רוכבים רבים מכירים וחולמים על ראלי דקאר – אותו מירוץ מדבר מפרך שהחל כחלום רומנטי בסוף שנות ה-70 על רכיבה רצופה מפריז לישוב המערבי ביותר באפריקה – דקאר.
אגב, סתם כדי שתדעו, גם בראלי הזה ניצחנו – יותר מפעם אחת – BMW אתם יודעים. בכל מקרה, לראלי דקאר על הרוכבים להגיע עם האופנוע שלהם, לחיות ולשרוד בעצמם לכל אורך המסע – שלושה שבועות ואלפי קילומטרים של מדבר, שממה וניווט אינטואיציה.
ה- GS Trophy לוקח את ההרפתקה, האתגר וה״ראבק״ של ראלי דקאר ומגיש אותו בצורה יוקרתית ונוחה לצוותים של רוכבים הנבחרים בגיבושונים, המתקיימים בכל מדינה המתעתדת לשלוח רוכבים לאירוע העולמי. מדובר אם כן בהפקה מרשימה ביותר אליה הרוכבים שנבחרים צריכים להגיע רק עם מברשת שיניים ומיומנות רכיבה.
BMW MOTORRAD מספקת את כל הדרוש מציוד רכיבה, לינה, אוכל, צוותי סיוע וכמובן דגמי GS חדשים שהרוכבים יאתגרו בשורה ארוכה של משימות רכיבה, אתגרי צוות וברקע הנופים המרהיבים ביותר שיש – כאלה שרואים רק בהזיות הקשות ביותר כשסוף השבוע מתקרב ואתם עוד תקועים במשרד. עבורנו, זה לעמוד על הרגליות בשביל מדבר אינסופי כשפלומת אבק מתקוממת מהגלגלים ודוהרים ב-S עצל בין עצי שיטה מרהיבים – כשברקע מתנגן הבריטון של מנוע בוקסר מאושר מהחיים.
משנת 2008 BMW MOTORRAD משקיעה ומפיקה מדי שנתיים את אירוע ה-GS הנחשב ביותר בעולם הדו-גלגלי. למעשה אין מקביל לטרופי בהיקף וברמת הנחשקות לרוכבי השטח ברחבי העולם. מדבריות נמיביה המרהיבה היו הזירה למהדורת 2024 התשיעית במספר של האירוע.
מהדורות קודמות נערכו בדרום מזרח אירופה (אלבניה) בשנת 2022, אוקיאניה (ניו זילנד) בשנת 2020, מרכז אסיה (מונגוליה) בשנת 2018, דרום מזרח אסיה (תאילנד) בשנת 2016, צפון אמריקה (קנדה) בשנת 2014, דרום אמריקה (צ׳ילה, ארגנטינה) בשנת 2012, דרום אפריקה (דרום אפריקה, סווזילנד, מוזמביק) בשנת 2010 וצפון אפריקה (תוניסיה) בשנת 2008. כל מקום ואזור גיאוגרפי הציב את הרקע הייחודי שלו וכמובן את האתגרים לרוכבים ול-GS שלהם.
באירוע האחרון השתתפו 22 קבוצות מכל רחבי העולם – בסך הכול 60 רוכבים, שחיכו להם במחנה המדברי שישים אופנועי GS 1300 דנדשים. בנוסף לרוכבים הוזמנו לאירוע גם נציגי התקשורת העולמית, צוות רפואי, נותני החסות להרפתקה וצוות צילום לתיעוד מלא ומפורט של האירוע בכלל זה דיווחים יומיים – בנוסח הדקאר.
מה שחיכה לקבוצות היו שישה ימי רכיבה ומסלול באורך מצטבר של 1,350 קילומטרים דרך הנוף המטריף של נמיביה בתחרות שהעמידה למבחן את מיומנות הרכיבה, כוח הרצון ועבודת הצוות של הרוכבים והרוכבות. כן – גם רוכבות נתנו חזק בגז בצוותים המייצגים – בכבוד – את קוריאה הדרומית, צרפת, גרמניה, יפן, בלגיה וגם צוות בינלאומי שחיבר עורכת דין פולניה עם מדריכת נהיגה מצ׳כיה.
את הגביע בסיום לקח צוות הגברים מגרמניה בהישג מרשים ביותר. אבל עוד יותר מרשים היו צוותי הרוכבות שכולן סיימו את הטרופי במספר נקודות גבוה יותר מזה של צוות הגברים שסיימו שניים. את הצוותים הנשיים הוביל הצוות הבינלאומי – מה שמוכיח שגישה נשית יכולה להביס גם את הקשוח במדבריות על האופנוע הנכון.
מה שמשאיר לנו לומר כמה מילים על הגיבור של האירוע. R 1300 GS האופנוע הרשמי של המתחרים, שהוקשח במיוחד לאירוע הטרופי. בליבו מנוע בוקסר חדש מקורר אוויר/מים בנפח 1,300 סמ״ק, המפיק 143 כוחות סוס ב-7,750 סל״ד ומומנט של 145 ניוטון מטר ב-6,500 סל״ד, ומציע אספקת כוח חזקה אך לינארית וחלקה כמו ליטוף של צעיף משי. ביחס לדור הקודם, ה-1300 השיל משקל משמעותי ומתפנק עם שלדה חדשה ויחד מתקבלת זריזות טובה יותר והתנהגות שמחה יותר.
האופנוע של רוכבי ורוכבות הטרופי הגיע מצויד במגוון שיפורים – דברים לחשוב עליהם אולי גם עבורנו – רוכבי ה-GS הישראלים:
- כידון מוגבה: לעמידה נוחה יותר בקטעים טכניים.
- רגליות אנדרו: רחבות ויציבות יותר, המציעות אחיזה ושליטה טובות יותר.
- מוטות הגנה למנוע ומגן גחון: חיוניים להגנה על המנוע והשלדה התחתונה מפני סלעים וחבטות.
- חישוקי גלגלים עם שפיצים צולבים ועליהם צמיגי שטח: חובה בכל ירידה רצינית לבוש.
- ידיות הילוכים ובלם מתכווננות: מאפשרות לרוכבים להתאים אישית את הפקדים לארגונומיה אופטימלית.
ה-BMW R 1300 GS הציג גם אלקטרוניקה מתקדמת, כגון הדור האחרון של ESA דינמי (כיוון מתלים אלקטרוני) ומצבי רכיבה מקצועיים, הכוללים הגדרות כמו Enduro ו-Enduro Pro לביצועים מותאמים אישית בשטח קשה. המבנה הקל של הדור החדש ל-GS הגדול, לצד התכונות המתקדמות שלו הפכו את האופנוע לכלי המושלם לניווט בנופים המאתגרים של נמיביה. אפשר כבר להתחיל לחלום על הטרופי של 2026.
ואם חשקה נפשכם בתמונות ומידע נוסף – ניתן למצוא כאן 🙂