זו לא הגזמה. חימום יתר הוא אסון של ממש למנוע, ועלול לפגוע בו אנושות אם לא יטופל בזמן. החדשות הטובות: בדרך כלל, האופנוע שלכם ינסה לסמן שחם לו עוד לפני הקטסטרופה. אם תלמדו להבחין בסימנים ולהקשיב לזעקות שלו לעזרה, יש סיכוי טוב שתוכלו לעצור את הנזק בזמן.
נתחיל בחבר הכי טוב שלכם, לוח השעונים. עקרונית, כל רוכב ורוכבת אמורים להכיר לעומק את מגוון הנורות וההתראות שבלוח. אם עוד לא עשיתם את זה, או אם אתם זקוקים לריענון, זה הזמן לחזור למדריך למשתמש. אופנועים מודרניים רבים מצוידים במד טמפרטורה, שלא משקף את חום המנוע אלא דווקא את טמפרטורת נוזל הקירור. ניטור שוטף של מד זה יקל עליכם לזהות מתי האופנוע מתקרב לגבול הטמפרטורה התקינה, או חולף על פניו בסערה. לכל דגם יש טווח טמפרטורות קצת שונה, אז חשוב שתכירו ותדעו למה האופנוע האישי שלכם מסוגל. אם הטווח התקין לא מצוין על השנתות של מד הטמפרטורה עצמו, הוא יופיע במדריך למשתמש. אם העפתם מבט וראיתם שהמחט מצביעה בזווית משונה ולא מוכרת, זה אומר שטמפרטורת נוזל הקירור גבוהה מהרגיל, סימן ברור לכך שלאופנוע חם מדי.
בנוסף למד הטמפרטורה, בחלק מהאופנועים מותקנת נורית אזהרה שנדלקת כאשר טמפרטורת המנוע עוברת את הרף המקסימלי. זהו סימן חד משמעי שאסור להתעלם ממנו, בהנחה שאתם לא מעוניינים לשרוף את המנוע כליל. אם נורית האזהרה נדלקת, זה הזמן לעצור את האופנוע ולאפשר למנוע להתקרר לפני שבודקים את הסיבה להתחממות. אין כאן מקום למשא ומתן – אם נורת האזהרה הנדלקת היא בצבע אדום אסור להמשיך לנסוע, כלל שנכון גם למכוניות ושאר כלי רכב.
אם הבחנתם בירידה פתאומית בהספק, בהאצה איטית או בסל"ד לא יציב, עצרו רגע. כל שינוי חד בביצועים עלול להיות אינדיקציה להתחממות יתר. באופנועים חדישים בעלי מחשב ניהול מודרני, המחשב עשוי להפעיל מצב LIMP שיפחית משמעותית את הביצועים אבל גם ימנע נזקים וישמור על המערכת. באופנועים ישנים יותר, ובפרט במנועים מקוררי שמן ואוויר, יישמעו צלצולים ונקישות לא רגילות שיתגברו ככל שתתעקשו להמשיך לרכוב. זוהי דרכו של האופנוע שלכם לצרוח בקולי קולות שטמפרטורת המנוע גבוהה בהרבה מהסביר – אל תתעלמו ממנו.
לפעמים המנוע משחרר לנו סימנים גלויים לעין, כמו קיטור או עשן. קיטור נגרם בדרך כלל כתוצאה מרתיחה של נוזל הקירור והתאבכות של אדים שמשתחררים דרך הרדיאטור או ממיכל העיבוי. עשן עלול להיווצר כתוצאה מדליפת שמן או נוזלים אחרים אל חלקי המנוע החמים. הופעה של קיטור או עשן, ובפרט של אדי שמן, היא עוד דגל אדום כהה שמאותת לכם לעצור בצד ולבחון את מצב המנוע מקרוב.
באופנועים המצוידים ברדיאטור ומאוורר, אתם עלולים לשים לב פתאום שהמאוורר עובד ברציפות או בתדירות גבוהה מהרגיל. המאוורר נועד לצנן את נוזל הקירור של המנוע על ידי דחיפת אוויר דרך צלעות הרדיאטור. במצב תקין, נוזל הקירור מגיע קרוב מאד לרתיחה מעל ל-100 מעלות צלזיוס, וכך הוא עשוי לקרר את המנוע גם ביום שרבי במיוחד, כשהטמפרטורה בחוץ עומדת על 40 מעלות. אם נראה שהמאוורר מתאמץ מדי זו עלולה להיות אינדיקציה לכך שהמנוע מתחמם יתר על המידה.
אם הסיטואציה של כשל מנוע בשולי כביש מאובק ונידח פחות קוסמת לכם, אין מנוס מלהקפיד על תחזוקה עקבית באופן שוטף. במקרה של אופנוע מקורר בנוזל, צריך לבדוק בקביעות את מפלס נוזל הקירור ולוודא שהכמות מספיקה, מכיוון שמפלס נמוך מדי עלול לגרום להתחממות יתר של המנוע. באופן דומה, חשוב לבדוק את מפלס השמן ואת מצבו. לשמן יש תפקיד מרכזי בקירור המנוע גם באופנועים מקוררי מים, מכיוון שהוא מניע חום מהאזורים הלוהטים שמתחת לבוכנות למצנן השמן. שימוש בכמות לא מספיקה של שמן, או בשמן שנשרף ברובו, עלול להוביל לחיכוך מוגבר והתחממות יתר. שמן שהתחמם עלול להתפרק כימית, להרוס בדרך גם את מערכת הסיכה, ולשלוח אתכם ישירות למוסך לקבל הצעת מחיר למנוע חדש.
כמו בכל היבט של הרכיבה בדרכים, גם כאן עירנות מונעת אסון. חוש הראייה, השמיעה וגם הריח עשויים לעזור לכם במשימה (על חוש הטעם עדיף לוותר הפעם): שימו לב למד הטמפרטורה, לנורות האזהרה ולשינויים בביצועים; גלו עירנות לסימנים ויזואליים כמו קיטור או עשן, האזינו לנקישות או צלצולים ולהפעלת מאוורר מתמשכת. אם תסגלו לעצמכם את כל ההרגלים האלה ותשמרו על שגרת תחזוקה בריאה, תצלחו בשלום גם את החמסינים הקשוחים ביותר שהקיץ הישראלי יודע לספק.