🏍️ שנת ה-100

100 שנה על הכביש: העשור הרביעי

העשור הרביעי מסמן את החזרה לברלין, ההשקה של מנוע הבוקסר חדש וגם עליה מתמדת בנפח המנוע והביצועים.

תנופת הפיתוח שאחרי מלחמת העולם השניה נותנת את אותותיה. יחד עם העליה ברמת החיים והאצת הכלכלה העולמית, גם האופנועים מבית BMW מגבירים את התפוקה, צומחים בנפחים, ביכולת ובמהירות וגם מוצג מנוע בוקסר חדש שעתיד להיות בעל תפקיד היסטורי ממש.

 

1969

עם המעבר לברלין, BMW MOTORRAD החלה ביצור של ליין כל חדש של אופנועים, על בסיס הידע שנצבר על מסלולי המירוצים. מהמפעל יצאה סדרת 5/ אשר במרכזה פועם מנוע בוקסר כל-חדש. בתוך הסדרה הזו, בלט דגם אשר סומן כ-R75/5 והיה לרב המכר באותן השנים עם מנוע שהפיק 50 כוחות סוס ושלדה שהייתה בטוחה גם במהירות המירבית של 175 קמ”ש. האופנוע צויד במזלג טלסקופי מתקדם, מעצורים חזקים וגם צמד מפלטים עם קצוות מורמים כדי לאפשר זוויות הטיה עמוקות יותר בפניות ולתת ל-R מראה ספורטיבי ונמרץ שנראה כנלקח היישר מזירת המירוצים הנחשבת.

1973

זו עובדה ידועה שבאופנועים, כמו ברכב, הפיצ’ר היחיד בעל ההשפעה הרבה ביותר על הלקוח – הוא העיצוב. אם הרכב או האופנוע נראים טוב בעיני הלקוח – כל שאר הדברים מגיעים ככינור שני. BMW ידעה את זה כבר בתחילת שנות ה-70′ כשגייסה את האנס מות’ לעצב את הסופר-בייק הראשון של BMW. האנס שמר על קוד העיצוב הבסיס, סביב מנוע הבוקסר והצליח לחדש עם מסיט רוח חדש, יחידת זנב הומוגנית ויצירה של מישור אופקי חדש המחבר את מיכל הדלק, המושב הכפול ויחידת הזנב לקו וויזואלי אחד. בנוסף, שימוש בגווני צבע חדשים ושילוב של מנוע הבוקסר החזק ביותר שהיה אז לצד הופעה ראשונה של מעצורי דיסק כפולים בחזית – עשו את ה-R90S לאופנוע העל של זמנו עם מהירות סופית של 200 קמ”ש מרשימים.

1976

ככל שעולה המהירות כך גם עולה החשיבות של מקדם הגרר האירודינאמי. התנגדות האוויר, כמו שכל מי שרוכב על אופנוע נייקד מרגיש על גופו, אינה לינארית אלא עולה בטור הנדסי. כך למשל התנגדות האוויר ב-90 קמ”ש היא פי 4 רבה יותר מאשר ב-50 קמ”ש. המירוץ ליצור אופנועים מהירים וחזקים יותר, שיוכלו לנצל את רשת האוטובאנים של גרמניה – חייב את BMW לחפש פתרונות חדשים. ה-R100RS הוא האופנוע הראשון שמקבל פיירינג אירודינאמי מלא אשר פותח במלואו במנהרת רוח. מתקן שעד לאחרונה שימש רק את עולם התעופה. הפיירינג תרם רבות ליציבות במהירות גבוהה, תיעול זרם האוויר סביב ראשי המנוע וגם להגן על הרוכב מלחץ האוויר הגובר וממזג אוויר. עם מנוע בנפח גדול של 980 סמ”ק ותפוקה של 70 כ”ס. האופנוע הזה בישר את הלידה של אופנוע התיור הגדול והמהיר וכבר אז, 1978, הוצגה גרסת RT שתפיקה בחיים היה לזלול קילומטרים רבים במהירות ונוחות.

1976

הכירו את הלמוט דהאנה. רוכב המירוצים הרשמי של BMW. הלמוט השתתף בלא פחות מ-26 מירוצים על האי מאן (בריטניה) לאורך הקריירה שלו. באחד המירוצים הקשוחים שיש, שעד היום גובים חיים של רוכב אחד או יותר מדי שנה. המירוץ הזה מושך תשומת לב רבה מרוכבים ברחבי העולם ובשנת 1976, הלמוט מנצח בקטגוריה הסדרתית ושם את אופנועי הסופר-בייק של BMW במרכז הזרקור של העולם הדו גלגלי.

אז עלו על האופנוע, חממו מנועים וניפגש בחודש אוגוסט לסיכום העשור החמישי! 

תגובה בפייסבוק

!השארו מעודכנים

BMW MOTORRAD הרשמו עכשיו לניוזלטר של בלוג
ותקבלו כל כתבה חדשה שמתפרסמת

    :שלחו לי כתבות בנושאים הבאים