טכנולוגיק

העין השלישית

עוד לא התרגלנו לבקרת שיוט באופנוע, וכבר BMW מוסיפה בקרת שיוט אקטיבית?

אם אתם באים למשל מעולם התעופה יש סיכוי יותר מסביר שתכירו את המושג “עומס עבודה” או WORKLOAD – שמתייחס לכל הדברים שאנשי צוות האוויר צריכים לעשות בכל רגע ושלב נתון בטיסה. לפעמים העומס נמוך, לפעמים גבוה מאוד (כמו למשל בנחיתה, המראה או תפעול תקלות) ואז באה לעזרת הצוות הטכנולוגיה שמאפשרת לשחרר אותם ממטלות מייגעות. למשל לבצע שינוי מצערת וזעירים תוך כדי שיוט. לכן קרוז קונטרול (בקרת שיוט) שישחרר את הצוות לטיפול בניווט למשל או בבריאות המערכות הרבות של המטוס.

כמו בעולם התעופה, גם BMW מורידה את עומס העבודה מהרוכב בעזרת בקרת השיוט. מערכת העזר הזו קיימת הרבה זמן במכוניות ולאחרונה החלה להופיע גם באופנועים. בקרת שיוט אקטיבית – כזו המתאימה עצמה לקצב התנועה ויודעת גם לשמור מרחק, זה דבר חדש שקיים כרגע רק בשני מותגי אופנועים, הראשון בהם  הואצריך להסביר מה היא נותנת? כנראה שכן. כי צריך לזכור, שבשני גלגלים עסקינן ועולם האופנועים לא מכיר מערכות כאלה. המשיכו לקרא.

ה-ACC (ראשי תיבות של Active Cruise Control) זו מערכת עזר לרוכב שפיתחה BMW יחד עם הספצים בתחום הבלימה – BOSCH (איתם פיתחה BMW את ה-ABS הראשון). לשני הצדדים יש שנות ניסיון רבות מאד בפיתוח ויצור של מערכות דומות לעולם של המכוניות – מתוך כל הידע הזה הן בחרו את הטכנולוגיות הרלוונטיות  לאופנוענים והן שולבו במערכת הייחודית הזו.

אז מה ה-ACC עושה בתנועה? המערכת תתאים באופן רציף את מהירות האופנוע לנתון מהירות השיוט שהצבתם ותגיב לשינויי המהירות של התנועה שסביבכם. בנוסף היא גם יודעת לשמור מרחק בטוח מהרכב או האופנוע שלפניכם, על פני שלושה רווחים שתגדירו מראש.

הנה תרחיש: אתם משייטים לכם בכביש המהיר במהירות חוקית של 110 קמ”ש, מחזה רווח ונפוץ. לאט לאט אתם סוגרים מאחור על רכב שנוסע 90 קמ”ש. מערכת ה-ACC מזהה את הרכב בעזרת מכ”מ, מקפיצה חיווי על מסך ה-TFT שבקוקפיט, מפעילה את מחשב ניהול המנוע ואם יש צורך גם את הבלמים, כדי להתאים את המהירות של האופנוע לזו של הרכב האיטי יותר. המרחק שנשמר מאחור הוא מרחק שאתם הגדרתם מראש. אותתו וצאו לעקיפה (מבלי שאתם נוגעים במצערת) והמכ”מ מזהה שהכביש פנוי ומחזיר אתכם למהירות השיוט המקורית של 110 קמ”ש.  פשוט לא?

העסק מקבל יותר משמעות כשפער המהירויות ביניכם לבין הרכב גדול מאוד – למשל במצב שבו מכונית משתלבת לאט מנתיב האצה לכביש מהיר. במקרה הזה ה-ACC תהיה הרבה יותר אגרסיבית ותבלום בעוצמה כדי להימנע ממצב מסוכן שבו הרוכב לא מעריך נכון את מהירות הסגירה לרכב. מה קורה בפניה? ובכן ה-ACC מזהה את זווית ההטיה ומאטה – טיפה. אם זוויות ההשכבה הופכת לעמוקה יותר ה-ACC ממתנת את פעולתה כדי לשמור על הזרימה האחידה בפניות כראות עיני הרוכב. וזו הנקודה החשובה. ACC היא מערכת עזר חשובה ומועילה מאוד שמוסיפה ערך בטיחותי רב וגם נוחות וקלות תפעול אבל האחריות עדיין נתונה בידיים של הרוכב. בין השאר כי ה-ACC מזהה רק עצמים בתנועה – רכב שעומד נייח ברמזור אדום לא יזוהה וגם לא רכב אחרון בזנב של פקק שמתחיל להיווצר במורד הכביש.

בקרת שיוט אקטיבית, באופנוע. BMW הייתה הראשונה להציע אותה וכרגע אפשר למצוא אותה רק בשני מותגי אופנועים. זהו מימד חדש ומרכזי בביטחון של רוכבי BMW בכל העולם ועדות למובילות טכנולוגית ולחשיבה מחוץ לקופסה.

 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים