טכנולוגיק

חם, מתחמם, לוהט

בישראל יש מעט מאוד ימים בשנה שאי אפשר לרכוב בהם. מנגד, יש המון ימים חמים וגם רותחים שחייבים להיערך גם אליהם. כך תכינו את הגוף ואת האופנוע שלכם לרכיבה בקיץ החם של ישראל.

כאשר מבקשים עצות שימושיות ובטיחותיות לרכיבה בארץ, בדרך כלל הן נוגעות לימי חורף שהם גשומים וסוערים באופן נדיר, או למעבר דרך ענן ברחשים עסיסי ביום שרב קיצוני. אנחנו כל כך רגילים לכך שברוב ימות השנה יש לנו שמש ותנאי מזג אוויר קיציים, עד שאנו נוטים לא לשים לב לכך שגם בשגרה שלנו מסתתרות סכנות שכדאי לשים לב אליהן. אחת מהן היא עומס החום הכבד, תופעה שאופיינית לקיץ שלנו אבל יכולה גם להופיע בכל נקודה שבין מרס לאוקטובר.

אז הנה כמה עצות שימושיות שלנו כיצד להפוך רכיבה גם בימים החמים ביותר לחוויה נעימה. בפוסט הזה נתייחס לשילוש הקדוש: אופנוע, רוכב וכביש.

הכנת הבימר לקיץ

חשבו על כל דבר שעומס חום יכול להשפיע עליו. למשל, הצמיגים. אלו צריכים להתמודד עם אספלט לוהט ועם זרימת אוויר סביבם, שלא באמת עוזרת הרבה כדי לצנן אותם. בדיוק כמו שבמרוצים הקפדה על טמפרטורת הצמיגים היא מה שלא פעם מבדיל בין ניצחון לכישלון (מי שצופה בשידורים, מכיר את השמיכות ששומרות על טמפרטורות מדויקות), כך גם אתם צריכים להיות ערניים להשפעות החום על הצמיג. חום, למשל,  גורם לעלייה בלחץ האוויר. לכן חשוב לוודא שלחץ האוויר בצמיגים תקין וגם שהצמיגים עצמם לא מראים סימני זוקן, סדקים, עייפות ושחיקה יתירה. בכלל, הקיץ הוא הזדמנות טובה להתחדש בצמיגים טריים. אלו יספקו את מעטפת הביטחון הדרושה, ויישחקו בדיוק כמה שצריך לקראת הסתיו והחורף.

בנוסף לצמיגים, שאחראים על הקשר בין הכביש לאופנוע, אסור לנו לשכוח שיש גם מנוע שצריך לדאוג לו. אם אתם רוכבים על אחד מדגמי BMW שמצוידים במערכת קירור מים, מומלץ לבדוק את מפלס הנוזלים ולעבור על כל הצנרת והראדיאטורים (האקדמיה מבקשת להזכיר שבעברית צחה רדיאטור נקרא “מקרן”. עכשיו החכמנו) כדי לוודא שאין נזילות או הזעות, זכרו- ההזעה של היום זו הנזילה של מחר על כביש הערבה כ-45 מעלות חום.

שמן המנוע ובריאותו ממש קריטיים לרכיבת קיץ רגועה. כמה זמן עבר מאז שהחלפתם את שמן המנוע לטרי? מה עם מסנן השמן? ואם יש מצנן שמן, האם כל הצנרת אליו תקינה ושלמה ולא נסדקה בקיץ הלבנטיני הקופח ועתה מראה סימני הזעה מדאיגים? נושא השמן הוא בעל משנה חשיבות בעיקר ל-GS-ים מקוררי אוויר. הם ממש סובלים בקיץ, אז בואו נעזור לבוקסרים המתוקים האלה.

פעם, כשהיו קרבורטורים, היינו נוהגים להחליף ל”דיזת קיץ” שהייתה יוצרת תערובת דלק/אוויר דלה יותר כדי לפצות על כך שבאוויר חם יש פחות חמצן. כיום, כאשר בורכנו במערכות הזרקת דלק חכמות, המנועים כבר יודעים לדאוג לעצמם. אבל זה לא אומר שאנחנו פטורים לגמרי מלהיות קשובים לרחשי ליבו של המנוע. אם אתם שומעים “צלצולים” או דפיקות משונות מלמטה, גשו למרכז שירות לבדוק מה פשר העניין.

תעשו טובה וכסו את האופנוע. השמש אצלנו אכזרית והיא שוטפת הכול בקרינה אולטרה סגולה שממש לא עושה טוב לפלסטיק, גומי, מסכי LCD ומושבי עור. ההשפעה של שמש ישירה שקופחת ימים ארוכים על האופנוע היא בהחלט הרסנית. כיסוי פשוט יכול להבטיח שהאופנוע ישמר כמו שצריך. בנוסף החזיקו מטלית קטנה לנקות את הפנסים והמראות מאבק מצטבר – זה תמיד שימושי.

הרוכב הלוהט

הבעיה העיקרית שמכבידה על הרוכב היא עומס חום. מה יעשה רוכב נטול מיזוג בקיץ? יחפש דרכים להצטנן. למשל, לרכוב עם מעיל קיץ שמציע רמה טובה של הגנה ולא מוותר על מיגון לגוף באזורים הרגישים. מעילי קיץ יכולים להיות מעילי עור מחוררים או ממש מעילי רשת מאד מאווררים.

אי אפשר לוותר על מכנסיים ארוכים ונעלי רכיבה סגורות וגבוהות להגנה על הרגל מראשי המנוע

הלוהטים של GS.

בנוסף למעיל מאוורר כדאי גם להצטייד בכפפות מאווררות. עבורנו כפפות של אופנוע שטח עושות את העבודה נהדר ומספקות זרימת אוויר לידיים. אולמות התצוגה של BMW מציעים מגוון של פרטי לבוש מתאימים.

 

 

משקפי שמש טובים הם ממש חיוניים כדי ליהנות מרכיבה נוחה. בחרו את המשקפיים שנוחים לכם,צריך רק לוודא שהשילוב נוח עם הקסדה. בהקשר הזה נציין שיש לא מעט קסדות שמציעות אוורור ואף משקפים כהים בנוסף למשקף המלא. בכל מקרה לא להתפתות לקסדת “קלימרו”. חצי-קסדה תגן על חצי ראש – אולי.

 

רכיבה ארוכה בקיץ עלולה לגרום להתייבשות או אפילו למכת חום. כדי להימנע מזה רכשו “שלוקר” מים המאפשר שתייה מצינורית תוך כדי רכיבה. יש בשוק סוגים רבים, בעלי קיבולת של ליטר עד שלושה ליטרים. אפשר לרכוב עם השלוקר על הגב או צמוד למיכל האופנוע. טיפ שלנו הוא למלא שליש מהשלוקר במים ולשים אותו במקפיא – לפני רכיבה מלאו את ה-2/3 שנותרו במים טריים ויהיה לכם מקור שתיה של מים קרים לשעות רכיבה רבות.

הכביש המבעבע

זה הממד היחיד שאין לנו שליטה עליו. למרבה הצער, בחודשי הקיץ גם מספר תאונות הדרכים גדל, גם מכיוון שנהגים רבים נוסעים יותר קילומטרים בימי החופש הגדול, נהנים מיותר שעות שמש ונתונים במרדף בלתי פוסק אחרי יעד ההרפתקה הבא.

בקיץ, בעיקר בלילות, הסכנה העיקרית נובעת מגינות ציבוריות שמי ההשקיה שלהן נוזלים לכביש. זה יוצר שכבה חלקלקה, שהופכת במהירות לתערובת של מים עם השמנוניות של הכביש. בייחוד בלילה קשה לראות מבעוד מועד את הסכנה המתקרבת.

סכנות קיץ נוספות יהיו “פאטה מורגנה”, כלומר השתקפויות שנוצרות מאוויר חם העולה מפני הכביש. זה עשוי לגרום לרוכב לחשוב שיש משהו על הכביש או גרוע מזה שאין שם כלום כשדווקא יש. התופעה נפוצה יותר בכבישים הארוכים של הדרום.

אם אתם מתכננים יציאה לפני זריחה למדבר, קחו בחשבון שבאזור הר הנגב אתם עשויים לפגוש ערפל כבד מאוד. זו תופעה שמתרחשת בכל קיץ כשהפרשי הטמפרטורה הגדולים בין היום ללילה גורמים להתעבות של לחות באוויר.

באזורים מרוחקים אתם עשויים לפגוש בלילות הקיץ בעלי חיים שמחליטים לחצות או לשבת על הכביש, מהזאבים וחזירי הבר של הצפון לגמלים והפראים של הנגב. גם בלילה צריך לסרוק הרחק לפנים ולא לרכב מהר יותר מהמרחק שהפנסים יכולים להאיר לכם.

בנוסף חפשו וסרקו את הכביש לפנים מכתמים כהים. אלו יכולים לרמז על ריכוזי סולר/שמן או כל נוזל אחר שמצא דרכו לכביש ועשוי לגרום לאופנוע לאבד מאחיזתו. דמיינו (לפעמים אפשר ממש לראות זאת) שבנתיב הנסיעה יש שני “קוליסים” שעליהם עוברים גלגלי המכוניות והמשאיות. הישארו עליהם, כי במרכז הנתיב תפגשו את השמנוניות המסוכנת.

הקיץ הוא תקופה נהדרת לרכיבה. עם ההכנות הנכונות והרבה מים קרים, תצליחו להנות ולנצל את חודשי הרכיבה שחברינו באירופה רק יכולים לחלום עליהם.

ולכל קהילת הרוכבים, רכיבה בטוחה ומהנה!

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים