טכנולוגיק

דינמיקה של החיים

הפוך, גוטה! למה צריך להפנות כידון ימינה כדי לפנות שמאלה (ולהיפך)?

אם בא לכם ויכוח טוב ולוהט בין שני אנשים דברו על דת או פוליטיקה. אם אתם להוטים לשיח יצרי בין אופנוענים תעלו את נושא ההיגוי ההפוך, Counter Steer. למה? מכיוון שרבים, אפילו רוכבים ותיקים, לא מבינים היטב מה גורם לזה ואיך ניצול היגוי הפוך יעשה את הרכיבה שלהם לזורמת ובטוחה יותר.

הקונספט של היגוי הפוך הוא פשוט למדי: כדי ליזום פניה (שינוי כיוון) על הרוכב להפנות את הכידון ויחד איתו את הגלגל הקדמי, בכיוון ההפוך שממנו הוא רוצה באמת להגיע. לא מאמינים? אז לבשו מהר את מכנסי העור ורוצו לבימר לנסות את זה (אבל אחרי הדרכה). שימו לב שהאפקט מורגש יותר ככל שהמהירות עולה. רוכבי הקטנועים ירגישו בזה במהירות נמוכה יותר בשל הקוטר הקטן יותר של הגלגלים שלהם.

נו? איך היה? שתו כוס מים קרים. כל נושא ההיגוי ההפוך הוא מקור לוויכוחים רבים בין רוכבים מכיוון שהמון דברים קורים ברצף מהיר. זהו לא אירוע אחד, אלא שרשרת של אירועים מהירים. הדרך הכי טובה לראות זאת בבירור, בעין בלתי מזוינת, היא באופן הישן והטוב של צפייה ברוכבי GP או סופרבייק. שם בכניסה לפניה אפשר ממש להבחין כיצד הרוכבים מפנים את הגלגל בכיוון הנגדי, רגע לפני שהם משכיבים לתוך הפניה עצמה. זה לא DRIFT של הגלגל האחורי (אם כי זה עשוי לקרות בשל העברת המשקל החריפה לפנים תחת כוח הבלימה של צלחות קרבון לוהטות).

התופעה הזו מתרחשת כי אופנועים צריכים לשכב כדי לפנות במהירות. אם הם לא ישכבו לתוך הפניה – הכוחות הפועלים (כוח צנטריפטלי – המתפשט מהמרכז לשוליים) על האופנוע פשוט יעיפו אותו מהכביש. לכל פניה ולכל מהירות יש את ההשכבה המתאימה והנכונה לה ביותר. כמה השכבה? שאלה נהדרת! מספיק עמוקה כדי לבטל כל השפעה צנטריפטלית כך שה-BMW יצייר קשת מושלמת בפניה.

עכשיו בואו נניח שאתם רוכבים ביום סתווי קריר וצריכים לפנות שמאלה. יהיה עליכם לדחוף קלות את הכידון ימינה. בזמן שהגלגל הקדמי סובב סביב צירו, הכוח הצנטריפטלי מופעל על חלקו העליון של האופנוע (למה? כי פיזיקה!) וזה מושך את האופנוע לתוך הפניה שמאלה להשכבה. כך בלי דרמה יזמתם השכבה תוך ניצול כוחות הפיזיקה כדי להגיע לאן שאתם רוצים. בקצרה: כידון מופנה ימינה, האופנוע נוטה שמאלה, מתחילה פניה שמאלה.

אם מעולם לא ניסיתם או חוויתם זאת, האתגר הגדול ביותר יהיה לתרגל את המוח – וליצור את הסינפסות החדשות שיהפכו את ההיגוי ההפוך לחלק קבוע מהרכיבה שלכם. זה בהחלט עשוי להציל את החיים שלכם במצבי קיצון. אם תרצו להתחיל יותר בקטנה ויותר בטוח, נסו לתרגל זאת על אופניים. כן, כן פיזיקה עובדת גם עם אופנים. כך שכשנחזור לראנים הארוכים במכתש כבר נדע לדחוף את הכידון שמאלה כדי לפנות ימינה.

אבל כל הדיון הזה לא נועד כדי שתצאו לכביש ותתרגלו על רטוב בין מכוניות ומשאיות. רוצים לפתח רכיבה מתקדמות? חפשו קורס עם מדריכים ותיקים, שנערך במקום בטוח וריק מכלי רכב אחרים

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים