בצבע Motorrad

רוכבים על רטוב

הכבישים רטובים? יש סיכוי שבמהלך היום העננים יתקדרו? אין סיבה להשאיר את האופנוע בבית. קבלו את הציוד ואת הטכניקה שיהפכו את הימים הרטובים לשמחים.

החורף כאן, אבל חורף ישראלי. כאן לא מקבלים ימים ארוכים של גשם ללא הפסקה וכמעט תמיד מקו קריית גת ודרומה העניינים די יבשים. מה שכן, בשנים האחרונות אנו זוכים לפרצי גשם חזקים ולרוב קצרים, יום או יומיים של ברדק המציף את הרחובות ותמיד מפתיע, בכל שנה מחדש.

זה ידוע שלאופנועים יש נשמה, והם עצובים כשמשאירים אותם לבד בבית.והאמת, אין סיבה. גם לא בחורף, גם לא כשגשום, או כשיש סיכוי לגשם. מה שכן, צריך להיות מוכנים – עם הציוד, האופנוע והרכיבה.

איך עושים את זה נכון?

אתם בניילון

המפתח לרכיבה בטוחה בגשם מתחיל מכם. ציוד רכיבה טוב יעשה את ההבדל בין סיום רכיבה יבשים לבין לחלוחית בתחתונים, או בכפות הרגליים. אין רוכב עצוב יותר מרוכב שהאצבעות הקטנות של הרגליים שלו רטובות. אז נתחיל בציוד.

שתי אסכולות שוכנות זו לצד זו, בכל הקשור לציוד שישאיר אתכם יבשים:

  1. מכנסיים, מעיל ונעליים (מגשם קל ועד גשם כבד, תלוי בסוג הבד).
  2. חליפת גשם ייעודית, ערדליים וכפפות אטומים לגשם (כל גשם), שאותן עוטים על הבגדים.

נערים היינו וגם נרטבנו, על כפפות עמידות לגשם אסור, פשוט אסור לוותר.

שאלו את עורך המדור, במסגרת המדור לכל שאלה יש תשובה, וגם אם לא תשאלו אותו, והוא יאמר לכם שהוא חסיד אסכולת הכפפות, המעיל והנעליים העמידות (נעלי הרכיבה העמידות כבר מזמן אינן גמלוניות, הן נושמות, וגם נראות פצצה). בנוסף לזה, בתיק המחשב הוא מקפל את מכנסי הניילון, למקרה שהגשם יפתיע. לרכיבות ייעודיות בחורף, כבר כדאי לצאת עם מכנסיים עמידים.

בנוגע לקסדה, בכל ארבע העונות, אנחנו היינו הולכים על קסדה סגורה. חשוב לבחור במשקף שעמיד בעיבוי ולא מתערפל, או באינסרט פנימי נגד התעבות.

האופנוע

לפני שנדבר על הכביש נדבר על האופנוע. נתחיל בצמיגים, כרגיל האביזר הבטיחותי הכי חשוב באופנוע שלכם, בכביש יבש, לח ורטוב. האמת, שאנחנו מוטרדים פחות מרוכבים, מאשר מנהגים, שנוטים להיצמד לצמיגים שלהם, עד אשר הם מקבלים מרקם חלק לחלוטין. אורך החיים של צמיגי אופנועים הוא קצר יותר, ההחלפה תכופה יותר, תשומת הלב שלכם, הרוכבים, גבוהה יותר, רק צריך לשמור עליה.

כל צמיג לכביש (בשונה מצמיגים למסלול, או צמיגי שטח), מעניק אחיזה גבוהה בכביש רטוב. קחו בחשבון, שבמרוצים, רוכבים על צמיגי גשם משכיבים עד חיכוך הסליידר של הברך, ואפילו המרפק, כך שכביש רטוב לא צריך להלחיץ אתכם. מנגד, קחו בחשבון, שצמיגים קרים אוחזים פחות, וכבישים קרים ורטובים מחממים לאט יותר את הצמיגים, אז דיר בלאק עם מרחקי הבלימה בתחילת הרכיבה. הלאה, לחץ אוויר – צמיגים באופנוע מאבדים לחץ, וזה נורמלי. בחורף הלחץ יכול להיות נמוך מאשר בקיץ (ב-2 PSI), כי הטמפרטורות נמוכות יותר והאוויר מתפשט פחות. בבקשה לבדוק פעם בשבוע, ולמלא כשהצמיג קר.

ברוב האופנועים, בניגוד לרוב המכוניות, מערכת החשמל חשופה למדי. זו צריכה לעמוד ברסס בלתי פוסק של מים אם נרכב בגשם. כדאי לעבור בקפדנות על כל החיווט הגלוי, לעשות שם סדר ולכסות כל דבר גלוי או שאינו במקומו. אם צריך השתמשו ב-WD40 כדי להרחיק מים ולחות שהצטברו כבר. אגב, WD40 נולד מתוכנית החלל האמריקאית במטרה להרחיק מים ולחות ממנועי הטילים, זה חומר רציני. WD = Water Dispersant.

מצב המחדל של כל אופנוע הוא אורות פועלים, וזה יופי. מה שכן, השקיעו בניקוי הפנסים מהסחל’ה שעף ונדבק מהכביש. זה עניין הישרדותי.

אגב, באמא, הקפידו לנקות את האופנוע לאחר רכיבה בגשם.

הרכיבה

בגשם רמת האחיזה יורדת. גם אם זמן התגובה נותר דומה, המרחק שבו הכול קורה מתארך. זכרו גם שה-ABS לא נועד לקצר מרחק בלימה אלא להשאיר אתכם על האופנוע ועם יכולת היגוי מסוימת כדי לחמוק מבעיה.

אם התברכתם ב-BMW מהשנים האחרונות, העבירו את האלקטרוניקה למצב גשם, שמרכך את תגובת המצערת, ומעביר למקסימום את בקרות המשיכה והאחיזה.

האיצו במתינות. חפשו במים שעל הכביש את הקטעים האלה הצבעוניים שצפים עליהם. סימן ברור לשמן, סולר או כל זיהום אחר שעשוי להוריד אתכם לאספלט. אחיזה היא שם המשחק, בתאוצה, בבלימה ופניות.

למדנו בדרך הקשה שחובה להתרחק מכל פס צבע שיש על הכביש. חלקם הם בעלי יכולת אחיזה, אבל רק חלקם. על הצבע (הזן מצבעי השמן) האחיזה צונחת לרמה של קרח כמעט. רכבו בין הפסים של מעבר החציה, שמרו מרחק מהקו של השול וסימני דרך אחרים.

מים זורמים על הכביש או שלוליות הם מסוכנים מאוד, ומסכנים אתכם באקווה-פלאנינג – שייט חופשי ובלתי מבוקר. כניסה מהירה למים עשויה לגרום לניתוק הצמיג מהכביש ולנפילה. אם אין ברירה היכנסו למים באיטיות ושמרו על קצב אחיד דרכם. היזהרו מבורות בלתי צפויים, בפרט בעת גשם שוטף, עת מכסי הביוב נוטים להתנתק מלחץ המים מפתחי הניקוז. אז בבקשה, עשו לנו טובה ואל תכניסו את האופנוע שלכם לבור ביוב. לא מגיע לו, ולא מגיע לכם.

 

 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים