גם מוסכניקים שנשמו גריז עשרות שנים לא תמיד מזהים מיד מאיפה זה בא, ולכן המטרה כאן היא לספק הכוונה ראשונית ולא חלילה מדריך DIY. אז איך תדעו מתי רעש הוא "נורמלי" ומתי הוא צעקה לעזרה? הנה מדריך קליל אך חשוב:
נקישות מתכתיות מהמנוע
מה זה אומר?
נקישות קצביות וחדות מהמנוע, במיוחד בסל"ד נמוך, עשויות להעיד על בעיה בשסתומים, בשרשרת התזמון או אפילו על מחסור בשימון. הרעש מגיע גם עם ניחוח של אדי שמן או נוזל קירור שרתח? זו בעיה רצינית.
מה לעשות?
עצור את הרכיבה בהקדם ובדוק את מפלס שמן המנוע. אם הכול תקין, אל תתעלם — פנה לבדיקה מקצועית. המשך רכיבה עלול לגרום נזק חמור.
חריקות בזמן בלימה
מה זה אומר?
צליל חורק או צווחני כשאתה לוחץ על ידית הבלימה או הדוושה? כנראה שהרפידות בלויות או שהצטבר לכלוך או חומר שמנוני בין הרפידות לדיסקים.
מה לעשות?
בדוק את מצב הרפידות. אם הן דקות מדי או אם הדיסק נראה שרוט, זה הזמן להחלפה. האם יש שכבה של חומר זר על הדיסק או שינוי בצבע? לפעמים ניקוי פשוט במים ולחץ אוויר פותר את הבעיה. לעולם לא לרסס חומרי ניקוי כימיים על מערכת הבלימה, למעט כאלה המיועדים ספציפית לניקוי בלמים (הזהרו מהקורוזיביות שלהם והגנו על שאר חלקי האופנוע עם כיסוי).
שריקה או יללה בזמן נסיעה
מה זה אומר?
שריקה מתמשכת במהירויות משתנות יכולה להצביע על בעיה בשרשרת ההנעה, בגלגלי השיניים, מפרקי גל ההנעה, או במיסבים שהחזירו את נשמתם ל-SKF הגדול שבשמיים.
מה לעשות?
בדוק את מתח השרשרת ואת מצב השיניים. שרשרת רופפת או יבשה יכולה להרעיש. מיסבים תקולים? זה מצריך תיקון מיידי ורצוי שלא להמשיך ברכיבה פן סכנה.
רעידות ורעשים מאזור המתלים
מה זה אומר?
קולות נקישה או חריקה בעת מעבר במהמורות? כנראה שמדובר בבולמים עייפים או בתושבות רופפות.
מה לעשות?
בדוק אם יש נזילות שמן מבולמי הזעזועים. ניעור קל של הגלגל הקדמי/האחורי יכול לחשוף חופש בלתי רצוי. החופש יכול להגיע מתותבי המתלים (בושים או בושינגים תלוי את מי שואלים), ממסיבי ההיגוי של המזלג הקדמי. כך או אחרת זה לא סימפטי – להוריד קצב ולחזור הביתה בזהירות.
פיצוצים קטנים מהאגזוז (Backfire)
מה זה אומר?
רעש של פיצוץ קצר מהאגזוז בזמן סגירת המצערת יכול להעיד על בעיית הצתה, תערובת דלק/אוויר עשירה מדי, או דליפה בצנרת האגזוז.
מה לעשות?
בדוק אם יש סדקים באגזוז ואם האופנוע "שותה" דלק יותר מהרגיל. ייתכן וגם צריך לכוון מחדש את את מחשב ההזרקה (ECU). כך או אחרת תזכה לקפה בוץ שחור במוסך.
כמה מילים מהאנשים שלנו
ליאור דינר, מנהל טכני
זיהוי רעשים חריגים מהמכונה עליה אנו רוכבים לעיתים תלויה בזמן, כן! הזמן המשותף שלנו ברכיבה, כזה שהאוזן מתרגלת ומכירה כל צליל, והיד מרגישה כל רעד ותנועה.
כשהקשר העמוק הזה נבנה, אנו נדע לשים לב לכל שינוי. אז תנו לעצמכם זמן להיכרות, לבניית הסינרגיה בין הגוף למכונה ממש כמו הסוס והרוכב עליו.
רן בוזנח, מנהל מוצר BMW MOTORRAD
מראות, ריחות, קולות ורעשים מלווים אותנו בכל יום ברכיבה על אופנוע והם חלק בלתי נפרד מהחוויה.
לפני שהצלילים חורגים מהסימפוניה ההרמונית אליה אנחנו רגילים ובכדי לשמור על הכלי שימשיך לנגן עוד שנים, זכרו שאנחנו זמינים עבורכם בכל אחד ממרכזי השירות המורשים הפרוסים ברחבי הארץ, לבדוק, לשאול ולהתייעץ.
הקפה כמו תמיד, עלינו.
טיפ לסיום: השתמש בחושים שלך
רעש חריג כמעט תמיד יגיע יחד עם תחושת שינוי – רעידות מוגברות, ירידה בתגובת המנוע, שינוי בריח או אפילו חום חריג. הקשב לאופנוע שלך. לפעמים אוזן רגישה יכולה למנוע תקלה גדולה הרבה לפני שהאופנוע יפסיק לעבוד. עם אופנוע, כמו בזוגיות, התקשורת היא הדבר החשוב ביותר וכדי שתהיה תקשורת מעולה עליך להיות אינטימי עם האופנוע ולהכיר אותו מלפני ולפנים.
זכרו: אם יש ספק -אין ספק. רעש חריג? עצור, בדוק או פנה לאיש מקצוע.