשמל. סבנו את האופנוע באמצעות ספוג רך או מטלית מיקרופייבר, כך שכל סנטימטר של האופנוע מכוסה בקצף ובסבון המפרק כימית את הלכלוך המאכל של הכביש. המים החמים עוזרים להמיס את הלכלוך ביעילות, בעוד שחומר הניקוי העדין מבטיח ניקוי עדין אך יסודי.

בעת הסיבון יש לתת תשומת לב מיוחדת לגלגלים ולשרשרת. השתמשו במברשת רכה ובחומר מסיר שומנים עדין כדי לנקות את השרשרת (למי שיש), ולפי הצורך השתמשו בחומר המיועד לניקוי חישוקי הגלגלים אם הצטבר אבק בלמים. השרשרת, בהיותה מרכיב קריטי, דורשת ניקוי נכון כדי לשמור על ביצועים ואריכות ימים מיטביים. ליצרניות השרשרת השונות יש הנחיות מדויקות כיצד לנקות אותן – מומלץ להציץ בהן לפני שמתחילים.

 

לאחר מריחת חומר הניקוי, שטפו שוב את האופנוע במים נקיים. וודאו שכל שאריות הסבון נשטפות. שטיפה יסודית חיונית כדי למנוע מכל חומר קורוזיבי לגרום נזק המצטבר לאורך זמן. אפשר להשתמש בתרסיס שמן סיליקון או אפילו WD40 לסילוק מים ושימון עדין במקומות הרגישים. לא רבים יודעים ש-WD40 הוא גם חומר ניקוי טוב ומסוגל להוריד כתמי שמן עיקשים.

בתום השטיפה יש לייבש את האופנוע באמצעות מטלית מיקרו-פייבר (או חולצות כותנה ישנות למי שרוצה לשמור על מודעות סביבתית) נקייה ויבשה. ייבוש חיוני למניעת כתמי מים וקורוזיה, במיוחד בחורף כאשר הטמפרטורות הנמוכות לא מאפשרות אידוי. אבל גם בקיץ, אל תתנו לאופנוע להתייבש מעצמו בשמש. אם הגעתם עד לכאן, אל תתעצלו ונגבו אותו היטב. בעיקר יש לשים לב לפינות ולנקודות בהן המים עלולים להצטבר.

עוד דברים לחשוב עליהם

בחורף לא מדובר רק בניקיון; מדובר בהגנה על האופנוע מפני פגעי מזג האוויר. יש לשקול להתיז שכבת ווקס (WAX) לאחר השטיפה. יש בשוק לא מעט תרסיסי ווקס ספציפיים לאופנועים מיצרנים מוכרים אשר יספקו שכבת הגנה נוספת לצבע, ועוזרים להגן עליו מפני ההשפעות המאכלות של המזהמים שעולים מן הכביש בחורף.

נצלו את ההזדמנות לשמן בחומרי הסיכה המתאימים חלקים נעים כמו השרשרת (למי שיש כמובן) וצירים שונים. מגריז גרפיט ועד WD40, שימון חיוני במניעת חלודה ובהבטחה שהאופנוע יפעל בצורה חלקה.

לבסוף, השתמשו בשטיפה כתירוץ לחיזוק האינטימיות עם הבימר שלכם. זו הזדמנות לבדוק ממש מקרוב את האופנוע ולחפש סימנים של נזק או בלאי. בדקו את הצמיגים ואת מצב הסוליה (חריצים עמוקים חיוניים לסילוק מים – חריצים שטוחים תפלו אפיים), בדקו את הבשר שעל רפידות הבלמים (לפעמים אפשר ממש להרוס את הרפידות אם הן נספגות בשמן בעת השטיפה אז הזהרו שם!) ובדקו שכל האורות דולקים ותקינים כמו בטסט. גישה פרואקטיבית זו לתחזוקה יכולה לסייע בזיהוי וטיפול בבעיות לפני שיחריפו.

 

לסיכום

שטיפת הבימר בחורף אינה עוד מטלה שגרתית ומעיקה; זהו היבט קריטי בטיפול שמשפיע ישירות על אורך החיים והביצועים של ה-BMW שלך. על ידי ניקוי יסודי ושיטתי, תוכלו להגן על האופנוע שלכם מהשפעות קורוזיביות של רכיבת חורף ולהבטיח שהוא יישאר במצב אופטימלי לאורך שנים. אז התכוננו, קחו את חומרי הניקוי המתאימים והעניקו ל-BMW את הטיפול הראוי לו בחורף הזה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים