רכיבות מבחן בלי בקרות

זמן חלל

קל יותר, מהיר יותר ועם יותר יכולת מאי פעם. ה- BMW S 1000 XR החדש מקצר את הכבישים ומצליח להחזיר את הזמן האבוד, בלי לאבד טיפה של פינוק.

נתחיל בשורה העליונה,

הוא נראה כמו אופנוע טיולים תמים, אבל מתחת לחליפה נמצא ממזר ערמומי, אופנוע ספורט שיודע להתלבש יפה.

התחלנו,

מי אמר שאופנועי Adventure ספורטיביים צריכים להיות גדולים ומגושמים? הדור החדש של BMW S 1000 XR מביא חדות וקלילות לאופנוע שרק רוצה לטרוף קילומטרים במהירות, ואם לא קשה אז שיהיו ממש מפותלים.

זה לא פשוט להשיל 10 ק”ג מהדגם היוצא ו-BMW השיגה זאת על ידי תכנון מחדש של המנוע ושל מערכת המתלים המתקדמת. והמנוע? מאיץ חלקיקים, שמאתגר את יכולת עיבוד התמונה שלכם. המנוע הזה הוא פיתוח של מנוע ה-1000 של ה-S 1000 RR ממסלול המרוצים, שהשיל ממשקלו (חלקים קלים יותר, מנוע שעף מהר יותר), וגם עבר עיסוי עמוק כדי להפיק כוח מועיל על פני טווח סל”ד רחב יותר, ולא רק בקצה העליון. איך זה מרגיש? לא שהקודם היה עצל, או איטי, או לאה, נהפוך הוא. אבל עם פחות משקל,תפוקה של 165 כ”ס וגמישות לכל אורך הסל”ד, קיבלתם תחנת כוח, שעוד לא נולד הכביש שגדול עליה. איך זה באמת מרגיש? סורקים במהירות את הכביש, כדי לגלות שהוא פנוי, מציירים קו התקדמות דמיוני, מחזיקים עם הברכיים את מיכל הדלק, קדים קידה לעבר המשקף הרחב, מסובבים את המצערת מלוא החופן, ופאקקקקקקקקקקקקקקקינג הל. או בעצם heaven.

ננסה במילים

לאחר שסיימנו לגרגר מהנאה, אפשר לנסח את החוויה. הנה כי כן, יש אופנועי כביש שנועדו להגיע ממקום למקום; יש אופנועי כביש שנועדו להפגין סטייל בכמויות; יש אופנועי כביש, שלא מיועדים לכביש אלא למסלול המרוצים; ויש אופנועי Adventure שרוכבים עליהם בכביש והם לא יותר ממנשאי מזוודות ובני.ות זוג; ויש אופנועי ספורט-תיור, שיודעים לטרוף קילומטרים, בלי לאבד את זיק הטירוף של אופנועי המרוץ.

ועכשיו ננסה במילים, כי המספרים לא מספרים את כל הסיפור: מאה שישים וחמישה כוחות סוס שמגיעים ב-11,000 סל”ד וגם 11.4 קג”מ הנשפכים ממנוע 4 ציל’ מקורר מים. עקומת הכוח הרחבה יותר מאפשרת רכיבה עם דחף שכאילו בוקע מצינור של מכת”זית משטרתית, ומוטב ששאר העצמים הדוממים על הכביש ייקחו ממנו מרחק. יחסי ההעברה של ההילוכים 4, 5 ו-6 הוארכו כדי לנצל טוב יותר את התחום היעיל המורחב של תפוקת הכוח וכדי לשפר את חווית הרכיבה עם שקט, הפחתת צריכת דלק והורדת סל”ד בשיוט. פתיחת מצערת (ניסיתי) נמהרת תכניס לפעולה את מערכת ה-DTC שזה בקרת משיכה דינמית ומהצד השני גם את ה-MSR – שמונעת החלקת גלגל בעת סגירת מצערת חריפה או בעת הורדת הילוכים בבלימה, וזה נכון במיוחד לכבישים הקיציים שסופגים עוד ועוד כתמי ג’יפה מחליקים. חוץ מזה, יש גם מצמד מחליק מעודכן, שמתאים עצמו אוטומטית לשחיקה וגם מונע קיפצוצים.

הלאה המברגונים

שלא כמנהג ימות הקורונה, הכלי הזה הצליח להוריד במשקל שלו, אולי משום שהוא תוכנן לפני המגיפה. חוץ מהקילוגרמים  שירדו מהמנוע (אל תקלו ראש, אלה 7.3 שמרגישים כמו 70, כי הורדה במשקל של חלקים נעים היא משמעותית במיוחד), היא הצליחה להוריד עוד 2.1 ק”ג מהשלדה שעוצבה מחדש. חלק מזה נובע מכך שבלוק המנוע עצמו מקבל תפקיד רוחב משמעותי יותר כחלק הנושא בעומס. עוד 1.6 ק”ג ירדו מהזרוע האחורית כפולת הדפנות (משקל בלתי מוקפץ, גם הוא מרגיש כאילו ירדו 16). זו מקבלת חיבור ישירה לשלדה ועם המשקל המופחת יכולה מערכת המתלה האקטיבית להתבטא טוב יותר. אז הנה: המתלה.

עד לא מזמן, ההבדל בין נערים לבין גברים, בכל הקשור לרכיבת אופנועים, היה נעוץ ביכולת לכוון את המתלים. רוכב שמחזיק מעצמו, היה ממלמל כמתוך שינה את הגדרות עומס הקפיץ, שיכוך הכיווץ ושיכוך ההחזרה, ומסתובב טרוף עיניים עם מפתח פתוח ומברג, כדי להתאים ברבע סיבוב את המזלג הקדמי או את הבולם האחורי לכביש המסוים שהוא רוכב עליו.

ואז, הוא היה עובר לכביש אחר, והאופנוע לא היה מפסיק לקפוץ. ובמילים אחרות, סיפור מבאס. כל זה השתנה עם המתלים האקטיביים, מפוקחי המחשב, שבמילי-שניות יודעים להתאים את עצמם לעומס, למהירות, ולתנאי הכביש. חסל סדר מברגונים, וניסיון לשחק מבינים.

כסטנדרט BMW S 1000 XR כבר מגיע עם Dynamic ESA שזה אומר שיש לכם – הרוכבים המאושרים – את הדור האחרון של מערכות המתלים לדו”ג עם שיסתום אקטיבי לבולמי הזעזועים. רוצים עדיין לשחק עם השיכוך? אין בעיה, אפשר לבחור מלוח השליטה בדשבורד של האופנוע בין מצב ROAD למצב DYNAMIC וגם DYNAMIC-PRO שבכל אחד מהם “מפת” השיכוך של המתלים מתאימה לקצב ולמצב הרוח של הרוכב. בנוסף יש גם איזון אוטומטי של האופנוע למשקל של רוכב נוסף או מזוודות לסופ”ש אי שם רחוק מהכרך. שני מצבי המתלה האלה זמינים לכם בכל אחד מארבעת מצבי הרכיבה (ברמת הגימור הרלוונטית).

איך זה עובד ברכיבה? פצצה. הגעתי ספקן עם מברגון בכיס הפנימי של המעיל. יצאתי טמבל, עם קצה מתכתי שדקר אותי קרוב ללב.

א-פרופו מסך התעופה של הכלי הזה, מסוג TFT 6.5 אינץ’ המרכז את כל המידע והפונקציות שיש. עם דגש על נראות מקסימאלית בכל תנאי התאורה – גם שמש ישירה או משקף קסדה מלוכלך (זה עליך). הרוכב יכול לבחור איזה מידע מוצג לו ולהסתיר את המיותר ולבחור מכמה מצבי מוגדרים ממינימליסטי ועד ממש עמוס עם מידע על פעולת המערכות השונות. תפעול המסך לא דורש הורדת היד מהגריפ – הכל נעשה על יחידת שליטה בכידון.

בקצות האצבעות אפשר לבחור בין ארבעה מצבי רכיבה: RAIN, ROAD), DYNAMIC ו- DYNAMIC-PRO. שהאחרון בתכלס משחרר את הכל ומאפשר לקנפג דברים כמו תגובת מצערת, בלימת מנוע, פעולת ABS ובקרת משיכה. יש גם שליטה על ווילי שעליו אפשר לפקד לראשונה באופנוע הזה.

כבר התרגלתי לזה שהמסך הזה מאפשר ניווט (באמצעות האפליקציה של BMW בטלפון שלכם), אבל לא הפסקתי להתלהב ממחוון זווית ההטיה, ועוצמת הבלימה. זה עבד כך, האצתי בטירוף, ובלמתי בטירוף, כדי להבין איזו עוצמה אני מפעיל ויכול להפעיל. נכנסתי לפנייה, ולרגע דמיינתי, שאני עם חליפת מרוץ במסלול של קטלוניה, כדי להבין לאיזו זווית הטיה אני מגיע. איפשהו בחלק האחורי של הראש, חשבתי על האופנוע שלא שלי, ועל חשבון התיקונים שאקבל, שלא לדבר על חזרה לאיכילוב, אז הרגעתי.

דיברתי על בלימה?

דיברתי. BMW הייתה הראשונה לשלב ABS באופנועים עתה היא עולה שלב עם DBC – המאפשרת שליטה דינמית בעוצמת הבלימה. מערכת עזר המשתלבת בעת בלימת חירום כדי לדאוג שלא תחסכו במעיכת המנוף ולא תשכחו לעזוב את המצערת. אותו ABS מסוגל עתה לשמור על אחיזת הגלגל הבולם לא רק בקו ישר אלא גם בהטיה. עד לא מזמן זה היה בבחינת מדע בדיוני – ABS  בהטיה – עם מספר אינסופי של רוכבים, שנעלו גלגלים בבלימה, ופנו למחלקות האורתופדיות הסמוכות למקום ההתרסקות, כדי ליהנות מחלקי חילוף מתכתיים לעצמותיהם המרוסקות. היום, חתיכת עוגה. אפשר להילחץ, לבלום בהטיה, והקדמי לא יינעל. חשוב לזכור שזה לא משחרר אתכם לגמרי מחוקי הפיזיקה או רמת האחיזה שיש לכביש שמיי ממטרות מרטיבות אותו באמצע הלילה. גן עדן לרוכבים בפאניקה.

כמעט שכחנו, הוא נוח?

הבנו שהוא מהיר, הבנו שהוא טורף, הבנו שהוא מאיץ, אבל איפה התיור? אל דאגה, יש תיור. הסידור החדש של השלדה, מיכל הדלק החובק שיורד נמוך ומאפשר תנוחת רכיבה סופר-נוחה ושילוב אופטימלי של היחס בין הכידון, למושב ולרגליות. תנוחה נוחה-אך-תקיפה המשתקפת גם בעיצוב שמשדר מהירות, עם רמזי עיצוב ממשפחת GS כמו גם מסדרות הספורט המפוסלות.

רוצים לצאת לרכוב מתל אביב לחרמון, שווה לעצור רק לפיפי בדרך. רוצים לצאת מעפולה ועד למצדה, שימו קרוז קונטרול, והנה מצדה, עם מיכל דלק של 20 ליטר, אפילו לא צריך לתדלק בדרך.

מה הגרסה שלכם

עוד מעט נגמר לנו המקום, אז לפני שאנחנו נועלים ומגיעים לגרסה האהובה עלינו, נספר, שבכל האופנוע יש רק פנסי LED. ממאותתי הצד המוצנעים ועד לתאורה הראשית האדפטיבית – Headlight Pro – שמוסיפה לבטיחות של רכיבות לילה על ידי הסטת האלומה לתוך הפניה.

ויש גם שלוש גרסאות:

PURE (כ-140 אלף ₪) RACE (כ-150 אלף ₪) ו-M-Sport (כ-170 אלף ₪).

לשתי הגרסאות היקרות יותר יש, בין השאר, גרסה מתקדמת יותר של המתלים המתכווננים, התנעה ללא מפתח, חיישני לחץ אוויר, תאורת יום LED ועוד.

ל- M-Sport בין השאר יש מצב ליתיום קל, חישוקים קלים, חלקי קרבון, ושאר פינוקים.

אנחנו אוהבים את ה- M-Sport, אבל זה רק משום, שאנחנו יודעים, שמה שלא נקנה באולם, נקנה אח”כ בחלקים אפטר-מרקט, אז כבר עדיף לקנות במקור.

הגענו לשורה התחתונה

למי הוא לא מתאים:

  • גם כאן, הגרמנים ניחנו במבנה גוף מגודל, לכן מאותגרי גובה ומשקל יחושו מעט מאוימים
  • למי שמחפשים לטייל, אבל לא מחפשים לתקוף כל פנייה, ולהאיץ במהירות האור (זה בסדר, יש תחליפים רגועים יותר, כמו ה- F 900 XR)
  • למי שרוצה לחסוך 50 אלף שקל, ולקבל את ה- F 900 XR

למי הוא מתאים:

  • למי שרוצה לעבור ממחלקת אופנוע הספורט למחלקת אופנועי התיור, בלי לאבד גרם של הספורט
  • למי שנהנה מפיצול אישיות, ורוצה כלי שמאפשר להתגרזן בכל כביש, וגם לצאת איתו לטיולי סופי שבוע, עם נרכב.ת וציוד
  • למי שרוצה לחוות את הקצה החדשני של BMW, כי הוא זוכר שחיים רק פעם אחת, וזה עכשיו

 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים