טכנולוגיק

האוסקר של עולם האופנועים

הראלי דקאר התחיל ממש החודש, וזאת הזדמנות טובה לדבר עליו ועל האנשים שהשתתפו בו ועשו היסטוריה, וגם על הנציגות הישראלית שלנו בו, שמעוררת גאווה מקומית בדיוק כשצריך אותה 

ראלי דקאר, שנודע בעבר כ-Paris-Dakar Rally, הוא מרוץ שנתי המופק על ידי ארגון Amaury Sport (הארגון שעומד גם מאחורי מרוץ האופניים טור-דה-פראנס). במקור, המרוץ התחיל בפריז בירת צרפת עד לדקאר, בירת סנגל. המרוץ הראשון התקיים בשנת 1979 ונערך ברצף, על פני מסלולים משתנים, עד לשנת 2007. 

בשל אירועים ביטחוניים וחשש מפני התנכלות למתחרים, האירוע הועבר לדרום אמריקה בשנת 2009. בשנת 2020 הראלי שוב עבר מקום והתקיים במדבר של סעודיה, ועדיין ממשיך להתקיים על הדיונות של המדינה, שכנתנו, עד היום. למעשה, בחודש הבא יוזנק ראלי דקאר 2024, ובימים שבהם כולנו שמחים לשמוע סיפורי גאווה ישראלית, אנחנו גאים לספר שאפילו תשתתף בו רוכבת שהיא לגמרי משלנו. 

אבל רגע לפני שנדבר על הנציגות שלנו בראלי, קצת רקע: ראלי דקאר הוא אחד ממרוצי סיבולת השטח המאתגרים והיוקרתיים בעולם. הוא מכסה בדרך כלל מגוון שטחים, כולל מדבריות, הרים ודיונות, מה שהופך אותו למבחן אמיתי עבור כלי הרכב ועבור המיומנות והסיבולת של אלו הרוכבים עליהם. פעמים רבות פוגשים הרוכבים חילופי מזג אוויר קיצוניים, שיטפונות מדבר וסופות חול עצומות. משתתפי הראלי צריכים לרכב מאות קילומטרים ביום ברצף הנמשך על פני שבועיים רצופים, כולל קטעי “מרתון” בני יומיים במהלכם על הרוכבים להיות עצמאיים לגמרי. 

לאופנועי BMW MOTORRAD יש היסטוריה ארוכה של הצלחות בראלי דקאר. בזכות אגדת השטח הובר אוריאול נרשמה ל-BMW MOTORRAD היסטוריה כפולה בראלי דקאר: ניצחון ראשון בשנת 1981, ובנוסף גם הולדת השושלת המפוארת של דגמי ה-GS. אוריאול המשיך וניצח גם בשנת 1983 על ה-R80GS שלו שהפך להיות הכלי האולטימטיבי עבור כל מי שירצה לחצות את המדבר בקצב המהיר ביותר. 

אוריאול לא אחראי רק לרגע מפואר בתולדותיה של BMW בראלי, אלא גם לאחד מסיפורי הגבורה המדהימים בתולדות התחרות: במרוץ 1987 אוריאול הוביל את הראלי, אולם בקטע הדירוג האחרון הוא שבר את שני קרסוליו שלו בנפילה. אבל אוריאול לא ויתר, המשיך ברכיבה והצליח לסיים במקום השני. אחריו בא גסטון רייהר, שהוכיח עבור העולם את כוחו של ה-BMWGS בדקאר. הרוכב הבלגי נמוך הקומה – שהתפרסם בזכות הדרך הייחודית שבה הוא מטפס על האופנוע בתנועה – זכה עבור BMW בלא מעט מדליות זהב וכסף. 

גם רייהר שבר משהו. למזלו, הוא נשאר בריא ושלם בגופו, אבל שלדת האופנוע שלו נשברה לחלוטין. בחניון הלילה צוות מכונאים התנפל על האופנוע, ריתכו ויישרו את מה שניתן לרתך וליישר. המאמץ השתלם: גסטון וה-GS שלו המשיכו לניצחון בראלי של שנת 1985. 

לצד ההרפתקאות שנלוות לתחרות, יש גם לא מעט עסקים. ספורט מוטורי הוא עסק אחד גדול, והדקאר מהווה סיבה מרכזית עבור יצרני האופנועים והרכב לפתח את הכלים שלהם. ולא פחות מזה, זו הזדמנות מצוינת עבורם לשווק אותם. לכן איש לא הופתע כש-BMW החליטה לעשות טיפול מקיף ב-F650 החדש שהציגה רק שלוש שנים קודם לכן. ב-1999 ה-F650GS גם הביא את הניצחון תחת רוכב צרפתי מוכשר מאוד בשם רישר סנקט. בשנה לאחר מכן BMW הגיעה לשלושת המקומות הראשונים: ה-F650 במקומות ראשון ושני, ו-GS חדש בנפח 900 סמ”ק במקום השלישי. 

הצוות של BMW שרכב על F650 כלל גם את אנדראה מאייר, הגרמניה, שנחשבה במשך שנים ארוכות לאישה המהירה בדקאר על שני גלגלים. בת ארצה יוטה קליינשמיט, אף רשמה ניצחון בדירוג הכולל מאחורי הגה של רכב שטח. 

אם כבר מזכירים את הישגיהן של רוכבות בדקאר, חשוב לציין את יעל קדשאי שתזנק לראלי ב-5 לינואר בסעודיה. יעל רוכבת מצוינת ותחת החגורה שלה כבר כמה הצלחות במרוצי ראלי בינלאומיים. בנוסף, היא מגיעה מאילן יוחסין מחייב: אביה, אביב קדשאי, הוא בין המתחרים הבודדים שהצליחו לסיים את הראלי כאופנוען, כנהג של רכב מרוץ וגם על גבי משאית כבדה. פה בבית מחזיקים לך אצבעות, יעל! 

ראלי דקאר אינו רק אירוע ספורט אלא גם הרפתקה משמעותית שמושכת את תשומת לבם של חובבי ספורט מוטורי ברחבי העולם. זהו מבחן אמיתי של סיבולת אנושית ומכונה, והשלמת ראלי דקאר נחשבת להישג מרכזי בעולם מרוצי השטח.

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים