טכנולוגיק

המהפכה של סדרה K

אחרי שנים עם מנועי בוקסר מקוררי אוויר – BMW חזרה לנייר המילימטרי ויצרה מהפכה נוספת – דור ה-K

זוכרים ש-BMW התחילה כיצרנית של מנועים למטוסים. לא במקרה – גם היום – הסמל שלה הוא מדחף סובב וצבעי דגל בוואריה. והיא עשתה את זה כל כך טוב ויצרה כמה ממנועי הבוכנה המתקדמים והחזקים ביותר לעולם התעופה שבסוף המלחמה בנות הברית השמידו כל זכר וראיה למטוסי הקרב הגרמניים. BMW הייתה גם חלוצה ביצור של כמה ממנועי הסילון הראשונים – טכנולוגיה שבסוף הגיעה לידיים אחרות.

שם – בתעופה – אוהבים מנועי בוקסר. מדוע? פחות בגלל הזנב המכשכש ושלא צריך להוציא אותם לטיול בבוקר ויותר בשל האיזון הטבעי. חוצמזה שאפשר לייצר אותם מפחות חלקים כי לא צריך משקולות איזון. בניגוד לחום ההביל שאנו מכירים אצלנו שיכול להמיס כוונה טובה של חמות פולניה – בגובה הטיסה האוויר קריר ויבש. וזה מייבש את אגלי הזיעה שעל המצח וגם לא צריך קירור מים אלא מספיק להשתמש בצלעות קירור סקסיות.

כך שזה היה די טבעי שBMW בחרה במנוע בוקסר לאופנועים שלה. זו הטכנולוגיה שהייתה תחת היד – “נטורליך”. כך שלמעשה מהאופנוע הראשון בשנות ה-20′ ועד שנת 1983 – במשך 60 שנים, כל האופנועים של BMW היו בוקסרים מקוררי אוויר.

מה שהגיע מארץ השמש העולה הזיז משהו עמוק בבגדי העור של רוכבי אירופה. הם שמו מנועי 4 צילינדר המותקנים לרוחב השלדה. תצורה לא הגיונית בעליל ועם קירור אוויר שיש לו מגבלות טיונינג רבות. אולם מחיר זול ומה שנתפש בשעתו כחדשנות, קנה את אהדת הרוכבים באירופה שרצו משהו “אחר”. והמותגים היפנים החלו לנדוד מערבה.

זוכרים ששיחקנו בילדותנו “חמור חדש”? התשובה של BMW נחשפה ב-1983 והייתה לא פחות ממהפכנית (את התדהמה אפשר היה לשמוע עד כאן) ודילגה ועברה על כל מה שרק חלמו ביפן. אבל עוד קודם – טכנולוגיה.

סדרת K הגיעה לעולם בשנת 1983 כדגם יחיד עם ה-K 100. וצריך לעשות שריר במוח ואולי להביט באלכסון כדי להבין מה מתרחש שם למטה – בין הגלגלים. “משהו שונה שם” – אמר מישהו באבחנה מדוייקת. BMW עם מנוע 4 צילינדרים השוכב על צידו לאורך השלדה! אין צלעות קירור קלאסיות אלא קירור מים וגם הופעת בכורה להזרקת דלק. מפגן טכנולוגי של ממש ופתאום הכלים של המתחרים נראו ממש ארכאיים. הכינוי “הלבנה המעופפת” (בשל ריבוע בלוק המנוע הבולט בתחתית האופנוע) בישר את החיבה החדשה ליציר הכפיים הדו-גלגלי.

בגרמניה – כמו שכולנו יודעים – יש כבישים שבהם אין הגבלת מהירות “אוטובהן”. למען הדיוק נציין רק כי יש שלטים הממליצים על מהירות בטוחה של כ-140 קמ”ש. אבל בתכל’ס – תן דרור למצערת להיפתח ולשסתומים לשיר. גרסת RS מוצגת עם פיירינג אווירודינאמי שעוצב בקפידה, הותקן כידון נמוך יותר כדי לתת תנוחת רכיבה יותר אתלטית וגם נוספה אפשרות לכוון את גובה המשקף.

ה-RS היה שלאגר ומצא בית אצל 40 אלף רוכבים. עד היום ה-K 100 RS מסמל את השילוב המושלם של נופך ספורטיבי עם נוחות של אופנוע תיור המסוגל לכסות קילומטרים רבים מבלי לעייף את הרוכב. ה-RS גם היה הדגם הסדרתי הראשון שכלל ABS ושיחק תפקיד חשוב בייבוא טכנולוגיית הבטיחות החשובה הזו לכלל האופנועים.

בסוף שנות ה-80′, BMW יוצאת לזלול קילומטרים ומרחיבה את ההיצע עם K 100 RT. אותה חבילה טכנולוגית מתקדמת שכבר הכרנו אבל עם חבילת אבזור ייעודית לתיור – כפי שמצופה מאופנוע תיור מודרני. ה-RT קבע מיד את אמת המידה לכל היצרנים האחרים, איך צריך להיות ולנוע אופנוע תיור מתקדם.

BMW לא נחה על השמרים ומציגה את ה-K 75 במחצית השנייה של 1985. אופנוע שימשיך להיות מיוצר עד שנת 1996. בגדול מדובר בגרסה קלה של ה-K 100 שממנועו הוסר צילינדר אחד – שלושה במספר. אותן תכונות ניהוג וטכנולוגיות מובילות אבל בחבילה פחות מאיימת לרוכבים מתחילים ובמחיר נגיש יותר. גם כאן BMW הציגה כמה גרסאות: ה-K 75 הבסיסי, K 75 c עם פיירינג קטן וגם גרסה ספורטיבית K 75 S שקיבל שלדה קטנה וקלת משקל.

בסוף שנות ה-80 מגיעה ספינת הדגל: K 100 LT עם פינוקים רבים. הראשון במשפחת BMW אשר מציע רמת פאר יוצאת דופן. ריפודי עור מוקפדים בתפירה ידנית, מערכת שמע חזקה, צביעה מיוחדת וארגז מטען עליון המצטרף למזוודות הצד. התגובות לאופנוע הזה בתערוכה שבה הוצג היו כה טובות ש- BMW הכניסה אותו מיד ליצור סדרתי. רמת האבזור הגבוהה, ביצוע עילית של ההרכבה ומערכת ההנעה החזקה כולם הפכו לאמת המידה אשר משתקפת גם בימינו באופנועי התיור הבכירים שבליין.

זוכרים את ה”אוטובהן”? קבלו את K1. האופנוע שקבע ציון דרך בעיצוב אווירודינאמי והוצג לעולם בשנת 1988. ה-K1 היה האופנוע הראשון של BMW  שמנועו נהנה מהנשימה המשופרת של 4 שסתומים לצילינדר – דבר שהיום נראה לנו טריוויאלי. המראה של האופנוע – המכוסה כולו בפיירינג אווירודינאמי היה עתידני וחדשני. המראה הזה לא היה “סתם” ליופי. ויש לו שימוש מעשי – התכנון האווירודינאמי אפשר ל-K1 לשייט ביציבות מלאה במהירות העולה על 230 קמ”ש. לשייט – קלטתם? לא מהירות מירבית. מהירות שיוט של 230 קמ”ש. הזיה!

בשנים הבאות המשיכה BMW להוביל את הקטגוריות השונות עם תשובות טכנולוגיות לבעיות שאחרים לא חשבו לפתור. היא נכנסה לזירת אופנועי השרירים בשנת 2004 עם ה-K 1200 R עשיר בטכנולוגיה ממסלולי ה-MOTO GP. מה שסלל את הדרך לדור חדש של אופנועי כביש וביצועים כמו ה-S 1000 RR ומשפחת ה-900 החדשה.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים