כבר צללנו לעומק מעל דפי בלוג זה לעולם הקסדות ולקטגוריית הכפפות; הגיע הזמן להרחיב את ההשכלה גם בתחום הביגוד המגן ולהבין מה חשוב, מה מומלץ ומה יעשה לכם שפשפת.
מעילים
אם אתם ותיקים בסצינה, אתם בטח כבר יודעים לזהות רוכבים ורוכבות לפי המעיל שלהם, שהרי מעיל רוכב מקטגוריית ה-Adventure לא דומה למעיל של רוכבת S 1000 RR, ובטח לא לזה של רוכב R 12. אם נשים רגע בצד את שיקולי הסטייל והדאווין, לכל המעילים באשר הם מטרה משותפת: לספק הגנה לרוכב בעת נפילה, באמצעות פאנלי מיגון למרפקים, לכתפיים ולכל האזורים הרגישים. הפאנלים מונעים מפגש ישיר בין אספלט, חצץ ושאר עצמים זרים לבין הגוף – ולכן כל המרבה בהם הרי זה משובח. רמת והיקף ההגנה המרופדת על הגוף צריכה להיות הנושא הראשון והעיקרי שנבחן. בחלק מהמעילים החדשים יותר משולבות גם כריות אוויר (ע"ע), שעשויות להיות ההבדל בין ביקור במחלקה אורותופדית לבין קפיצה לחנות כדי לחדש את הגז בבלון.
ההיבט הבא הוא מרחב אחסון נגיש, וזה כבר עניין של בחירה וטעם. מעיל עתיר כיסים פנימיים וחיצוניים זה נחמד ושימושי, אבל בא לרוב על חשבון הלוק הנקי והאלגנטי. אם כבר ריצ'רצ'ים, לא היינו מוותרים על רוכסנים אטומים לרוח ומים, שישרתו אתכם גם במזג אוויר חורפי ורטוב.
עוד אלמנט קריטי ומעורר מחלוקת, במיוחד בישראל מוכת החמסין, הוא האוורור. רובנו בארץ רוכבים עם מעילי קיץ כמעט כל השנה, ולכן אוורור טוב יבטיח חווית רכיבה נעימה וימנע מכת חום. סנריו האימים הוא כמובן פצצת הזיעה שנוצרת בתוך מעיל עור אטום לרוח ביום חם במיוחד. מעילי רשת מאווררים הם גם קלי משקל ומקנים חופש תנועה טוב יותר, מה שעוזר לשמור על גמישות ותזוזה, וכך להפחית מהעייפות והנוקשות המצטברות לאורך יום רכיבה ארוך ושרבי.
פשרה טובה מעניקים מעילי המעבר, שלרוב צריכים להספיק לחורף הישראלי (הרי גם כך רק רוכבים מעטים עולים על האופנוע בגשם שוטף, או בגלי קור). ואם בכל זאת, מהעבר השני של לוח השנה ממתינים מעילי החורף. לרוב מדובר במעילים סינתטיים וכבדים יותר, שמספקים עמידות יוצאת דופן בפני חדירת גשם ורסס. לרבים מהמעילים החורפיים יש גם בטנה מחממת שניתן לפרק ולשמור רק לימים הקרים באמת. בקטגוריה הזאת חשוב מאוד לבדוק את הסגירה של השרוולים, את הרוכסן ואת הצווארון: אנחנו מחפשים סגירה אוטמת והרמטית, שלא תחתוך ולא תציק בלבישה ממושכת. אישית, אנחנו אוהבים לבחור מעיל חורף במידה מעט גדולה מהרגיל, שיכיל בנוחות כל סוודר או פליז מחמם שנבחר ללבוש מתחתיו. אלה יהוו שכבת חימום והגנה נוספת בפני הקור, וגם בפני טיפות מים שאולי יצליחו לחדור את השכבה העליונה.
בכל מעיל שלא יהיה, שימו לב תמיד לכמות הפאנלים ורמת הכיסוי שלהם, כוונו כמובן לכמה שיותר. ישנם ג'קטים שמשלבים גם חגורות גב ומיגונים פלסטיים עם נפח, אבל הם לא לכל אחד. ההמלצה שלנו היא פשוט למדוד, לזוז קצת ולהחליט בעצמכם אם הפריט יחזק לכם את תחושת הביטחון, או דווקא יגביל ויסרבל אתכם.
מכנסיים
בישראל כמעט ולא נהוג להשתמש במכנסי רכיבה יעודיים – יש מי שמאשים את האקלים, לטעמנו זה יותר עניין תרבותי. בכל מקרה נמליץ לחשוב עליהם ברצינות. מכנסי רכיבה איכותיים, בין שהם עשויים מעור או מחומר סינטטי, מספקים הגנה משמעותית בהרבה ביחס לג'ינס ששלפתם בבוקר מהארון. במרביתם משולבים כבר מגיני ברכיים קשיחים, ויש להם פאנלים גמישים באיזורים החשובים כדי לספק נוחות ואוורור. בחלק מהמקרים מדובר בסט רכיבה, "חליפה" הכוללת מכנסיים ומעיל שייצרו טוטאל לוק הומוגני וממותג היטב – לחובבי הז'אנר כמובן. החיסרון היחסי כאן הוא ברכיבות של יום-יום, כשאתם מדלגים בין פגישות או רוכבים לעבודה, בהנחה שהדיי ג'וב שלכם הוא לא בשליחויות כמובן.
אבל רגע, ניתן להגיע לטוב שבכל העולמות – קייים מגוון לא קטן של מכנסיים, שנראים כמו מכנסי ג'ינס או כותנה רגילים, אך מכילים פאנלים מקוולר שיגנו עליכם במקרה נפילה, וגם מיגוני ברכיים מוצנעים. בדגמים מסויימים תמצאו אפילו מיגונים נשלפים לאגן. הם יקרים יותר מג'ינסים רגילים, אבל שווים כל אגורה, וניתן להעביר איתם יום שלם מבלי שתיראו כאילו יצאתם למסע בסהרה.
מילה על מורכבים: כבר סיכמנו כאן שחוויית הרכיבה כיפית יותר בשניים, במיוחד בטיולים, וזו גם אחלה הזדמנות להשוויץ באאוטפיטים תואמים. בלי קשר לבחירה האסתטית, חשוב להתאים למורכבת או למורכב שלכם ביגוד שהולם את מידות הגוף והאנטומיה שלהם – ולא לתקוע אותם אוטומטית עם המעיל הספייר שלכם.