איך שגלגל מסתובב: כל מה שרציתם לדעת על צמיגים ולא העזתם לשאול

איך שגלגל מסתובב: כל מה שרציתם לדעת על צמיגים ולא העזתם לשאול

בואו נקדיש רגע של תהילה לגיבורים הלא-כתובים של עולם האופנועים: הצמיגים. הם תמיד שם, נותנים עבודה, ובדרך כלל לא מוערכים עד שמשהו משתבש. בבקרים גשומים בעיר הם מחזיקים אותנו צמודים לאספלט ומונעים גליצ'ים קפואים בשלוליות; במסעות שטח מאתגרים על ה-GS הם יודעים להתחפר ולעמוד גם בתוואים הקשים ביותר. הם ישרתו אותנו בנאמנות לאורך אלפי קילומטרים – עד שיגיע הזמן להיפרד ולעבור לזוג הבא.

צמיגים הם לא רק שכבות גומי על חוטי מתכת – הם החוליה המקשרת בין הרוכב לבין הדרך. בחירה נכונה ותחזוקה שוטפת הן חלק קריטי ובלתי נפרד משמירה על ביצועי האופנוע ועל הבטיחות שלו. שמרו עליהם – והם ישמרו עליכם בחזרה, ואולי גם יוסיפו סימני חריכה יפים לפנתיאון. 

באופן לא מפתיע, קטגוריות הצמיגים המרכזיות מותאמות לשימושים העיקריים שתעשו באופנוע שלכם. צמיגי כביש מיועדים לרכיבה על כבישים סלולים. הם מאופיינים בסוליות בעלות הרכב גומי וחריצים שמייצרות אחיזה טובה בכביש ומתמודדות בהצלחה עם תנאי אספלט שונים, כולל רטוב ויבש. בתוך הקבוצה הזו יש חלוקת משנה לצמיגי ספורט, צמיגי תיור וייעודים נוספים שבכל אחד מאלו יש איזון שונה בין רמת האחיזה, אורך החיים ומשתנים נוספים. 

צמיגי שטח מיועדים כמובן לרכיבה בתנאי שטח דינמיים, ויידעו לתמרן היטב בתוואי חול, בוץ, סלעים ועפר. הם מצוידים בזיזים עמוקים שמאפשרים אחיזה טובה במגוון של משטחים לא סלולים. גם כאן התצורה הספציפית של סוליית הצמיג תשתנה לפי השימוש וסוג הקרקע. 

צמיגים דו שימושיים מיועדים למי שאוהבים גם וגם. צמיגים כאלה יספקו פתרון מספק ביצועים טובים גם על הכביש וגם בשטח, אך לא יגיעו לאותה רמה של התמחות כמו צמיגים ייעודיים. דפוסי השימוש שלכם יקבעו בסופו של דבר האם זו הבחירה הנכונה בשבילכם. לדוגמה, דו-שימושיים ישרתו היטב אופנועי אדוונצ'ר גדולים, שמבלים את רוב זמנם בכבישים אבל מלחכים מדי פעם גם שבילי עפר.

בעולם הצמיגים, הגודל בהחלט קובע. חשוב לבחור צמיגים במידות המתאימות לאופנוע שלך – מידת הצמיג נקבעת על ידי היצרן, וזו לא בחירה מקרית, כי ההתאמה כאן חייבת להיות מדוייקת. מידות הצמיג נגזרות משלושה נתונים עיקריים: רוחב הצמיג כולו, גובה הדופן וקוטר הגלגל. המידות מצוינות בצורת סדרת מספרים ואותיות על דופן הצמיג (למשל, 120/70R17). רק צמיג במידות הנכונות יבטיח לכם ביצועים אופטימליים ויעניק את הבטיחות והיציבות המקסימליות.

לחץ האוויר בצמיגים הוא גורם חשוב שמשפיע על האחיזה, נוחות הרכיבה ועל חיי הצמיג. לחץ נמוך מדי עלול לגרום לשחיקה מואצת של הצמיג וישבש את אחיזת הכביש, מה שייצור אצל הנהג תחושת "מריחה" והיגוי מעורפל. מצד שני, לחץ אוויר גבוה מדי עלול להקטין את שטח המגע עם הכביש, להפחית את רמת האחיזה ול חשוב לבדוק את לחץ האוויר באופן קבוע ולהתאים אותו להמלצות היצרן.

סוליית הצמיג משפיעה על האחיזה, על פיזור המים ועל היכולת להתמודד עם תנאי דרך שונים. צמיגים עם סוליה רדודה יתאימו לרכיבה על כבישים יבשים ויביאו לביצועים טובים במהירות גבוהה. צמיגים עם סוליה עמוקה יותר יתאימו לתנאי שטח וכביש רטוב בזכות היכולת להרחיק מים ביעילות.

צמיגים מיוצרים ממגוון חומרים, שמספקים תכונות מגוונות ומשפיעים גם על העמידות. צמיגים רכים מספקים אחיזה טובה יותר אך נשחקים מהר יותר, בעוד שצמיגים קשים יותר יחזיקו מעמד זמן רב יותר, אך עלולים לספק פחות אחיזה. בחירת הצמיגים המתאימים תלויה בסוג הרכיבה וסגנון הרכיבה שלכם, אבל תמיד יתקיים פה מאזן של רווח והפסד. רוכבים ספורטיביים עשויים לוותר על אורך החיים לטובת אחיזה טובה יותר, בעוד שרוכבי תיור שגומאים מרחקים ארוכים יעדיפו צמיג שיחזיק קילומטראז' גבוה ככל האפשר.

אם בקילומטראז', איך אפשר לשפר את תוחלת החיים של צמיגים? תחזוקה נכונה של הצמיגים כוללת בדיקות שוטפות של לחץ האוויר, חיפוש סדקים או פגיעות אחרות בצמיגים ומדי פעם גם בדיקת עומק ובירור מצב שחיקת הסוליה. בצמיגים רבים יש "גומת חן" שעומקה מסמן את רמת השחיקה המקסימלית שהמציג יכל לעמוד בה. אם הגעתם עד הלום, מומלץ להחליף את הצמיג בהקדם האפשרי – כי בנקודה הזאת הוא מאבד את היכולת לספק אחיזת כביש בטוחה והופך למפגע בטיחותי. תיקון פנצ'ר הוא פתרון זמני בלבד, וגם אם ביצעתם אותו בקפדנות, לא היינו מהמרים על צמיג מודבק עם החיים שלנו. בכל מקרה אם הצמיג ניזוק או שחוק בצורה משמעות וניכרת לעין חשוב להחליף אותו מיד. אם אתם מבחינים במבט בתופעות כמו שחיקה לא אחידה, פגיעות בדופן הצמיג או קרעים בתבנית הדריכה, הגיע הזמן להתחדש. 

במקרה של צמיגים, גיל הוא לא רק מספר. רוכבים רבים לא מודעים לעובדה שצמיגים מתבלים גם אם לא השתמשו בהם כלל, ושיש להם למעשה תאריך תפוגה גם אם הכל נראה תקין. על דופן הצמיג מופיע תאריך הייצור שלו, המורכב מארבע ספרות: שתי הספרות הראשונות מציינות את שבוע הייצור ושתי הספרות האחרונות את שנת הייצור (למשל, 2519 מציין שהצמיג יוצר בשבוע ה-25 של שנת 2019). מומלץ לא להשתמש בצמיגים שעברו חמש שנים מיום ייצורם ולא לרכוש צמיגים "חדשים" שיוצרו לפני שנה או יותר, אז תמיד שווה לבדוק שהפנצ'רמאכער לא עושה עליכם סיבוב. 

בשורה התחתונה, צמיגים הם החברים הכי טובים שלכם, וכל מה שהם מבקשים בתמורה זה קצת תשומת לב. השתכנעתם? מעולה, צאו רגע החוצה ותעיפו מבט לוודא שהם תקינים, מנופחים ובתוקף…

1452 צפיות

To top